کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نظرخواهی؛

برجام برای تاریخ ایران و همه جهانیان عبرت آموزی زیادی دارد/ باعث تقویت اعتماد به نفس ملی شد/ اگر برجام نبود قرارداد ۲۵ ساله با چین هم نبود/ تصور نمی‌کردیم یک جناح خاص، رقابتی سالم را تا مرز عداوتی مسموم پیش ببرد/ نظر شما درباره اظهارات ربیعی چیست؟

31 فروردين 1400 ساعت 12:40

سخنگوی دولت در ادامه فرافکنی دولتمردان مدعی تدبیر گفته است: بخاطر اختلافات داخلی نتوانستیم چنان که شایسته بود از برجام استفاده کنیم!


گروه سیاسی جهان نیوز: علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری خود با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف داخلی و بین المللی ادعاهای جدیدی درباره برجام(دستاورد تراشی) و منتقدان دولت بیان کرده است.

شما مخاطبین عزیز می توانید با مطالعه اظهارات سخنگوی دولت در ادامه مطلب، نظر خود را در این باره با ما در میان بگذارید.

*کسانی که شائبه‌ی انگیزه انتخاباتی دولت در مذاکرات احیای برجام را به میان می کشند، همان هایی هستند که سالهاست در انتظار نابودی برجام و به بهای مشقت زندگی مردم کوشیده اند که از این نمد، کلاهی سیاسی نصیب خود کنند و حالا که مذاکرات احیای برجام آغاز شده، قیاس به خود می گیرند و تصور می کنند که لابد دولت هم باید مثل آنها نیت سیاسی و انتخاباتی از این مذاکرات داشته باشد. 

*برجام نه تنها برای ما بلکه برای تاریخ ایران و همه جهانیان هم عبرت آموزی زیادی دارد. از همه اتفاقات مهمی که در کشور می افتد همه باید عبرت بگیریم. برجام باعث تقویت اعتماد به نفس ملی و اعتقاد به توانایی داخلی در احقاق حقوق مردم و مشخص شدن این واقعیت شد که هم می توان احقاق حقوق از جامعه جهانی کرد و هم حق خود را برای برخورداری از فعالیت های هسته ای صلح آمیز داشته باشیم. 

*سرنوشت برجام به ما یاد داد که هرچند در امنیت زدایی ایران موفق شدیم و افق از امکانات تازه به رویمان گشوده شد اما بخاطر اختلافات داخلی نتوانستیم چنان که شایسته بود از آن استفاده کنیم.

*برجام به تنهایی برای بهبود چشمگیر اقتصاد ملی کافی نبود چون با وجود رفع کردن یک مانع بزرگ خارجی، نارسایی های دیگر از جمله در نظام مالی و بانکی و مقررات دست و پاگیر و مهمتر از اینها اختلاف های سیاسی که مانع از شکل گیری اجماع ملی حول برنامه توسعه کشور بود، سد راه بهره مندی از شرایط مطلوب شد. 

*عده‌ای می‌گویند حالا که سند همکاری ایران و چین امضا شد دیگر چه احتیاجی به برجام است. من از آن‌ها می‌پرسم که اگر امکان توافق میان ایران و چین منهای برجام وجود داشت چرا ایران زودتر آن را امضا نکرد؟

*اگر برجام نبود هیچ‌کس حاضر به همکاری اقتصادی با کشوری که ذیل فصل هفتم شورای امنیت سازمان ملل باشد، نبود.

*مهمترین عبرتی که از سرنوشت برجام گرفتیم این بود که تصور نمی‌کردیم یک جناح خاص، رقابتی سالم را تا مرز عداوتی مسموم پیش ببرد و گاهی همصدا با بدخواهان ایران، دولت را یک روز متهم به نابودکردن دستاوردهای هسته‌ای ، یک روز متهم به عدم توجه به توانمندی داخلی و یک روز هم متهم به وادادگی کردند و علیه کسانی که در راه دفاع از منافع ملی و آسایش مردم، در حال مصاف دیپلماتیک با قدرت های جهانی بودند، تهمت و قلم زدند.


کد مطلب: 760846

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/760846/برجام-تاریخ-ایران-همه-جهانیان-عبرت-آموزی-زیادی-باعث-تقویت-اعتماد-نفس-ملی-اگر-نبود-قرارداد-۲۵-ساله-چین-هم-تصور-نمی-کردیم-یک-جناح-خاص-رقابتی-سالم-مرز-عداوتی-مسموم-پیش-ببرد-نظر-درباره-اظهارات-ربیعی-چیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com