پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
شمخانی:

سند راهبردی ایران و چین افول آمریکا را تسریع می‌کند

دوشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب: 758636
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به اینکه امضاء سند نقشه راه همکاری راهبردی ایران و چین بخشی از سیاست مقاومت فعال است، خاطر نشان کرد، بایدن حق دارد نگران این سند باشد چرا که شکوفایی همکاری‌های راهبردی در شرق، افول آمریکا را تسریع می‌کند.
نظر شمخانی درباره سند راهبردی ایران و چین
به گزارش جهان نيوز، علی شمخانی در صفحه توئیتر خود نوشت: «امضاء سند نقشه راه همکاری راهبردی ایران و چین بخشی از سیاست مقاومت فعال است. دنیا فقط غرب نیست و غرب هم فقط آمریکای قانون‌شکن و سه کشور اروپایی بدعهد نیست. نگرانی بایدن کاملا درست است، شکوفایی همکاری‌های راهبردی در شرق، افول آمریکا را تسریع می‌کند.»

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسیده بود، چقدر نگران توافق چین با ایران هستید؟ اظهار داشت: «من یک سال است نگران آن هستم.»
وزرای امور خارجه ایران و چین روز شنبه در محل وزارت امور خارجه سند همکاری‌های 25ساله ایران و چین را امضا کردند.

این سند با عنوان رسمی «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین» ثبت شده است و حوزه‌های سیاسی، امنیتی، دفاعی، فرهنگی، کشاورزی، اقتصادی، علمی، جهانگردی، نفت و انرژی، زیرساخت‌های مخابراتی و فناوری ارتباطات، تجارت، بهداشت و سلامت و... را شامل می‌شود.

رسانه‌های آمریکایی با اشاره امضای سند همکاری جامع ایران ـ چین خاطر نشان کردند، این توافق تلاش‌های واشنگتن برای انزوای تهران را تضعیف می‌کند.

نیویورک تایمز نوشت، چین موافقت کرده که در طول 25 سال در ایران سرمایه گذاری کند، توافقی که می‌تواند نفوذ چین در خاورمیانه را بیشتر کند و تلاش‌های آمریکا برای انزوای ایران را ناکام بگذارد.

همچین روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی با عنوان "توافق ایران-چین چالشی برای فشارهای آمریکا" به امضای توافق همکاری جامع ایران و چین اشاره و این اقدام را مقابله با تلاش های آمریکا برای منزوی کردن ایران و پیشبرد تلاش های دیرین تهران به منظور تعمیق روابط دیپلماتیک با قدرت های غیرغربی توصیف کرد.