جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۱

خوش رقصی AFC برای سردمداران نفت/ کار سخت تیم ملی فوتبال ایران برای صعود به جام جهانی

شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب: 757425
کنفدراسیون فوتبال آسیا "AFC" میزبانی بازی‌های مقدماتی جام جهانی و لیگ قهرمانان را به ایران واگذار نکرد.
کار سخت تیم ملی برای صعود به جام جهانی
به گزارش جهان نيوز، روز گذشته کنفدراسیون فوتبال آسیا فهرست میزبانان دیدارهای دور برگشت مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را اعلام کرد که در این فهرست‌ها خبری از کشورمان در آن نبود.

بر اساس گزارش باشگاه خبرنگاران، تیم ملی فوتبال کشورمان در گروه C رقابت‌های مقدماتی جام جهانی باید با تیم‌های عراق، بحرین، کامبوج و هنگ کنگ بازی کند. میزبانی بازی‌های دور برگشت این گروه در کمال تعجب به کشور بحرین سپرده شده است. طبق گفته علی جوادی (سرپرست روابط عمومی فدراسیون فوتبال) شهاب الدین عزیزی خادم ۲ روز پس از روی کار آمدن در فدراسیون فوتبال (۱۲ اسفندماه) طی نامه‌ای به AFC خواستار میزبانی ایران از بازی‌های گروه C شد، اما مسئولان AFC به دلیل مسائل مربوط به تحریم و ... با ارسال نامه‌ای به فدراسیون ایران با میزبانی کشورمان مخالفت کردند.

بلاتکلیفی بیش از یکساله فدراسیون فوتبال کشورمان این فرصت را در اختیار سایر رقبا قرار داد تا با استفاده از نفوذ خود بتوانند میزبانی را از آن خود کنند.

البته نباید این موضوع را هم فراموش کرد که طی چند سال اخیر، کنفدراسیون فوتبال آسیا اغلب میزبانی‌ها را از کشورمان گرفته است. ضریب نفوذ و دخالت سیاسی کشور‌های عربی در AFC بی نهایت بالا است و همین موضوع باعث شده تا تیم‌های کشورمان نتوانند از رقبای خود میزبانی کنند. به عنوان مثال پنج‌شنبه کنفدراسیون فوتبال آسیا میزبانان مراحل گروهی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱ را اعلام کرد که در کمال تعجب کشور عربستان میزبان ۲ تیم ایرانی (استقلال و فولاد خوزستان) شد.

این در حالی است که از سال ۱۳۹۴ و طبق رای AFC تیم‌های ایرانی و عربستانی باید بازی‌های رو در روی خود را در کشور ثالث برگزار کنند. از طرف دیگر عربستان درگیر جنگ با یمن است و مشخص نیست که آیا می‌تواند امنیت فوتبالیست‌های کشورمان را تامین کند یا خیر.

انتخاب بحرین به عنوان میزبان بازی‌های ایران در مقدماتی جام جهانی هم یکی دیگر از تصمیمات عجولانه و ناعادلانه مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا بود. تیم ملی در دور رفت این مسابقات ۴ بازی با تیم‌های هنگ کنگ، کامبوج، بحرین و عراق انجام داد که از این ۴ دیدار فقط یک بازی در ورزشگاه آزادی انجام شد و در سایر دیدار‌ها تیم ملی کشورمان مهمان بود.

ماحصل این ۴ بازی کسب ۲ برد و ۲ باخت برای تیم ملی فوتبال ایران بوده است و اکنون یوز‌های ایرانی با کسب ۶ امتیاز پایین‌تر از تیم‌های عراق و بحرین در جایگاه سوم قرار گرفته اند و برای صعود به رقابت‌های جام جهانی قطر دیدار‌های سختی پیش رو دارند. کادرفنی تیم ملی و بازیکنان کشورمان حساب ویژه‌ای روی بازی‌های دور برگشت باز کرده بودند، زیرا تیم ملی کشورمان باید در ۳ دیدار از حریفان خود میزبانی می‌کرد. مخصوصا بازی با تیم‌های عراق و بحرین که اصلی‌ترین حریفان ایران برای صعود به جام جهانی به شمار می‌روند. در بازی‌های دور رفت هم تیم ایران به ترتیب با نتایج ۲ بر یک و یک بر صفر مقابل آن‌ها شکست خورده بود.


سید رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک گفت:‌ سکوت فیفا در این زمینه معنادار است. چطور وقتی حرف وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک مطرح می‌شود فیفا دفاع می‌کند، اما اینجا که بحث حقوق فوتبال ایران است سکوت می‌کند؟ این تصمیم مغایر با اصول فوتبال و رویکردی غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی است.

او افزود: حمایت ما از شیخ‌ سلمان (رئیس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا) اشتباه بود. نتیجه آن را امروز می‌بینیم. باید به آنچه اتفاق افتاده اعتراض کنیم. هنوز روزنه‌هایی وجود دارد. این موضوع کاملا غیرعادلانه و غیرمنصفانه است. قصد دارم با توماس‌باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک مکاتبه و به این رفتار ناعادلانه اعتراض کنم. بعد از آن جلسه مشترکی را هم با عزیزی‌خادم، وزیر ورزش و وزیر امور خارجه برگزار می‌کنیم.

علی جوادی سرپرست روابط عمومی فدراسیون فوتبال هم اظهار داشت: من از طرف فدراسیون به مردم قول می‌دهم هر آنچه در توان داشته باشیم را از نظر قانونی انجام می‌دهیم برای اینکه این حق را اعاده کنیم. مردم مطمئن باشند ما این حق را نادیده نمی‌گیریم حتی اگر قرار باشد با رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در سوئیس جلسه برگزار یا به دادگاه CAS شکایت کنیم.

ملی پوشان کشورمان برای صعود به جام جهانی حتما باید عراق و بحرین را شکست دهند و اگر تلاش مسئولان فدراسیون فوتبال برای تغییر رای AFC مبنی بر میزبانی دیدار‌های گروه C جام جهانی مثمر ثمر نباشد آن‌ها باید غیرت و غرور خود را نشان دهند تا تیم ملی کشورمان برای سومین بار متوالی راهی جام جهانی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


وحید
United States
اقا تا زمانی که چند تا ورزشگاه مدرن مث ورزشگاه های امارات نسازیم و نداشته باشیم هیچ میزبانی فوتبال رو به ما نخواهند داد قبول کنیم ما ورزشگاه مدرن نداریم بهترین ورزشگاهمون آزادیه که یه دوربینHD با کیفیت ندارن واسه پخش مسابقات حالا دوربین عنکبوتی و varو... بماند.