جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

راهکار تقویت سیستم ایمنی برای روزه‌داران

شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب: 761215
راهکارهایی وجود دارد که می تواند موجب رفع عطش و تقویت بدن در ایام روزه داری شود.
راهکار تقویت سیستم ایمنی برای روزه‌داران
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، غلامرضا کردافشاری متخصص طب ایرانی ضمن تبریک ماه مبارک رمضان و تاکید بر اینکه روزه موجب سلامتی بدن می شود به خبرنگارحوزه سلامت خبرگزاری فارس درباره مطالب منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اینکه با وجود کرونا، تشنگی در روزه داری می تواند موجب افزایش احتمال ابتلاء به کرونا شود گفت: روزه گرفتن برای برخی افراد از جمله بیمارانی که افت قند دارند مضر است. روزه می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و یا موجب ضعف شود. افرادی که انرژی و قوت لازم را دارند با روزه گرفتن سبک و سرحال و گرم می شوند و اگر روزه داران اصول تغذیه سحر و افطار به خوبی رعایت کنند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند و بیمار هم نمی شوند.

وی تاکید کرد: روزه می گیریم تا سلامت باشیم نه اینکه بیمار شویم. گروهی هم هستند که با روزه گرفتن دچار ضعف می شوند حتی پس از دو ساعت غذاخوردن دچار ضعف شدید می شوند. این افراد ضعف معده و ضعف قوت دارند. این گروه باید بر اساس دستورات حکیم گیلانی خاگینه را در وعده سحری بخورند. خاگینه با تخم مرغ، روغن و کره محلی و آرد تهیه می شود. در این غذا می‌توان، شکر سرخ، شیره انگور، شیره خرما و روغن زیتون استفاده کرد. این افراد با خوردن خاگینه در وعده سحری با روزه گرفتن دچار ضعف نمی شوند.

کردافشاری درباره افرادی که عطش زیاد دارند گفت: این افراد باید تخم خرفه که منسوب به حضرت زهرا(س) است و مزاجی سرد و تر دارد را به صورت نیم کوبیده تهیه کرده و 3 الی 7 بار دوغ ترش روی آن بریزند تا خشک شود. بدین ترتیب مایه شربت آن تهیه می شود. این مایه باید با عسل و آب گرم به صورت شربت تهیه و نوشیده شود. هربار یک قاشق غذاخوری از این مایه باید با آب گرم و عسل به تعداد 2 تا 3 مرتبه در شب استفاده شود. افرادی که معده سرد دارند می توانند این شربت را به همراه مقداری عرق نعناع و عرق هل استفاده کنند.این افراد با روزه گرفتن دچار تشنگی نمی شوند.

متخصص طب ایرانی کشورمان درباره دیگر راه های رفع عطش توضیح داد: استفاده از سبزی های خرفه، گشنیز و نعناع بسیار مفید است. استفاده دو یا سه وعده ازآب سیب یا سیب رنده شده پس از افطارمفید است و شربت های آب لیمو، خاک شیر، نارنج هم مناسب است و استفاده از دمنوش بابونه، به و سیب توصیه می شود.
وی تاکید کرد: روزه داران باید افطار را باید با خوراکی، گرم و شیرین شروع کنند.

کردافشاری برای رفع بوی بد دهان توصیه کرد: نوشیدن سکنجبین با خاک شیر به صورت گرم برای رفع بوی بد دهان مفید است. این شربت را می توان 2 یا 3 بار در شب استفاده کرد و خیس کردن 4 الی 6 انجیر و خوردن آن باعث رفع بوی بد دهان می شود.

وی اشاره کرد: لبنیات می تواند برای مزاج های مختلف مفید یا مضر باشد. این موضوع در مورد چای هم مصداق دارد. چای ادرار‌آور است و می تواند موجب تشنگی شود اما صرف چای طبیعی کمرنگ به همراه کمی آبلیمو می تواند به رفع عطش کمک کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *