کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در فروردین ۱۴۰۰؛

طلا بخریم یا سهام؟

6 فروردين 1400 ساعت 21:34

به طور کلی بازار‌های ارز و سکه در سال ۹۹ با روند صعودی همراه بود و بورس در مقطعی از زمان جزء پرطرفدار‌ترین بازار مالی بود، اما به تدریج روند نزولی به خود گرفت.


به گزارش جهان نیوز، بازار های مالی در سال 99 دچار نوسانات قیمتی زیادی شدند و در افزایش نرخ رکود زنی کردند طبق اطلاعات موجود  به طور کلی بازار های ارز، سکه، طلا و بورس در سال گذشته روند صعودی داشتند. در ادامه به صورت مجزا روند  هر یک از بازار های مالی ارز، سکه و بورس را در سال 99 بررسی می کنیم.


افزایش ۴ میلیون تومانی نرخ سکه در سال ۹۹
بازار طلا و سکه در سال 99 دچار فراز و نشیب هایی شده بود که در ابتدای سال 99 با نرخ 6 میلیون و 138 هزار تومان معامله شد که البته در روز  22 مهر 1399 سکه در افزایش قیمت رکود زنی کرد و به مبلغ 16 میلیون و 320 هزار تومان به فروش رسید که البته این رقم در طی سال 1399 بیشترین نرخ ثبت شده در معاملات سکه بود. و در نهایت در آخرین معاملات 99 نرخ سکه به 11 میلیون و 35 هزار تومان رسید.به طور کلی  قیمت سکه در طی سال 99 به 4 میلیون و 890 تومان  افزایش یافت.

شما می‌توانید با استفاده از نمودار زیر تغییرات نرخ سکه را در سال 99 مشاهده کنید:



 
محمد کشتی آرای نائب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره  قیمت سکه و طلا در سال  ۹۹ گفت:  نرخ طلا و سکه در سال 99 روند افزایشی داشت که علت آن را  می توان در افزایش نرخ ارز و اونس جهانی دانست اما در ماه پایانی سال روند قیمت ها به ثبات رسیده بود.

او افزود: با توجه به انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 1400 بعید است تا 6 ماه اول سال 1400 نوسانات قیمتی شدیدی را تجربه کنید و تا آن زمان نرخ طلا و سکه در بازار قیمتی  محدودی نوسان خواهد داشت و روند با ثباتی را در پیش خواخد گرفت.


نرخ  دلار در سال ۹۹ بیش از ۹ هزار تومان افزایش یافت 
بازار ارز همانند طلا و سکه از تلاطم قیمتی در سال 99 برخوردار بود اما به طور کلی قیمت ارز  در سال 99 روند صعودی داشت. به طوری که دلار از قیمت 14 هزار و 900 تومان به  کانال 24 هزار تومانی رسید البته در روز 28 آبان 99 نرخ دلار به بالاترین حد رسید و با قیمت 31 هزار و 800 تومان به فروش رسید که این رقم  بیشترین  افزایش قیمت دلار  در طی یک سال بود.

نمودار زیر تغییرات نرخ دلار را در طی سال 99 نشان می‌دهد:


نرخ یور نیز همسو با قیمت دلار دستخوش تغییراتی بود به طوری که یورو از مبلغ 17 هزار و 100 تومان  در کانال 28 هزار تومانی قرار گرفت و تقریبا حدود 11 هزار تومان در طی سال 99 افزایش قیمت را تجربه کرد.

شما می توانید تغییرات نرخ یورو را در نمودار زیرمشاهده کنید:


نرخ ارز در سال ۱۴۰۰ چقدر خواهد بود؟
کاظم یاوری کارشناس اقتصادی گفت: بهترین قیمت برای دلار در سال 1400 عددی بین 20 تا 25 هزار تومان است و  تا زمانی که دولت بودجه دولت را متکی به درآمد سال آن بودجه ببندد، نوسانات ادامه می یابد با کنترل نقدینگی در بازار می توان به روند با ثبات نرخ ارز در سال 1400 امیدوار بود.

مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره  روند شاخص بازار سرمایه  در سال 99 گفت: بازار سرمایه 2 نیمه متفاوت را در سال ۹۹ تجربه کرد، ۵ ماه اول با رشد ۳۰۰ درصدی، شاخص کل بورس از 500 هزار واحد به 2 میلیون و هفتاد هزار واحد در نیمه های مرداد رسید ولی در ۷ ماه بعدی با 2 مرحله سقوط مواجه شد. رشد بازار در پنج ماه اول سال به علت انتظارات از بازار ارز و تورم بود. قیمت ها در تمام بازارها از جمله بورس و ملک و خودرو به پیشواز تورم رفته بودند و با پیش بینی انتخابات و ادامه فشار حداکثری آمریکا  به ایران و رشد ارز ناشی از آن ، مبنای قیمت گذاری سهام و سایر دارایی ها قرار داده شده بود.

او افزود: ناهماهنگی هایی که در زمینه عرضه پالایش یکم صورت گرفت و دستکاری های وزارت صمت در بورس کالا و اقدامات سازمان بورس برای جلوگیری از حبابی شدن بازار مانند کاهش سقف اعتبار کارگزاری ها به سهام، کاهش سقف سهام در صندوق های بادرآمد ثابت و موارد  دیگر، بازار با اصلاحی ۱۵ درصدی ولی با حجم مناسب معاملات روبرو شد ولی دوباره با رفع برخی ابهامات رشدی ۱۰ درصدی را تجربه نمود. در اصلاح بازار با انتظارات جدید درباره نرخ ارز ، شاخص با  افت ۴۵ درصدی مواجه بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: طی اسفند 99 با رشد نسبی و تثبیت نرخ دلار در حدود  ۲۵ هزار  تومان و رشد قیمت های جهانی و نفت به واسطه شروع واکسیناسیون بازار دوباره جانی گرفت و ۱۲ درصد رشد داشت هر چند که نقدینگی حقیقی همچنان حتی در اسفندماه هم در از بازار خارج شد و نشان از حمایت دولتی و حقوقی از بازار در اسفندماه دارد، به طوری که تنها سهام شاخص ساز که کمتر از ۲۰ درصد نمادها در بازار را تشکیل می دهند مثبت بودند و مابقی نمادها منفی با خنثی بودند.

بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی مردم در ۶ ماه ابتدایی سال ۹۹ جذب بازار سرمایه شد
قلی پور تصریح کرد: ازفروردین  تا ابتدا شهریور ۹۹ بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی مردم و حقیقی ها جذب بازار سرمایه شده بود ولی از شهریورماه تا انتهای سال به طور پیوسته با چند روز استثنا شاهد خروج پول مردم بودیم به نحوی که بیش از ۶۵ درصد  این پولها خارج شد و اگر به افت قیمت سهام توجه کنیم به نظر می رسد تمام یا بخش اعظم پولی که مردم آورده بودند از بورس خارج کرده اند.
 
سهام های تاثیر گذار در بورس کدامند؟
او افزود: صنایع پتروشیمی،شیمیایی، فلزی ، معدنی، پالایشی ، بانکی و چندرشته ای صنعتی و واسطه گری های مالی بیشترین تاثیر را در رشد بازار داشتند و با افت بازار هم شاخص را پایین کشیدند. در سقوط بازار، سهام بانکی و شیمیایی و چندرشته ای صنعتی بیشترین کاهش ها را تجربه کردند  البته صنایع کوچک هم نسبت به صنایع بزرگ آسیب بیشتری دیدند.

قلی پور گفت:  مهمترین مساله برای حفظ بورس عدم دخالت دولت در بازار هاست، به ویژه اجتناب از نرخ گذاری یا کاهش دستوری نرخ ها در بازار ارز و نیز بورس کالا است. اگر هم بنا باشد  دولت نرخ گذاری دستوری انجام دهد و آن به نفع بورس باشد، کاهش سطح نرخ سودبانکی در شعب بانکی است  و نه صرفا نرخ سود بین بانکی است.

بورس ۱۴۰۰ چگونه خواهد بود؟
این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: بورس ۱۴۰۰ تحت تاثیر 3 موضوع شامل انتخابات ریاست جمهوری ایران، مذاکرات ایران و غرب و وضعیت نرخ های جهانی خواهد بود. اینکه چه دولتی با چه رویکردی روی کار خواهد آمد برای بورس مهم است.  ۹ ماه اول  سال ۱۴۰۰ بازار ارز در یک شرایط باثبات خواهد ماند و بعد از آن باید دید چقدر نقدینگی به اقتصاد اضافه شده است، اما به طور کلی  بازار ارز رشد و افت شدید نخواهد داشت مگر اینکه مذاکرات به نتیجه نرسد.

قلی پور در پایان گفت: از دیگر عامل تاثیر گذار در بورس  وضعیت اقتصاد جهانی و میزان موفقیت واکسن کرونا است. در حال حاضر اقتصاد دنیا با فرض موفقیت واکسیناسیون، احیا شده و قیمت های جهانی نفت و سایر کامودیتی به بالاترین حد خود در چند سال اخیر حتی بیش از دوران کرونا رسیده اند که احتمالا به جز نفت بقیه اندکی کاهش خواهند داشت، رشد اقتصاد جهانی هم ۵.۵ درصد برآورد شده که رونق اقتصاد جهانی را نوید می دهد. با در نظر گرفتن تمام متغیرها بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ را در همین سطوح فعلی می بینم، با رشد با ثبات قیمت در سهام و صنایع بزرگ فلزی معدنی شیمیایی پالایشی و احتمالا دارویی و سیمان و افت قیمت در صنایع کوچک با PA  بالاتر از ۱۰ همراه است. در مجموع بورس ۱۴۰۰ بازار جذابی نخواهد بود مگر اینکه نرخ بهره افت خوبی داشته باشد.

تصویر زیر گویای روند شاخص بوس در سال 99 است:


کد مطلب: 758500

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/758500/طلا-بخریم-یا-سهام

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com