پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۷

آیا ریاض برای نزدیک شدن به تهران جدی است؟

دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۴:۰۸
کد مطلب: 759058
تحلیلگر برجسته جهان عرب با انتشار مطلبی به بررسی میزان جدیت عربستان سعودی برای نزدیک شدن به ایران پرداخت و نوشت: شواهد نشان می دهند که سِیر تحولات منطقه به نفع ایران است.
آیا ریاض برای نزدیک شدن به تهران جدی است؟
به گزارش جهان نيوز، به نقل از رأی الیوم، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب با انتشار مطلبی، نوشت: شاهزاده بن فرحان، وزیر خارجه سعودی چندی پیش در گفتگو با شبکه «سی ان ان» گفت نه تنها فرصت برای نزدیک به ایران بلکه فرصت برای همکاری با این کشور نیز وجود دارد. وی مدعی شد که چنانچه ایران رفتار بی ثبات کننده خود را متوقف کند، نزدیک شدن به آن میسر خواهد بود.

عطوان افزود: وزیر خارجه سعودی مداخله نظامی کشورش در یمن و نیز هزینه کردن میلیاردها دلار و هزاران تن تسلیحات در سوریه و حمایت از حمله آمریکا به عراق و استفاده از اتحادیه عرب برای سرپوش گذاشتن بر بمباران لیبی از سوی ناتو و تغییر حکومت در این کشور را فراموش کرده است. فعالیت هایی که اقدام عربی مشترک را تضعیف کرد و به بلندپروازی های ایران برای مداخله در منطقه کمک کرد.

وی ادامه داد: ایران مانند عربستان یا هر کشور دیگری برای منافع خود و تقویت نفوذش تلاش می کند اما فرق این کشور با دیگران در این است که روی توسعه توانمندی‌های خود از جمله توانمندی‌های نظامی و دفاعی با وجود تحریم‌های آمریکا اتکا کرد. این در حالی است که اعراب و در راس آن‌ها عربستان توانمندی‌های دفاعی خود را نابود کرده و درگیر طرح‌های آمریکا برای نابودی مراکز قدرت در عراق، سوریه، لیبی و یمن شده اند و از اصول ملی و قضیه فلسطین دست کشیده اند و حریم هوایی و بازارهای خود را به روی اسرائیل و کالاهایش باز کرده اند

این تحلیلگر جهان عرب تصریح کرد: شاهزاده بن فرحان در اظهارات اخیر خود باور دارد که ایران شدیداً منتظر نزدیک شدن عربستان و شراکت با این کشور است اما این باور اشتباه است.

تحولات سیاسی منطقه به نفع ایران است و مواردی وجود دارند که این مسأله را ثابت می کنند. ازجمله این موارد می توان به مسائل ذیل اشاره کرد؛

اول؛ امضای معاهده راهبردی اقتصادی، امنیتی و نظامی با چین به مدت ۲۵ سال.

دوم؛ دولت کنونی آمریکا به ایران برای بازگشت به توافق هسته ای بدون هیچ پیش شرطی التماس می کند.

سوم؛ مشارکت ایران در پیمان ورشوی جدید با مشارکت چین و روسیه و نیز کره شمالی در حالی که اسرائیل متحد برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس با بحران‌های داخلی و محاصره موشکی روبرو است.

چهارم؛ سرمایه گذاری ایران روی قضیه اصلی اعراب یعنی (فلسطین) و تسلیح و تامین مالی بازوهای نظامی مقاومت در عراق، یمن، لبنان و نوار غزه. این درحالی است که عربستان و برخی متحدان این کشور روی عادی سازی روابط با اسرائیل سرمایه گذاری کرده اند. اسرائیلی که برتری خود را به میزان زیادی از دست داده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ما ریاض را مانند رژیم کودک کش صهیونیستی به رسمیت نمی رشناسیم
Iran, Islamic Republic of
فوری / حملات پهبادی انصارالله به تاسیسات نظامی سعودی
Iran, Islamic Republic of
فوری / از حملات پهبادی انصارالله به تاسیسات نظامی سعودی استقبال می کنیم
Iran, Islamic Republic of
ما عربستان سعودی را جزء یک کشور اسلامی به رسمیت نمی شناسیم
Iran, Islamic Republic of
برای احیای اقتصاد کشور باید در سال ۱۴۰۰ سعی شود روابط با همسایگان به ویژه آنهایی که کمی قدرتمند تر هستند تقویت شود.
Bulgaria
تحلیل درست ومنطقی بود
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبها قند تو دلشون داره آب ميشه از چرخش عربستان به سمت ايران ......