پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۸
۲۲

واقعه تکان‌دهنده‌ای در حرم امام رضا علیه السلام که عید مردم را تلخ کرد

سه شنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب: 758670
حدود ۱۱۰ سال قبل ارابه‌های جنگی روس به سمت حرم امام رضا (ع) حرکت کردند و در هتک حرمتی بی‌سابقه ضمن به توپ بستن این مکان نورانی، بیش از ۱۰۰ زائر و مجاور را به شهادت رساندند و حرم را اشغال کردند.
واقعه تکان‌دهنده‌ای در حرم امام رضا(ع)
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، بیش از یک قرن است که ایرانیان اتفاقی تلخ را فراموش نکرده‌اند و قطعاً اگر هزار سال و هزاران سال هم بگذرد برخی وقایع آنچنان بر قلب‌ها سنگینی می‌کند که فراموشی آن محال است.

در چنین روز‌هایی یعنی در ایام عید نوروز آن هم درست روز دهم فروردین‌ماه ۱۲۹۱ شمسی، ارابه‌های جنگی روس‌ها به سمت حرم نورانی امام رئوف حرکت کردند و در هتک حرمتی بی‌سابقه به آن آستان نورانی حمله و با به توپ بستن حرم بخش‌هایی از پناه‌گاه ایرانیان را ویران و این مکان مقدس را اشغال کردند؛ اتفاقی که عید را به کام شیعیان خصوصاً ایرانی‌ها تلخ کرد و این تلخی هنوز هم ادامه دارد. با گذشت ۱۰۹ سال از این واقعه، هنوز مردم همه‌ساله در ایام عید نوروز ضمن یادآوری این اقدام زشت به شهدای این حمله که طبق برخی اسناد حدود ۱۰۰ نفر هستند، ادای احترام می‌کنند.

اما ماجرا به حضور شخصی آمریکایی به نام مورگان شوستر در ایران باز می‌گردد. حضور او در ایران و برخی اقداماتش خصوصاً راه‌اندازی ژاندارمری مخصوص خزانه‌داری ایران به کام روس‌ها تلخ بود و بارها به ایران اولتیماتوم دادند تا این شخص از ایران اخراج شود که این اولتیماتوم توسط مجلس شورای ملی رد شد. همین امر بهانه‌ای شد برای تحرک روس‌ها در همه جای ایران که یکی از این نقاط مشهد مقدس بود.
 
آثار شلیک توپ روس‌ها به گنبد مطهر امام رضا


روس‌ها خواهان این بودند که هر‌گونه نصب افراد خارجی در ایران باید با اجازه آنها و انگلیسی‌ها باشد و رد این خواسته سبب حرکت قوای روس از تبریز به سمت تهران و استقرار در قزوین و حالت آماده‌باش آنها در همه کشور شد.

این اصل ماجرا بود که بهانه‌ای شد برای گستاخی روس‌ها. اما در مشهد شخصی به نام یوسف هراتی که از دست‌نشاندگان روس‌ها در خراسان بود، شورشی ساختگی در مشهد راه انداخت و قوای روس به بهانه این شورش وارد مشهد شده، اما به سمت حرم امام رضا (ع) حرکت کردند.

نبود ارتش و قوای نظامی در کشور سبب شد که فقط عموم مردم و با دست خالی در مقابل این گستاخی روس‌ها مقاومت کنند. اما این مقاومت چندان ادامه‌دار نبود و مردم به داخل حرم رفتند و در‌ها را بستند. قوای روس با همه ادوات نظامی از جمله توپ‌ها و مسلسل‌ها وارد حرم شده و در نقاط مختلف از جمله پشت‌بام‌ها مستقر شدند و با رگبار بستن‌ها مردم آنها را به خاک و خون کشیدند.
 

ضریح حرم رضوی در زمان حمله روس‌ها به حرم

روس‌ها با شکستن‌ پنجره‌های حرم از پشت‌بام، ضریح مقدس را به رگبار بسند و گروهی دیگر از طریق رواق دارالسیاده وارد حرم شده و مردم و ضریح مطهر را به رگبار بستند. در ادامه چند دستگاه توپ هم به پشت‌بام‌های حرم منتقل شد و گنبد مطهر حرم و گنبد مسجد گوهر‌شاد به همراه چند گلدسته حرم مورد هدف قرار گرفت و آسیب‌های جدی به آنها وارد شد.

گستاخی روس‌ها به این موارد ختم نمی‌شد، اولاً آنها چهار شبانه‌روز حرم را اشغال کردند، ثانیاً اموال حرم خصوصاً اشیاء قیمتی و تاریخی موزه حرم را غارت کردند و ثالثاً شمار زیادی از مردم که طبق روایت برخی منابع تعداد آنها به بیش از ۱۰۰ نفر می‌رسد را به شهادت رساندند و شمار زیادی را هم مجروح کردند.

مرحوم آیت الله میرزا حسین فقیه سبزواری یکی از شاهدان این حادثه است که درباره ریشه این حمله روایتی دیگر بیان می‌کند. او مخالفت با مشروطه و درخواست به سلطنت رسیدن محمد‌علی فرزند مظفرالدین‌شاه توسط شخصی به نام یوسف خان هراتی را علت بروز هرج و مرج و نا آرامی در مشهد عنوان می‌کند.
 
ویرانی‌های به جا مانده در حرم پس از حمله روس‌ها


یوسف هراتی از چند ماه قبل و با تحریک روس‌ها تحرکاتی در مشهد داشت و گروه‌هایی را برای شورش و هرج و مرج سازماندهی کرده بود. او جلساتش را در حرم و در صحن‌های نو (آزادی فعلی) و گوهر‌شاد برگزار می‌کرد و این‌گونه فضا را برای هجوم روس‌ها آماده کرد.

به گفته مرحوم آیت‌الله فقیه سبزواری این حمله روس‌ها به حرم در تاریخ دهم ربیع الثانی ۱۳۳۰ هجری قمری برابر با ۱۰ فروردین ۱۲۹۱ شمسی صورت گرفت و روس‌ها تا چند روز حرم را اشغال کردند و اجازه ورود به کسی نمی‌دادند. اما با پایان قائله یوسف هراتی که عامل اصلی این قائله و هتک حرمت بود هم فرار کرد و عده‌ای هم به تعقیب او پرداختند. نهایتاً هراتی به قتل رسید و جنازه‌اش به مشهد بازگردانده شد. به این صورت قائله پایان یافت و روس‌ها هم حرم را ترک کردند.
 
یکی از گلدسته‌های حرم رضوی پس از شلیک توپ

با ترک حرم توسط روس‌ها مردم، خادمان و علما بلافاصله کار مرمت و پاک‌سازی و تطهیر حرم را آغاز کردند. بخشی از اموال غارت شده توسط روس‌‌ها بازگردانده شد اما بخش زیادی از اموال قدیمی و گران‌بها پس داده نشد و روس‌ها متولی حرم را با تهدید به مرگ وادار کردند بگوید همه اموال را پس گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
البته باید توجه داشت روسیه آن زمان با روسیه فعلی فرق دارد و نباید این دو را یکی دانست
رسول
Iran, Islamic Republic of
اگه روسیه ان زمان با روسیه فعلی فرق داره !!!...... روسیه فعلی مناطقی از ایران که با عهدنامه های ترکمنچای و گلستان و...از ایران جدا شده و به اشغال روسها دراومد رو پس بده !............روس همون روسه خاک ایران رو با عهدنامه های زمان فتحعلیشاه قاجار تصرف کرد مجلس مشروطه و حرم امام هشتم ما را به توپ بست همیشه از پشت به دوستانش خنجر زده !...............
Iran, Islamic Republic of
اون مناطق که تو ترکمنچای گرفت الان کشوری مستقل از روسیه هستن اصلا در اختیار روسیه نیستن .
Iran, Islamic Republic of
این بحث های بی فایده برای چیه
الان در یک کشور، دولت عوض میشه، کلیه سیاست هاش تغییر میکنه
حالا شما روسیه(شوروی) 100 سال پیش رو با الان مقایسه میکنید؟.
Iran, Islamic Republic of
بفرما اون مناطق را برگردان!!!
پاسخ رسول !
Iran, Islamic Republic of
نه که آمریکا و انگلیس ؛ هیچ ظلمی در حق ملت ما نکردن !!
Iran, Islamic Republic of
لفظ شوروی لفظ مناسب تری است
Iran, Islamic Republic of
هنوز روسیه شوروی نشده بود در اون تاریخ بعد از انقلاب اکتیر روسیه تبدیل به شوروی شد
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
فرق داشته باشه یا نداشته باشه مهم نیست
مهم اینه جمهوری اسلامی امروز قدرت و اقتداری دارد که هیچ دشمنی جرات نگاه چپ کردن به این مرز و بوم ندارد
آن روز روزگار اواخر قاجار بود دولت ضعیف و مردم بدبخت
ما این قردت و اقتدار را مدیون غیرت شهیدان و رهروان راه آنان هسنیم
Iran, Islamic Republic of
یاد آوری این واقعه تلخ برای چیست؟!
محمد
Iran, Islamic Republic of
اینم برا خالی نبودن عریضه گفتی .ضمن اینکه میخواستی بگی تقصیر امریکاییها بوده و روسها را تطهیر کنی .روسیه فعلی هم همومن نسلو نزاده قبله و به موقع خودشو بهتون نشون میده
United Kingdom
دولت فعلی دوست و برادر، روسیه خیلی خوب هستند و ما دوستشون داریم....
Denmark
مهم اینه که ایران اون زمان؛ با ایران این زمان فرق داره.

بله.
در سایه انقلاب اسلامی، ایران به قدرتی باعزت در منطقه و جهان تبدیل شده و دیگر مانند زمان قاجار و پهلوی ملعون، حکومت ایران، دست نشانده و ذلیل شرق و غرب نیست که مانند لقمه ای به این طرف و آن طرف می کشاندند.

ایران عزیز و مقتدر شده است
Iran, Islamic Republic of
لطفاً شکایت رسمی ایران در مورد حمله به تاسیسات ساخت سانتریفیوژ در هفته قبل و ترور دانشمندان هسته‌ای در عملیات های جداگانه و انفجار تاسیسات نطنز برای بار پنجم و ....را هم یادآوری کنید.
Iran, Islamic Republic of
البته فرمانده روسی این جریان بعدا به سزای عملش رسید و به سیبری تبعیدش کردند و در آنجا افسار خر بر دهانش زدند و سربازان به نوبت از او سواری می گرفتند.
تعجبه 180 درجه جهان عوض شده چه عجب بر علیه روس ها نوشتی , خدا بخیر کند از این حجم ملون بودن شما .
Iran, Islamic Republic of
اگر این اتفاق توسط انگلیسی ها یا آمریکایی ها انجام میشد چه یقه درانی هایی که صورت نمی گرفت
Iran, Islamic Republic of
نسل کشی ایرانیان توسط انگلیس خبیث در جنگ اول جهانی با قحطی و بیماری وبا ( 10 میلیون ایرانی مظلومانه کشته شدند).
Iran, Islamic Republic of
مثلث طلایی جهت نابودی آمریکا مستکبر جهان ایران روسیه چین
Iran, Islamic Republic of
........
سعید
Denmark
دشمن دانا به از دوست نادان جهان جان
Iran, Islamic Republic of
جهان ! درست تیتر بزن !!!!!