کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اهمیت و نقش خاموت در ساختمان سازی

27 اسفند 1399 ساعت 10:40


بازار آهن به دلیل تنوع بالای محصول، از جمله بازارهای شلوغ و بزرگ کشور به حساب می‌آید. حضور انواع مقاطع فولادی در این بازار نشان از اهمیت و مصرف بالای این آلیاژ دارد. فولاد خود به تنهایی نام گروه بزرگی از آلیاژهای مهم و حساس را به یدک می‌کشد. این مجموعه آلیاژی به دلیل برخورداری از ساختار شیمیایی مبتنی بر آهن و کربن، خواص منحصر به فردی را از خود نشان می‌دهند.

کاربرد بیشتر و بهتر از فولاد، سازندگان را به سمت تولید انواع مقاطع سوق داد. میلگرد از جمله مقاطع فولادی است که تولید آن، صنایع مختلف به ویژه ساختمان سازی را دچار تحول کرد. مقاطع استوانه‌ای فولادی که در بازار با نام میلگرد به فروش می‌رسد، انواع مختلفی دارد. مقطع دایره‌ای این محصول معمولا از شعاع 8 تا 32 میلی‌متر تغییر می‌کند. این تنوع در سایز به نوع مصرف میلگرد وابسته است. به طور مثال میلگرد سایز 8 به دلیل ساختار باریک‌تری که دارد، از انعطاف پذیری بالاتری در مقایسه با سایر سایزهای این محصول برخوردار است. به همین دلیل این سایز در ساخت انواع خاموت مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

خاموت‌ها اشکال باز و یا بسته‌ای هستند که از خمکاری میلگرد به دست می‌آیند. گرچه میلگرد به شکل آرماتور در کنار بتن استحکام کافی را برای سازه فراهم می‌کند، اما حضور خاموت در واقع تضمین کننده این استحکام است. این اشکال فولادی به صورت عمودی و یا مورب در ستون‌های بتنی قرار می‌گیرد تا از ایجاد ترک جلوگیری شود.  

قیمت ساختمان به دلیل مصرف بالای میلگرد، تا حد زیادی به قیمت این محصول وابسته است. قیمت میلگرد در بازار به عوامل مختلفی بستگی دارد. عوامل متعددی چون سایز و برند در تعیین هزینه نهایی خرید میلگرد شما تاثیر می‌گذارد. یکی از بهترین راه‌ها برای آگاهی از قیمت روز میلگرد، استفاده از سایت بازرگانی فولادی آیرومارت به آدرس www.iromart.com  است. قیمت انواع میلگرد در استانداردها، سایزها و برندهای مختلف به راحتی از طریق این سایت قابل استعلام است.

خاموت چیست؟
همان گونه که پیش از اشاره شد، خاموت‌ها اشکال حاصل از خمکاری میلگرد آجدار هستند. براساس شکلی که پس از خمکاری ایجاد می‌شود، خاموت‌ها نام‌های متفاوتی پیدا می‌کنند. اگر در حوزه ساختمان سازی فعال باشید، حتما نام‌های ادکا، خرک، رکابی، سنجاقک و راستا را شنیده‌اید. این‌ها مجموعه‌ای از رایج‌ترین خاموت‌های هستند که در اسکلت سازه بتنی مصرف می‌شوند. برای آگاهی از هزینه خاموت ابتدا باید قیمت میلگرد آجدار سایز 8 را استعلام کنید. چرا که این مقطع بیشترین کاربرد را در خاموت سازی دارد.

میلگرد آجدار
میلگرد در دو گروه آجدار و ساده تولید و به بازار عرضه می‌شود. میلگرد آجدار با نمادهای A2، A3 و A4 تولید می‌گردد. هر کدام از این میلگردها گرچه آجدار هستند، اما تفاوت‌های ظاهری و مکانیکی بسیاری با هم دارند. میلگرد A4 استحکام فوق العاده بالایی دارد که مانع از خمکاری راحت آن می‌شود. بنابراین در مصارف خاصی این نوع میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در آرماتوربندی به حدی مشخص از استحکام نیاز است که در ساختار میلگرد A3 یافت می‌شود. گرچه در ساختمان سازی میلگرد A2 نیز مصرف بالایی دارد، اما به دلیل تنش تسلیم کمتری که در مقایسه با A3 دارد، اغلب در ساخت خاموت مورد استفاده قرار می‌گیرد. تفاوت قیمت میلگرد آجدار A2 و A3 چندان محسوس نیست. قیمت این دو کالا بیشتر تحت تاثیر میزان عرضه و تقاضا روند افزایشی و یا کاهشی خواهند داشت. براساس استاندارد برای تشخیص راحت میلگرد A2 حرف J و میلگرد A3 حرف C بر روی بدنه حک می‌شود. پس از این حروف، حرف T یا U قرار می‌گیرد. این حروف نشان دهنده روش تولید یا به عبارت دقیق‌تر روش خنک سازی میلگرد است. T به روش ترمکس یا خنک شدن در آب و حرف U به میکروآلیاژی یا خنک کردن در مجاورت هوا اشاره دارد.



نقش  و اهمیت میلگرد در ساختمان سازی
نیاز به مسکن از جمله نیازهای اساسی انسان است که از بدو تولد با آن مواجه می‌شود. مسکن در طول زمان اشکال متنوعی را به خود دیده است. گاه غاری در دل کوه محافظ انسان در برابر آفتاب سوزان روز و سرمای شب بوده، گاهی هم چوب و مصالح دیگر این وظیفه را بر عهده داشته‌اند. اما آنچه در تمامی اشکال مسکن اهمیت دارد، تضمین ایمنی است. هر کدام از مصالحی که در ساخت و ساز مسکن مورد استفاده قرار می‌گیرد، در مواجه با عوامل مختلف دوام و استحکام خود را از دست می‌دهد. به طور مثال چوب در تماس با رطوبت دوام بالایی ندارد و به مرور زمان از بین می‌رود. هر چند که در تامین مصالح اولیه چوبی با محدودیت نیز مواجه خواهید بود. در واقع نمی‌توان تمام درختان را به خاطر ساخت مسکن از بین برد.

سایر مصالح نیز با دلایلی مشابه مثال قبل قابلیت استفاده در ساخت و سازهای گسترده را ندارند. بنابراین امروزه منطقی‌ترین راه استفاده از ترکیبی از ماسه، سیمان، چوب، بتن و فولاد در ساختمان سازی است.

ساخت هر نوع ساختمانی بدون حضور فولاد، در حال حاضر ریسک بزرگی محسوب می‌شود. چرا که تنها یک زلزله چند ریشتری می‌تواند در عرض چند ثانیه چنین سازه‌ای را از بین ببرد. وقوع زلزله‌های مختلف در طول سال‌های گذشته، مهندسان را به فکر چاره انداخت. در واقع ریشه مشکلات از جایی شروع می‌شد که ساختمان‌های بتنی دوام و پایداری کافی در مقابل حوادث طبیعی را نداشتند. به این ترتیب سالانه افراد بسیاری جان خود را از دست می‌دادند.

این مسئله تا جایی ادامه داشت که میلگرد به عنوان یک کالای فولادی روانه بازار شد. استفاده از این مقطع در کنار بتن، استحکام سازه را تا چندین برابر افزایش داد. مثلا میلگرد سایز 8 به طور آجدار با بتن اتصال محکمی برقرار می‌کند و به هنگام وقوع زلزله، با انتقال نیروهای برشی مانع از فروپاشی بتن می‌شود.

از استعلام قیمت تا خمکاری
انتخاب یک تامین کننده معتبر برای خرید میلگرد بسیار حائز اهمیت است. چرا که خرید میلگرد تقلبی و استفاده از آن در سازه بدون شک خسارات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. مجموعه بازرگانی فولاد آیرومارت با تجربه سال‌ها همکاری با برترین تولید کنندگان داخلی و نیز توانایی تامین برندهای خارجی میلگرد، آماده ارائه هرگونه راهنمایی پیش از خرید به مشتریان خود است.

اغلب پس از تهیه میلگرد لازم است تا یک سری فرایند جانبی بر روی آن انجام شود. این فرایندها از برشکاری و خمکاری تا انجام انواع پوشش را شامل می‌شود. مثلا برای اجرای آرماتوربندی لازم است تا میلگرد را خم کرد یا حتی بعضا متناسب با محل مصرف میلگرد را برش داد. برای این چنین فرایندهایی می‌توانید به آیرومارت مراجعه کنید. این مجموعه در کنار قابلیت تامین انواع مقاطع فولادی چون میلگرد، ارائه دهنده خدمات جانبی نیز می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر کافی است تا با شماره تلفن 45306-021 تماس بگیرید.


کد مطلب: 757925

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/757925/اهمیت-نقش-خاموت-ساختمان-سازی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com