کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حسن خمینی در دیدار با اعضای حزب اصلاح‌طلب اعتماد ملی:

باید مشکلمان را با دنیا حل کنیم/ تا وقتی نتوانیم بر تحریم‌ها فائق بیاییم وضع همین است/ حکومت «یکدست افراطی» خطرناک است/ امید را به جامعه برگردانید

27 فروردين 1400 ساعت 12:30

حسن خمینی در نخستین صحبت‌های خود پس از اعلام عدم کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ گفت: خودم بنای حضور نداشتم؛ برای اینکه احساس مسئولیت نمی‌کردم و معتقد بودم افراد زیادی برای تصدی این مسئولیت حضور دارند.


گروه سیاسی جهان نیوز: حجت الاسلام سید حسن خمینی با دبیرکل و اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی دیدار داشته است. نکته جالل آنجاست که همه صحبت او درباره رفع تحریم ها بوده است، همان چیزی که رهبرانقلاب تحت عنوان «اگر اگر» از آن یاد کردند و باعث شد وضع معیشتی مردم در هشت سال گذشته به دلیل تعلیق اقتصاد به سیاست خارجی به این نقطه برسد. راهکار واضح، نگله به داخل و خنثی سازی تحریم است که آقایان اشاره ای به آن نمی کنند چرا که اگر نگاه اصلاح طلبان پاسخگو بود تاکنون تحریم هار فع شده بود نه آنکه در هفته های پایانی دولت، هنوز سید عباس عراقچی در حال مذاکره باشد.

جالب تر آنکه حسن خمینی با اصلاح طلبان و یکی از احزاب برجسته آنها به گفتگو نشسته و از آنها خواسته «سعی کنید امید را به جامعه برگردانید»! مردم خوب به به یاد دارند این حسن خمینی و احزاب اصلاح طلب بودند که با معرفی و حمایت از روحانی، این دولت ناکارآمد را به مردم پیشنهاد دادند.

به گزارش جهان نیوز، بخش هایی از اظهارات حسن خمینی را در ادامه خواهید خواند:

* واقعا حکومت یکدست افراطی برای کشور خطرناک است. همه نسبت به مملکت، آینده، فرزندانمان و گذشته تاریخی مان مسئولیت داریم؛ تلقی من هم این بود که شاید بتوانیم کاری کنیم که این امر در مورد شخص بنده دیگر امکانش فراهم نیست، اما نه به این معنا که به عنوان یک کنش گر، فعال، توصیه کننده و همدل حضور نداشته باشم؛ بلکه در عرصه حضور خواهم داشت.

*امروز وضع معیشت مردم در دوره بسیار سختی است. البته ما هنوز به فقر نسلی بر نخورده و به فقر فرهنگی هم نرسیده ایم، ولی اگر فقر اقتصادی تا یکی دو نسل ادامه یاید، کار ممکن است به فقر فرهنگی بکشد. در چنین شرایطی طبقه متوسط ما مدام ضعیف‌تر می‌شود و در این شرایط هر شعار پوپولیستی می تواند موج ایجاد کند و این امر برای کشور بسیار خطرناک است.

*تا وقتی نتوانیم بر تحریم ها فائق بیاییم وضع همین است. دوستان اقتصاددان همواره گفته اند که اگر در ایران کالای استراتژیک «نفت» از گردونه خارج شود، تفاوت بین بهترین دولت و بدترین دولت، فقط 20 درصد است. پس برای حل مشکل ما باید عزت مندانه مشکلمان را با دنیا حل کنیم. امروز غربی ها ما را گیر انداخته اند و خوب هم از وضع ما اطلاع دارند.

*در مملکتی که وضع مرغ آن اینگونه است و نمی تواند مشکل را جمع کند، ادامه وضع فعلی هر چه قدر هم با مدیریت همراه باشد، به معنای توزیع فقر است. باید تحریم ها برطرف شود و بطور اساسی اقتصاد ساماندهی و بازسازی شود. 

*اصلا خودم بنای حضور نداشتم؛ برای اینکه احساس مسئولیت نمی کردم و معتقد بودم افراد زیادی برای تصدی این مسئولیت حضور دارند. این تصمیم پابرجا بود تا اینکه با پیش بینی ها و ارزیابی های قابل توجهی مواجه شدیم. این را بگویم که بیش از اقبال افراد و جریانات خاص که به نوبه خود بسیار ارزشمند است، اقبال مردمی برای من مهم بود و از همین رو بود که ارزیابی ها برای من مهم بود. تنها عاملی که من را در تصمیم گیری مردّد کرده بود - البته تصمیم هم نگرفته بودم - این بود که نکند فردای قیامت پیش خدا، روح امام، شهدا و آیندگان بگویند یک موقعی کاری از شما می آمد و نکردید. فرآیند شورای نگهبان هم خیلی برایم مهم نبود. اگر هم رد می کردند اتفاق مهمی نمی افتاد. 

*توجه کنید که امثال ما اگر گوشت و پوستمان هم برود نمی خواهیم جمهوری اسلامی از بین برود و هیچ کس نباید چنین توقعی را داشته باشد و اگر کسی روزی می خواهد به بنده اقبال کند بداند که ما تا آخرین لحظه هیچ وقت هیچ کاری نمی کنیم که جمهوری اسلامی بخواهد لطمه ببیند و اگر هم احیانا کاری انجام می دهیم برای این نکته (حفظ جمهوری اسلامی) است. لذا اگر فکر کنیم یک کار به فرآیندی می رسد که نتیجه اش تضعیف کلان مملکت و جمهوری اسلامی است، به نظر من مصلحتی بر آن مترتب نیست.

*برای یک جریان سیاسی از نظر حیات سیاسی خودش بعضی وقت ها شکست ها زمینه پیروزی های بعدی است. آقای هاشمی اگر سال 84 نمی آمد و شکست نمی خورد، 92 نمی بُرد.

*اولین مسأله این است که باید سعی کنید امید را به جامعه برگردانید. مردم خیلی ناامید و قهر هستند و حق هم دارند. چرا که در این سال ها روش های درستی در مواجهه با جامعه انجام نگرفت.


کد مطلب: 760376

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/760376/باید-مشکلمان-دنیا-حل-کنیم-وقتی-نتوانیم-تحریم-ها-فائق-بیاییم-وضع-همین-حکومت-یکدست-افراطی-خطرناک-امید-جامعه-برگردانید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com