کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آمریکا: شاید قبل از انتخابات ایران به توافق برسیم

16 ارديبهشت 1400 ساعت 21:42

یک ارشد وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که بازگشت ایران و آمریکا به برجام ظرف چند هفته آینده امکان‌پذیر است، اما تنها گذر زمان مشخص می‌کند که چه اتفاقی رخ خواهد داد.


به گزارش جهان نیوز، به نقل از نیویورک‌تایمز، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در گفتگوی تلفنی با خبرنگاران اعلام کرد که امکان بازگشت ایران و آمریکا به برجام ظرف چند هفته آینده وجود دارد، اما گذر زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد.

این مقام ارشد آمریکایی که نامش فاش نشده، در آستانه آغاز دور جدید گفتگوهای وین برای احیای برجام به خبرنگاران گفت: «ما فکر می‌کنیم که این کار [احیای برجام ظرف مدتی کوتاه] شدنی است. درک این مسئله خیلی دشوار نیست و از طرف دیگر قرار نیست که یک توافق جدید ابداع شود. صحبت از احیای توافقی است که طی سال‌های اخیر تضعیف شده است.»

وی با انداختن توپ به زمین ایران افزود: «آیا احیای برجام پیش از انتخابات ایران امکان‌پذیر است؟ اگر ایران این عزم سیاسی را داشته باشد، می‌توان نسبتاً سریع این کار را انجام داد.»

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در ادامه اظهاراتش درباره احتمال احیای زودهنگام مدعی شد: «این سؤالی است که ما پاسخی برایش نداریم؛ ایران پاسخ آن را دارد. فکر می‌کنم که ما مجبور خواهیم بود که منتظر تصمیم ایران و اینکه این تصمیم تا چه حد سریع اتخاذ می‌شود، بمانیم.»

وی در پایان گفت: «ما نمی‌توانیم بگذاریم اوضاع به‌گونه‌ای پیش برود که آمریکا بیش از آنچه لازم است، کاری انجام دهد و ایران کمتر از آنچه لازم است، درباره تعهدات هسته‌ای خود اقدام کند. اینکه آیا ایران آماده قبول این واقعیت‌هاست، تاکنون برای ما مشخص نشده است.»

مقامات جمهوری اسلامی ایران پیش از این بارها به صراحت اعلام کرده‌اند که بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام تنها در شرایطی امکان‌پذیر خواهد بود که آمریکا همه تحریم‌هایی که طی سال‌های اخیر برخلاف برجام علیه ایران وضع کرده است -ازجمله تحریم‌هایی که واشنگتن ادعا می‌کند که ارتباطی با برجام ندارند- را به‌صورت راستی‌آزمایی شده لغو کند.

شبکه خبری پرس‌‌تی‌وی روز سه‌شنبه به‌نقل از منابع آگاه گزارش داد که جمهوری اسلامی ایران تأکید دارد که همه تحریم‌هایی که در دولت ترامپ خلاف برجام وضع شده است، باید از سوی دولت بایدن لغو شود و بند 29 برجام به‌صورت کاملی به اجرا درآید.

این منابع آگاه به پرس‌تی‌وی گفته‌اند که ایران هیچ‌گونه حرکت فریب‌آمیزی از سوی طرف مقابل به‌منظور اجتناب از لغو تحریم‌ها را نخواهد پذیرفت و امتناع آمریکا از لغو همه تحریم‌های مرتبط با برجام که در دولت ترامپ وضع شده است، پایان گفتگوهای وین را رقم خواهد زد.


کد مطلب: 762520

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/762520/آمریکا-شاید-قبل-انتخابات-ایران-توافق-برسیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com