پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۱۱
لاجوردی:

در برجام اصل توافق برای دولت مهم بود

جمعه ۶ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب: 758478
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: برجام نشان می‌دهد برای دولت اصل توافق مهم بوده و نه رسیدن به یک توافق خوب و دارای ضمانت اجرایی، و همین مسئله موجب شد طرف مقابل از تعهدات خود در برجام شانه خالی کند.
در برجام اصل توافق برای دولت مهم بود
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، زهره‌ سادات لاجوردی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نامگذاری سال جدید به نام سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در حالی در ابتدای سال جدید با مردم سخن گفتند که بخش مهمی از اظهارات ایشان راجع به انتخابات سال ۱۴۰۰ و نیز لزوم خویشتن‌داری و عدم عجله در حل مسئله برجام بود. ایشان در فرایند مذاکرات برجامی بارها تأکید کردند که منافع کشور، خواسته‌های کشور و لزوم رفع تحریم ها مواردی است که باید مذاکره‌کنندگان آنها را تأمین کنند، اما در عمل این اهداف محقق نشد و در نتیجه سال‌ها زحمت دانشمندان هسته‌ای، نظام و ملت جهت جلب رضایت طرف آمریکایی- غربی روی میز مذاکره به حراج گذاشته شد و توافق بد برجام رقم خورد. این شتابزدگی، هم در امضای توافق و هم در اجرای آن موجب معضلات پیش آمده بعدی و باز شدن دست طرف مقابل برای تحت فشار قرار دادن بیشتر ایران بویژه در عرصه اقتصادی شد.

وی افزود: برای جلوگیری از خسارت‌های بیشتر، رهبری این بار شخصاً به میدان آمده و رأساً ۹ شرط برای اجرای برجام تقریر کردند که یکی از این شروط تعهدات گام به گام بود، اما متاسفانه دولت با عجله و تقریباً دفعی برجام را به صورت یک‌جانبه اجرا کرد و اعتلا و اقتدار ملی کشور را به ضمانت اشخاصی مانند جان‌کری گره زد تا جایی که اروپایی‌ها اعلام کرده بودند اجرای تعهدات ایران در برجام ۶ ماه طول می‌کشد، اما دولت تنها در مدت حدود یک ماه تمام تعهدات را اجرایی کرد و دست کشور از برگ‌های برنده خالی شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شاید بتوان این سیاست را ناشی از تفکر غربگرای حاکم بر بدنه غالب دولت خواند همان تفکری که از ابتدای انقلاب همواره بزرگترین دغدغه‌اش برقراری ارتباط با آمریکا بوده است و لذا گام‌هایی که در هر برهه از تاریخ برداشته در راستای جلب رضایت آن سوی مرزهای کشور بوده است. ضعف مدیریت و عدم برنامه اجرایی مناسب برای اداره کشور، نداشتن روحیه جهادی و گره‌زدن همه مسائل به رفع تحریم‌ها مجموعاً در شتابزدگی دولت در امضا و اجرای برجام ایفای نقش کردند.

لاجوردی خاطرنشان کرد: برجام با اشکالات فراوان از جمله روشن‌ نبودن تقدم و تأخر انجام تعهدات دو طرف، چگونگی و زمان انجام تعهدات طرف مقابل برای رفع تحریم‌ها، مکانیسم ماشه و موارد دیگری از این دست به توافق رسید و با اشتباهات و تعجیل‌های دیگری مانند انجام همه تعهدات از سوی ایران در بازه زمانی بسیار کوتاه و عدم تحقق تعهدات طرف مقابل بدون دریافت پاسخ متناسب از سوی دولتمردان ادامه یافت. اکنون نیز عده‌ای با همان شیوه قبلی و به دلایل سیاسی و انتخاباتی در حال پهن‌کردن دام دیگری برای کشور، اقتصاد و معیشت مردم هستند تا با عجله‌ورزی، فرصت باقی‌مانده را نیز به نفع طرف غربی از کف بدهند؛ در حالی که برجام به عنوان یک مسئله ملی باید با ملاحظات ملی به انجام برسد و نه با ملاحظات و شعارهای انتخاباتی و نظر یک شخص یا کابینه خاص.

وی افزود: آمریکایی‌ها پس از خروج از برجام تحریم‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف علیه ایران تصویب و اجرا کردند؛ اینها در حالی بود که دولت سخاوتمندانه دسترنج سالها تلاش دانشمندان هسته‌ای را در مدت کوتاهی تعلیق، اوراق، بتن‌ریزی و یا به خارج صادر کرد. دولت جدید آمریکا نیز نه تنها اقدام مثبتی انجام نداده بلکه آنگونه که پیداست در راستای همان سیاست دولت ترامپ حرکت می‌کند و چشم انتظار حرکت هواخواهان خود در داخل ایران است تا میدان را مجدداً به دست گیرد؛ لذا منطق حکم می‌کند که ایران محتاطانه عمل نماید و اشتباهات قبلی از قبیل عجله و مسامحه و وادادن میدان با ضعف و ناتوانی، دوباره تکرار نشود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مسیر طی شده در برجام نشان می‌دهد برای دولت اصل توافق مهم بوده و نه رسیدن به یک توافق خوب و دارای ضمانت اجرایی، و همین مسئله طرف مقابل را به این نتیجه رساند که می‌تواند از تعهدات خود در برجام شانه خالی کند و حتی بدتر از آن می‌تواند در جایگاه مطالبه‌گر نیز قرار بگیرد و تعلیق و تعطیلی صنایع موشکی و دفاعی را نیز ذیل توافق برجام از ایران طلب کند. همه این مسائل و مشکلات نتیجه عجله‌ای بود که توانست در طرف آمریکایی این تصور را ایجاد کند که اعمال فشار به ایران گزینه مناسب و امنی برای امتیاز گرفتن از ایران است.

وی ادامه داد: ما مسیر تحریم را در این سالها طی کرده‌ایم و در این مدت بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها به ملت ایران تحمیل شده است. تحریمهایی که نه فقط بر بخش‌های دولتی و ارکان نظام بلکه بر بخش‌های خصوصی نیز اعمال شده و همه مسیرهای ارزآور کشور را مسدود نموده اما در شرایط فعلی اینطور نیست که گذشت زمان به نفع غربی‌ها باشد چرا که گذشت زمان این فرصت را فراهم می‌آورد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران با سرعت و قدرت بیشتری به پیش رود و اگر طرف غربی بخواهد به سیاست مطالبه‌گرانه خود ادامه دهد، ایران به سمت گزینه‌های راهبردی حرکت می‌کند. 

لاجوردی اظهار داشت: بنابر آنچه مقام معظم رهبری در سخنرانی اول فروردین تأکید فرمودند سناریوی فشار حداکثری طراحی‌شده علیه ایران در خارج شکست خورده و در داخل هم هر چه در توان داشته به کار برده و دیگر بیش از این کاری از پیش نخواهد برد و مشی مجلس نیز بر همین امر قرار گرفته که آمریکایی‌ها باید تمام تحریم‌ها را لغو کنند بعد از آن ما راستی‌آزمایی خواهیم کرد و سپس به برجام برمی‌گردیم و این سیاست قطعی نظام در موضوع برجام است.

وی گفت: لذا ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی نهایت توان خود را پای کار گذاشته تا با ایفای نقش پررنگ در توافقات و مذاکرات و نقش نظارتی خود، جلوی هرگونه تکرار اشتباه را بگیریم  تا عده‌ای با یکه‌تازی، شرایط وخیم‌تری را به کشور و ملت تحمیل نکنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مذاکره، توافق هسته ای و برجام تاکنون مشکلات ما را حل نکرده است.
به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریم های ضد ایرانی فرو ریخته بود.
برجام دستاورد اصلاح طلبان موجب افزایش عمر تحریم ها شد .
اگر کلمه مذاکره را از اصلاح طلبان بگیرند هیچ حرف دیگری ندارند بزنند.
Iran, Islamic Republic of
...
سرنوشت دولت روحانی چه خواهد شد؟
Iran, Islamic Republic of
...
.
....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
مردم نمی‌توان را با وعده راضی کرد/ تحریم‌ها علیه ملت ایران در زمان بایدن هم تمدید شد
Iran, Islamic Republic of
ضعف دیپلماسی در سیاست‌های آمریکا و اروپا غوغا می‌کند
Iran, Islamic Republic of
برای مردم لغو تحریمها مهم است نه خود برجام
مرصاد
Iran, Islamic Republic of
که ناکام ماند !!