پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

با چسب زخم نمی‌شود فوتبال را درمان کرد

چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۵۵
کد مطلب: 762342
مشکل فوتبال را می‌شود تشبیه کرد به زخم عمیقی که نیاز به جراحی دارد؛ ولی ما می‌خواهیم با یک چسب زخم جلوی خونریزی را بگیریم.
با چسب زخم نمی‌شود فوتبال را درمان کرد
به گزارش جهان نيوز، امیر حاج‌رضایی کارشناس فوتبال ایران در گفت‌وگو با میزان، در خصوص صعود ۳ نماینده ایران به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، اظهار داشت: این که ایران با ۳ نماینده به مرحله بعدی این رقابت‌ها صعود کرده یک گام بزرگ است، در بین ۸ تیم صعود کننده هیچ کدام از تیم‌های آسیایی ۳ نماینده ندارند. این مسئله در آستانه مسابقات مقدماتی جام جهانی می‌تواند برای فوتبال ایران روحیه ساز باشد و تاثیرات روانی بر تیم ملی کشومان داشته باشد.

کارشناس فوتبال ایران در رابطه با نقاط ضعف و قوت نمایندگان ایران تصریح کرد: هیچ تیمی در دنیا وجود ندارد که ضعف نداشته باشد؛ این مسئله برای ۳ نماینده ایرانی هم بری از این قانون نانوشته نیستند. استقلال مدافعان جوان و آینده داری دارد که در این رقابت‌ها در برخی از دقایق به خصوص در تقابل با الدحیل مرتکب اشتباهات فاحشی شدند. این بازیکنان، چون جوان هستند با آموزش، سطح کیفی‌شان ارتقا پیدا می‌کند و، چون گیرایی خوبی دارند و از نیروی بدنی بالایی برخوردارند می‌توانند ضعف هایشان را با آموزش برطرف کنند.

وی افزود: گل چهارمی که استقلال در بازی رفت از الدحیل خورد حاصل این بود که اجازه دادند در محوطه جریمه مهاجم حریف که صاحب توپ بود بچرخد و رو به دروازه گل چهارم را بزند. در اصول دفاعی، مدافع نباید به مهاجم صاحب توپ اجازه چرخش بدهد و یا اینکه مدافع نباید پاس‌های ریسکی بدهد؛ این اشتباهات نباید انجام شود هر چند فوتبال بازی اشتباهات است، اما می‌توانند آن را با تمرین و آموزش و تکرار کاهش دهند. در این فرصت باقی مانده می‌توانند با تمرین این اشتباهات را برطرف کنند و به نوعی به برخورداری از اصول دفاعی مسلح شوند.

وی در ادامه گفت: در پرسپولیس قبلا مدافعان یا هافبک‌ها بیشتر گلزنی می‌کردند؛ اما با بازگشت آل کثیر به روز‌های اوجش و قرار گرفتن او در کنار مغانلو، پرسپولیس در خط حمله شرایط بهتری پیدا کرد. تمام تیم‌های ما نقاط مشکل ساز دارند و رفع آن بستگی به آینده آن‌ها دارد که چگونه تمرین کنند و چگونه حمایت شوند و موصوع دیگر این است که باشگاه‌ها بتوانند آنچه مربی می‌خواهد را تامین کند از جمله دیدار‌های تدارکاتی، اردو ها، مسائل اقتصادی بازیکنان و..

وی در خصوص حریف سرسخت استقلال در مرحله بعدی رقابت‌ها عنوان کرد: استقلال اگر آماده باشد قطعا می‌تواند الهلال را شکست دهد. الهلالی‌ها هم پی به ضعف‌های خودشان بردند و با تغییر مربی و گرفتن بازیکنان جدید نمی‌خواهند آن باخت ۱-۴ به تاجیکستان که همه را شگفت زده کرد را دوباره تکرار کنند. الهلال تیم ثروتمند و محبوبی است که خیلی حمایت می‌شود. کشور‌های عربی به دلیل وضعیت مناسب اقتصادی، زیرساخت‌ها و ورزشگاه‌های فوق مدرن و سایر عوامل دیگر خیلی از ما جلو هستند و قابل مقایسه با آن‌ها نیستیم. اما مسئله که نباید فراموش کنیم نیروی انسانی مستعد در فوتبال ایران است که کشور‌های عربی به جز عراق این را ندارند.

وی افزود: می‌بینیم که کشور‌های حوزه خلیج فارس بازیکن از خارج می‌آورند؛ تابعیت‌شان را تغییر می‌دهند یا هر موقع بخواهند بازیکنان و مربیان بزرگ می‌آورند. این امکانات را دارند، اما نیروی انسانی که ایران دارد حتی شرق آسیا هم ندارد و این یک پتانسیل بالا و سرمایه ملی است که ما خوب از آن استفاده نمی‌کنیم.

حاج رضایی تصریح کرد: فوتبالیست یک عمر مشخصی برای بازی کردن دارد، البته استثنائاتی هم وجود دارد. در این دوران هر جا پیشنهاد مالی بهتری به او شود می‌رود و این حق را باید به او بدهیم. در اروپا در فوتبال مدرن هم این داستان وجود دارد، بنابراین اینکه مانع آن‌ها شوند تنها با کسب رضایت آن‌ها اتفاق می‌افتد و شک نکنید این رضایت در گرو مسائل مالی است. اینکه ما به این پیراهن علاقه داریم و از بچگی خونمان این رنگی بوده همه قصه است و واقعیت ندارد.

وی افزود: اصلا چرا باید این کار را بکنند وقتی مثلا مبلغ بسیار بالایی به کنعانی زادگان می‌دهند چرا نرود؟ برخلاف اینجا، آنها پول را هم سر وقت می‌دهند. این دو باشگاه مدیران‌شان منصوب وزارت ورزش هستند از خودشان اراده‌ای ندارند! این‌ها اگر بخواهند کاری انجام دهند باید به وزارت مراجعه کنند خصوصی نیستند که بتوانند کسب درآمد کنند و هزینه کنند.

کارنشاس فوتبال ایران تصریح کرد: بنابراین مثلا اگر مهره‌های کلیدی استقلال و پرسپولیس را از این تیم بگیرند طبیعی است که تضعیف می‌شوند. قطعا آنها هم بعد از درخشش پیشنهاداتی دارند و اگر بروند من به آنها حق می‌دهم، چون اینجا در دوران بازنشستگی کسی به داد شما نمی‌رسد. اگر در جوانی اندوخته‌ای نداشته باشید در دوران پیری رها شده‌اید. الان ده‌ها فوتبالیست هم دوره ما هستند که در شرایط بدی زندگی می‌کنند.

حاج رضایی در خصوص نقش مدیریت در موفقیت تیم‌ها در مراحل بعدی رقابت‌ها گفت: مدیران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اگر بتوانند تیم را تقویت کنند و بازیکنان‌شان را حفظ کنند شرایطی پیش می‌آید که ما فقط در این مقطع خوشحالی نمی‌کنیم و به مرحله بعد صعود کرده ایم و دنبال رفتن به مراحل بعد و کسب قهرمانی خواهیم بود. این پیشرفت‌ها نیازمند بحث‌های مدیریتی، مالی و برنامه ریزی است که در فوتبال ما وجود ندارد. با این شرایط باز هم درود به شرف این بازیکنان که می‌روند و در مقابل تیم‌های ثروتمند و با برنامه کاری می‌کنند که در حد انتظار نیست.

وی در پایان گفت: مشکل فوتبال را می‌شود تشبیه کرد به زخم عمیقی که نیاز به جراحی دارد؛ ولی ما می‌خواهیم با یک چسب زخم جلوی خونریزی را بگیریم که نمی‌شود و قبلا هم نشده است. اما چه کسانی این تشخیص را می‌دهند؟ به طور کلی ما خیلی کم مدیر توانمند داریم اکثرا کارآمد نیستند و موضوع بعدی مسئله اقتصادی است که از حوزه اختیارات آنها خارج است و مقامات بالاتر باید تصمیم بگیرند؛ اینکه چگونه تصمیم می‌گیرند ما جزئیاتش را نمی‌دانیم. در نهایت اینکه من خوشبین نیستم در مسیر صحیح و استاندار‌های فوتبال قرار بگیریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *