جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۳

مدال افتخار ولنگاری فضای مجازی بر گردن کیست؟

دوشنبه ۲ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب: 758236
غفلت و بی‌خیالی مسئولان از فضای مجازی و فعالیت بدون چارچوب و بی‌قانون برخی از کاربران کار را به هشدار دادن رهبری و تذکرات روشنگرانه ایشان رساند.
مدال افتخار ولنگاری فضای مجازی بر گردن کیست؟
به گزارش جهان نيوز، بستری به نام فضای مجازی تمام جوانب زندگی بشر در طول سالهای اخیر را تحت تاثیر قرار داده است و در کنار همه مزایا و امکانات خوبی که برای کاربران خود فراهم کرده است، در موارد بسیاری هم فضایی آلوده و ناایمن را ایجاد کرده است.

در کشورهای مختلف برای استفاده از فضای مجازی قوانین مشخصی وجود دارد و تخطی از قوانین تعیین شده، تخلف محسوب می‌شود و مجازات متخلفان نیز مجازاتی بازدارنده و تادیب کننده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی روز اول سال جدید با اشاره به استفاده حداکثری از فضای مجازی برای دلسرد کردن مردم و همچنین از رونق انداختن انتخابات، از نحوه مدیریت فضای مجازی در کشور انتقاد کردند و گفتند: همه کشورهای دنیا، برفضای مجازی اِعمال مدیریت می‌کنند اما در کشور ما، برخی به رها بودن فضای مجازی افتخار می‌کنند درحالی‌که این شیوه به هیچ‌وجه افتخار ندارد.

مصداق بارز فرمایشات رهبر معظم انقلاب، ایجاد محدودیت در کشورهای اروپایی و آمریکایی به ویژه در زمان نزدیک بودن انتخابات است.

حتی کشورهایی که خود را مدعی رعایت حقوق بشر و حامی آزادی بیان می‌دانند نیز بر فعالیت و عملکرد کاربران کشور خود در فضای مجازی نظارت می‌کنند و در دسترسی آن‌ها در مواقعی مثل ایام انتخابات محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های متعددی ایجاد می‌کنند.

بخش گسترده‌ای از جنگ نرمی که مردم کشور ما ایران سال‌های سال است گرفتار آن شده‌اند، از طریق شبکه‌های مجازی و بستری که فضای مجازی مهیا کرده است، مدیریت می‌شود و دشمنان قسم خورده این انقلاب کسانی را در تیررس اقدامات خرابکارانه خود  قرار داده‌اند که با کمترین آگاهی و دانشی  در فضای مجازی فعالیت دارند.

هشدار رهبر معظم انقلاب در واقع نتیجه غفلت مسئولانی است که تا کنون چندین و چند بار و طی سخنرانیهای مختلف ایشان چاره اندیشی نکرده‌اند و بدون تردید گزینه اصلی که از طرف مسئولان مربوطه ارائه می‌شود، فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و چند طرح پیشنهادی است که مثل همیشه تنها روی کاغذ و در حد وعده و برنامه باقی خواهد ماند.
 
عدم وجود قانون مشخص برای فعالیت در فضای مجازی
امان الله قرائی مقدم جامعه شناس در گفتگو با خبرگزاری دانشجو، ضمن تایید فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد عدم مدیریت مسئولان در فضای مجازی، گفت: رهبری سال‌های سال است که در خصوص ولنگاری ویرانگر فضای مجازی و تخریب گسترده آن به مسئولان هشدار می‌دهد.

وی اضافه کرد: فعالیت مردم در فضای مجازی در همه کشورهای دنیا با برنامه ریزی کامل و با قوانین مشخصی مدیریت می‌شود و به عبارت ساده‌تر یک کودک آمریکایی، آمریکایی بار بیاید و حتی در فضای مجازی آموزش‌هایی را دریافت می‌کند که هم آمریکایی فکر کند و هم عمل و رفتارش متناسب با کشور خودش باشد.

این جامعه شناس تاکید کرد: علی رغم مسئله فوق عملکرد هیچ یک از گروههای سنی در کشور ما در فضای مجازی مطابق مواردی که ذکر شد نیست و  تعریف حقوقی و قانونی جامع و یکپارچه‌ای برای چارچوب فعالیت افراد در این فضا وجود ندارد.

فضای مجازی، دیوارهای محدودیت ارتباطات را فرو ریخته است
قرائی مقدم خاطرنشان کرد: منفعل بودن رسانه‌های داخلی و عدم تولید برنامه‌های جذاب که موجب جذب مخاطب و تشویق وی به دنبال کردن اخبار و مطالب روز از رسانه‌های داخلی و به ویژه رسانه‌های صوتی و تصویری می‌شود، از جمله مواردی هستند که موجب خط گرفتن کاربران از فضای مجازی و تولید محتوای مسموم و نامناسبی که هدفمند تولید شده است خواهد شد.

وی یادآور شد: شرایط دیگر مثل گذشته نیست و چارچوب‌های قدیمی که روزگاری محدودیت محسوب میشد دیگر وجود ندارد و فضای مجازی دیوارها را فرو ریخته است و چیزی به عنوان "چهاردیواری اختیاری" وجود ندارد و قابل قبول نیست.

این جامعه شناس تاکید کرد: متاسفانه منفعل بودن برخی از رسانه‌ها و به ویژه تلویزیون و واگرا بودن برنامه‌هایی که نمایش می‌دهد به جای نزدیک کردن مردم به یکدیگر و ایفای نقش هم‌گرایی، آن‌ها را از هم دور می‌کند.

موزاییکی شدن روابط درون خانواده!
قرائی مقدم اضافه کرد: گستردگی فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای در خانه عموم مردم در حالی در غفلت مسئولان ادامه می‌یابد که از جمله عواقب آن میتوان به موزاییکی شدن روابط درون خانواده اشاره کرد و این به مفهوم کاهش ارتباط سازنده و مفید اعضای خانواده با یکدیگر است که علی رغم اینکه در کنار یکدیگر و زیر یک سقف زندگی می‌کنند، کاری به هم ندارند.

وی خاطرنشان کرد: فرمایشات سازنده مقام معظم رهبری در خصوص فضای مجازی فصل الخطاب سر و سامان دادن به فضای مجازی است و مسئولان باید از بی‌خیالی و بی‌مسئولیتی درباره این موضوع دست بردارند.

مدال افتخار ولنگاری فضای مجازی بر گردن آقایان بی‌خیال
به عقیده کارشناسان و جامعه شناسان در شرایط فعلی که فعالیت کاربران فضای مجازی هر روز در حال افزایش است، مسئولان باید برای تامین امنیت و نشاط اجتماعی و جلوگیری از وقوع جرائم مختلف برنامه چند وجهی و همه جانبه‌ای طراحی و اجرا کنند که با سلیقه عموم مردم همخوانی داشته باشد.

فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره وضعیت فعلی فضای مجازی و تاثیرات آن بر امنیت و اقتدار کشور، چراغ راه مسئولانی است که اغلب طرح و برنامه‌های آن‌ها تنها بر روی کاغذ خلاصه می‌شود.

مسئولان نباید اجازه بدهند که امنیت و آرامش هموطنان با برنامه‌ریزی دشمنان این کشور دستخوش تزلزل شود و همچنین اجازه ندهند که دشمنان از آب گل‌آلود فضای مجازی ماهی توطئه و تخریب صید کنند و در واقع باید اشراف اطلاعاتی کاملی از موضوع فوق داشته باشند.

ولنگاری و بی‌اخلاقی برخی کاربران فضای مجازی، نتیجه بی‌خیالی آقایان مسئول در خصوص چگونگی فعالیت آن‌ها در این فضای پر پیچ و خم و مدال افتخار بر گردن آن‌هایی است که مسئولیت خطیر خود را به درستی انجام نمی‌دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...........
Iran, Islamic Republic of
اول بر گردن وزیر مربوطه است دوم بر گردن وزیر مربوطه است سوم بر گردن اعضای شورای عالی فضای مجازی.
Iran, Islamic Republic of
.....