پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱۰

ملاک بررسی صلاحیت‌ها قانون است، نه ملاحظات انتخاباتی

شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب: 757451
از دوستان مجلس می‌خواهیم نظرات غیر رسمی ما را علنی نکنند؛ ما خودمان صلاح بدانیم اعلام نظر می‌کنیم. شورای نگهبان هنوز درباره بودجه سال ۱۴۰۰ اعلام نظر رسمی نکرده است، اما در مجموع ۱۵ مورد مغایرت با اصل ۵۲ و ۱۷ مورد مغایرت با اصل ۵۵ داشتیم.
ملاک بررسی صلاحیت‌ها قانون است، نه ملاحظات انتخاباتی
به گزارش جهان نيوز، سخنگوی شورای نگهبان با انتقاد از دوستان مجلس و اعلام نظرات پیرامون ایرادات غیررسمی شورای نگهبان تصریح کرد: از دوستان مجلس می‌خواهیم نظرات غیر رسمی ما را علنی نکنند؛ ما خودمان صلاح بدانیم اعلام نظر می‌کنیم. شورای نگهبان هنوز درباره بودجه سال ۱۴۰۰ اعلام نظر رسمی نکرده است، اما در مجموع ۱۵ مورد مغایرت با اصل ۵۲ و ۱۷ مورد مغایرت با اصل ۵۵ داشتیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی «تابناک»؛ عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با اصحاب رسانه با ارائه گزارشی از بررسی موضوعات مطرح در شورای نگهبان اظهار کرد: طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را در شورا بررسی کردیم و ایراداتی بر آن وارد شد که برای رفع اصلاحات به مجلس ارسال شد.

شورا هنوز درباره بودجه ۱۴۰۰ اظهارنظر رسمی نکرده
وی افزود: نامه‌های دیوان عدالت اداری نیز بررسی و به دیوان ارسال شده است.
سخنگوی شورای نگهبان با انتقاد از دوستان مجلس و اعلام نظریات پیرامون ایرادات غیررسمی شورای نگهبان تصریح کرد: از دوستان مجلس می‌خواهیم نظریات غیر رسمی ما را علنی نکنند؛ ما خودمان صلاح بدانیم اعلام نظر می ‌کنیم.

کدخدایی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان هنوز درباره بودجه سال ۱۴۰۰ اعلام نظر رسمی نکرده است؛ اما در مجموع ۱۵ مورد مغایرت با اصل ۵۲ و ۱۷ مورد مغایرت با اصل ۵۵ داشتیم.

ابهاماتی در بودجه ۱۴۰۰ وجود دارد که باید رفع شود
وی تاکید کرد: در برخی از بندها نیز ابهاماتی وجود داشت که باید این ابهامات برای ما رفع شود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: هنوز کار شورای نگهبان درباره بودجه ادامه دارد و ما هنوز نظر رسمی خود را به مجلس اعلام نکردیم.

کدخدایی با بررسی ۶۳ مصوبه در سال ۹۹ در شورای نگهبان اظهار کرد: هیات‌های نظارت‌ ما در سراسر کشور تشکیل شده است و ما برای انتخابات پیش‌بینی‌های لازم را انجام دادیم و تعرفه‌های انتخابات چاپ شده است و نظارت لازم بر روند انتخابات وجود دارد.

بررسی صلاحیت‌ها فقط بر اساس قانون
وی با بیان اینکه شورای نگهبان محدودیتی درباره دریافت ارسال گزارش ندارد افزود: بسیاری از گزارش‌هایی که به ما می‌رسد مردمی است، اما درباره تبلیغات ما باید به استناد قانون عمل کنیم که قانون در این راستا ضعیف است؛ اما ما در روند بررسی صلاحیت این موضوع را لحاظ می‌کنیم و براساس قانون در جهت مشارکت حداکثری نیز تلاش خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره برگزاری انتخابات در بیش از یک روز تصریح کرد: در این باره قانون باید اصلاح شود اما درباره برگزاری جلسات با وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات فعالیت خود را آغاز کردیم و در این راستا صندوق های رای‌گیری ۱۵ درصد افزایش یافته است.

کدخدایی درباره تعیین سقف معین برای تایید نامزدهای انتخابات خاطرنشان کرد: ما براساس قانون در روند تایید صلاحیت‌ها وارد عمل می‌شویم. از این رو در هر دوره انتخابات تعداد کاندیداها متفاوت بوده است.

حضور چهره‌های نظامی در انتخابات منعی ندارد
وی درباره اینکه منع قانونی برای حضور چهره‌های نظامی در انتخابات ریاست‌جمهوری وجود ندارد تاکید کرد: صرف نامزد شدن در انتخابات منع قانونی نداشته و در دوره های گذشته نیز این روال وجود داشته است؛ البته دخالت نیروهای نظامی و نیروهای مسلح به مفهوم جهت‌گیری یا سوگیری سیاسی، خلاف سیاست‌های کلی انتخابات بوده و ممنوع است. 

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه مصلحت اندیشی از سوی شورای نگهبان در روند بررسی صلاحیت‌ها وجود ندارد، گفت: اینکه اصلاح قانون انتخابات به این دوره می‌رسد به دوستان مجلس ارتباط دارد و ما در این باره علی‌رغم دوستان مجلس که از زبان ما اظهارنظر می‌کنند، نظری نداریم.

واکنش به اظهارات حدادعادل درباره ردصلاحیت احمدی‌نژاد
کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره واکنش شورا به اظهارات حداد عادل درباره صلاحیت احمدی نژاد گفت: من پاسخ دادم و لازم نیست تکرار کنم. حتی بنده نمی دانم افرادی که ثبت نام می کنند یا خواهند کرد، شورا درباره آنان چه نظری دارد؛ باید منتظر ماند و دید بررسی شورا چیست؛ نظر جمعی شورا ملاک است. نسبت به افراد قانون حکم‌ کرده و ما برای هر دو نوع انتخابات بررسی صلاحیت داریم و در همان دور افراد بررسی صلاحیت می شوند و منوط به رفتار افراد و گزارش هاست و تا زمانی که کسی ثبت نام‌ نکند، نمی توانیم اظهارنظر داشته باشیم.

کدخدایی با بیان اینکه زمانی که روند ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شود، ما درباره کاندیداها اعلام نظر خواهیم اظهار کرد: ما طبق سیاست‌های کلی انتخابات درباره بررسی صلاحیت‌ها تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

ثبت‌نام سران قوا برای انتخابات منعی ندارد
وی با بیان اینکه منعی برای ثبت‌نام سران قوا در انتخابات وجود ندارد، افزود: به جز مجریان و ناظران انتخابات، هیچ منعی برای حضور افراد در انتخابات دیگر وجود ندارد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اینکه ملاک برای شورای نگهبان، قانون و شرع مقدس است، تصریح کرد: درباره بودجه ما هنوز اعلام نظر رسمی نکردیم؛ از این روی، باید منتظر باشیم.

اینکه برای انتخابات ریاست جمهوری با دست باز عمل می‌کنیم، فقط حرف است
کدخدایی در پاسخ به سوال «تابناک» درباره اینکه آیا شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها انتخابات ریاست‌جمهوری با دست باز عمل خواهد کرد، خاطرنشان کرد: ما در بررسی صلاحیت طبق قانون عمل خواهیم کرد و بر این اساس تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: فعالیت‌های تبلیغاتی که افراد قبل از انتخابات انجام می دهند، طبق نقص قانونی است که همواره وجود داشته و متاسفانه هنوز هم وجود دارد و باید رفع شود، اما اگر حضور افراد در عرصه انتخاباتی پیش از ثبت‌نام به منزله تبلیغات باشد قطعا در روند بررسی صلاحیت‌ها این موضوع لحاظ خواهد شد.
در پایان این نشست کدخدایی از نسخه انگلیسی سایت شورای نگهبان رونمایی کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
امیدواریم این بار مانند دفعه قبل عمل نکنید دفعه قبل نمره خوبی نداشتید
Iran, Islamic Republic of
بیش از هشتاد درصد مردم ایران خواهان رییس جمهور شدن احمدی نژاد هستند
Iran, Islamic Republic of
خودت به تنهایی آمارگیری کردی؟!!
19
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اگر به قانون عمل شود دیگر نیازی به نظارت استصوابی نیست
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم که ملاک شورای نگهبان تنها قانون باشد و زیر فشارهای نهادها و افراد دیگر که قیم مآبانه برخورد می کنند استقلال خود را حفظ کند.
Iran, Islamic Republic of
...
Japan
ملاک نظر این دوازده نفر عضو شورای نگهبان است.
Iran, Islamic Republic of
گرچه قانون ,ملاک بررسی صلاحیتهاست ,اما تجربه ادوار قبلی انتخابات ثابت نموده که قوانین وضع شده فعلی دارای نقصهای زیادی در این زمینه هستند. که اگر اینگونه نبود , خیلی از این مدعیان ناتو ان نمی توانستند به این راحتی تأیید صلاحیت بگیرند.....