سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

آشنایی کامل با نازل برج خنک کننده

دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب: 762227
آشنایی کامل با نازل برج خنک کننده
جهت آشنایی کامل با نازل برج خنک کننده باید با انواع افشانک ، نحوه عملکرد، محل نصب و تاثیر نازل بر راندمان برج خنک کننده به طور کامل آشنا شوید. وظیفه اصلی نازل در دستگاه مبدل بروتی، هدایت و توزیع مناسب سیال بر روی سطوح تبادل حرارت (پکینگ) می‌باشد. از افشانک در انواع سیستم های سیالاتی نظیر ایرواشر، کندانسور و کولینگ تاور استفاده می‌شود.
  • نحوه عملکرد نازل در دستگاهی نظیر برج خنک کننده چگونه است؟
    انواع پاشش آب در افشانک یا نازل به چه صورت است؟
    منظور از نازل مهپاش، قطره پاش، اسپری کننده چیست؟
    فرآیند همپوشانی چه تاثیری بر راندمان کاهش دمای آب دارد؟
    نحوه طراحی و تولید نازل در شرکت برج خنک کننده به چه شکل است؟
    چه پارمترها و فاکتور هایی بر قیمت افشانک برج خنک کننده تاثیر گذاراند؟
جریان آب داغی که از طریق لوله های هدر به سمت افشانک برج خنک کننده هدایت می‌شود، پس از برخورد با بخش نازل، دچار طلاتم و شکست شده و در نهایت به صورت ریز قطرات بر روی سطوح خنک کننده پاشش می‌یابد. چنانچه نازل ها در فاصله استاندارد از هم قرار گیرند و فشار کاری لازمه، تامین شود، آنگاه پدیده همپوشانی در کولینگ تاور رخ می‌دهد. پدیده همپوشانی راندمان کاهش دما را در دستگاه افزایش داده و پکینگها را به طور کامل خیس می‌کند. ضمن تر شدن سطوح مدیا افزایش سطح تبادل حرارت انجام شده که در نتیجه باعث کاهش دمای سیال خواهد شد.

آشنایی کامل با انواع پاشش نازل
  1. نازل مهپاش برج خنک کننده
مهپاش بیانی است که به شیپوره یا افشانک با شعاع پخش کنندگی اندک سیال و پاشش آب پودری نسبت داده می‌شود. مهپاش به بیانی آسان تر روندآب ورودی از برج خنک کن را به شکل مه  وارد جریان هوا می‌کند. نقش مهپاش در حقیقت بالا بردن رطوبت نسبی واقع در هوا است.مهپاش گاهاً در کندانسورهای تبخیری یا برج های خنک کننده مورد استفاده است.  همچنین مهپاش در اقسام ایرواشر بابت زیاد شدن  رطوبت کمابیش محیط نیز کاربردی است.
  1. نازل برج خنک کننده قطره پاش
الگویی از دوشهای پاششی که درصد تعیین شده ایی از سیال خنک شونده را ضمن تبدیل به ریز قطرات بر روی سطوح پکینگ کولینگ‌تاور اسپری می‌کنند. نازل برج خنک کننده قطره پاش ((dropper nazel اغلب شعاع پاششی بین 20 الی 60 سانتی متر دارد. از انواع قطره‌پاش به نازل حلزونی، چپقی، خورشیدی و فانوسی می‌توان اشاره کرد.
  1. آشنایی با افشانک اسپری کننده
شکل دیگر از افشانک که درصد بالایی از روند آب را به شکل اسپری پاشش و پخش میکند طرح اسپری پاش می‌نامند. اسپری‌کننده‌ها اغلب دربردارنده شعاع پخشش 60 الی 120 سانتیمتر میباشد. اسپری کننده ها اغلب دارای عملکرد بالاتری نسبت به شکل های مختلف مدل مهپاش و قطره پاش می‌باشد. از اشکال اسپری افشانک برج خنک کن به شکل مربع پاش(دک اسپری)، مدل 2H و مدل بالتیمور می‌توان اشاره کرد.
آشنایی کامل با برخی از ویزگی های عمومی نازل
در این بخش سعی داریم به توضیح ویزگی ها و خصوصیات عمومی دوشهای پاشش آب بپردازیم. برای آنکه سیال به طور مناسب بر روی پر کننده ها پاشش یابد، میبایست فشار کاری لازم آن را تامین کرد. افشانک ها به لحاظ فشار کاری به دو گروه فشار ضعیف و فشار ثوی تقسیم بندی می‌شوند. در ادامه به توضیح انواع نازل بر اساس ویزگی های عمومی آنها می‌پردازیم.
  • افشانک پاشش آب ثابت: اغلب دارای یک عدد روتور (پره) به منظور ایجاد تلاطم در جریان آب
    افشانک دورانی یا متحرک: این الگو عموماً در برجهای خنک کن مخروطی کاربرد دارد و تحت فشار آب چرخش می‌کند.
    نوع مربع پاش: این نوع اسپری کننده ها آب را تحت یک هندسه مکعب شکل روی سطح پکینگ ها پاشش می‌دهد.
    نوع دایره پاش: این شکل اسپری نازلها باعث پاشش گردشی قطره های آب بر روی سطح پوشال ها می‌شود.
آشنایی کامل با مدلسازی و طراحی افشانک
 
به قصد مدلسازی نازل در یک سیستم خنک کاری ملاحظه چند مطلب بنیادی الزامی است. اولین پارامتر در مدلسازی افشانک کولینگ تاور شعاع پاشش است. به منزله ی رسیدن به شعاع پاشش مورد توقع در مدلسازی سیستم پخش کننده آب  دو مطلب بنیادی اساسی می باشد. مطلب اول فشار کاری برای منتها شدن به شعاع پخش کننده آب مورد نظر در مدلسازی و مطلب دوم اندازه فاصله ی خروجی سر نازل تا سطوح خنک کننده است.

با مراعات مسافت استاندارد افشانک از سطح های تعویض حرارت یا پکینگ و اینچنین فراهم فشار کاری واجب استاندارد، افشانکها بهترین کارایی را خواهند داشت.  پارمتر دوم در طراحی نازل کولینگ تاور تاثیر گذار است تناسب تغییر سطح مقطع خروجی به ورودی میباشد. این آیتم حیاتی ترین نیجه و تاثیر را بر روش پودر شدن آب داغ دارد. نسبت سطح مقطع نازل بوسیله ی نرم افزارهای مهندسی نظیر سالید و اتوکد انجام می‌گردد.

نحوه تولید و ساخت افشانک برج خنک کننده
در نگاهی دقیق تر باید بیان کرد در سیستم های پخش کننده آب ثابت افشانک‌ها از سایز 1/2 تا سایز 3 اینچ ایجاد و تولید می‌گردد. اغلب از متریال پلیمری PP- ABS-PVC  بوسیله ی نحوه تزریق پلاستیک تولید می‌شود. به قصد تولید دوش های ثابت، در آغاز مدلسازی این تجهیز بوسیله ی نرم افزار سه بعدی سالیدورک انجام میپذیرد. طرح برنامه نویسی سه بعدی افشانک به شکل یک قالب ماشین‌کاری در می‌آید. قالب بر پایه مدل سه بعدی نازل برج خنک کننده در داخل دستگاه تزریق پلاستیک قرار می‌گیرد.

بعد از تزریق مواد اولیه گرانول و یا پلی پروپیلن R60 ، R220  و پلی اتیلن HDPE در داخل قیف دستگاه تزریق پلاستیک و بعد از مجموعه های حرارتی داخل دستگاه تزریق پلاستیک مواد از داخل قیف به قسمت بخش اولیه تزریق میگردد و بعد از سرد کردن بخشی از قالب، نازل از قسمت قالب خارج می‌شود. در روش دوم که زیادتر، جانب تولید نازل برج خنک کننده چرخشی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. نقشه تمام وکمال اسپرینکلر یا آب پخش کن پس از عملیات ریخته گری بوسیله ی تراشکار پایان می‌گردد. روش ثانویه تولید نازل اغلب برای تولید آب پخش کن یا اسپرینکلر کولینگ تاور (با متریال فلزی) کاربردی است.
 

تعیین قیمت نازل چگونه است؟
 قیمت نازل بستگی به طراحی استراکچر، سایزبندی دهانه ورود و خروج سیال و جنس غیر ثابت است. همانگونه که روشن است یکی از آیتم‌های بنیادی موثر در قیمت افشانک برج خنک کننده ، انواع این محصول است. دوش های پاششی کولینگ تاور دوار غالباً از انواع سیستم ثابت گران تر می‌باشد. علت گران تر بودن آب پخش کن چرخشی نسبت به دیگر افشانک‌های برج خنک کن در جنس متریال آن است. قیمت نازل دوار در سه وضع برنجی ، آلومینیوم و چدن بسیار متمایز است. قیمت نازل های پلاستیکی از انواع فلزی بسیار پایین تر است.

به هر مقدار سایز افشانک افزون یابد، قیمت آن نیز متعلق به متریال مصرفی در تولید این قطعه افزون میابد. به قصد وارسی دقیق قیمت نازل برج خنک کننده توصیه می شود در آغاز، نوع، سایز و جنس این تجهیز را، برحسب ویژگی های فنی کاتالوگ فنی برگزینید. برای دریافت مشاوره در خصوص خرید و بررسی مشخصات فنی محصول، می‌توانید با کارشناسان شرکت برج خنک کننده   CTR تماس حاصل نمائید.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *