پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

چرا عرضه‌های اولیه لغو می‌شوند؟

شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب: 757412
این روزها سهامداران برخلاف گذشته هیچ میلی به خرید عرضه‌های اولیه‌ ندارند. به گونه‌ای که این عرضه‌ها یا با بی‌اقبالی از سوی سهامداران مواجه می‌شوند و یا عرضه‌ آنها به‌طور کلی لغو می‌شود.
چرا عرضه‌های اولیه لغو می‌شوند؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از اقتصادآنلاین، یکی از اصلی‌ترین مشکلات بازار سرمایه در سال جاری، عرضه‌های اولیه‌ای است که با زیان همراه شدند و یا به صورت کلی عرضه آنها به تعویق افتاده‌است. در ابتدای سال ۹۹ رشد سرسام‌آور موجود در بطن بازار نتایج خوشایندی برای سهامداران داشته است اما در این بین تعدادی از عرضه اولیه ها با اما و اگرهایی همراه شدند و در مواردی این ناهماهنگی‌ها منجر به لغو یا تعویق عرضه اولیه شد.

اما ماجرای این ناهماهنگی‌ها به این زودی‌ها تمام نمی‌شود. برای مثال در هفته جاری شاهد لغو عرضه شدن نمادهای حآفرین و مدار در بازار بودیم. عرضه اولیه سرمایه گذاری مدیریت سرمایه مدار بدون اعلام دلیل، منتفی شد و چهارمین مورد لغو پذیرش شرکت‌های جدید شد. پیش از مدار نیز سهام شرکت «ریل پرداز نوآفرین» با نماد «حآفرین» برای بار دوم لغو و به زمان دیگری موکول شد.

روند نزولی بازار
روند نزولی بازار بسیار فرسایشی شده‌است و بسیاری از سرمایه‌گذاران حاضر در بازار، دیگر فروشنده سهام خود در این قیمت‌ها نیستند. بنابراین انتظار می‌رود از طریق کاهش فشار در سمت عرضه، قیمت‌ها افت چندانی نداشته باشند، ولی برای بالا رفتن قیمت مسیر سنگینی پیش‌رو است. به عبارتی نیازمند قدرتمند شدن در طرف تقاضا هستیم.
همچنین سیاست‌ها و دستورالعمل‌های جدید ریسک نقدشوندگی را بسیار بالا برده‌اند و بسیاری از افراد ریسک‌پذیر هم به ناچار از این بازار خارج شده و در انتظار بهبود شرایط، برای بازگشت هستند.

بی‌اعتمادی سهامداران
متولیان بازار سرمایه مدام از عرضه‌ اولیه سهام شرکت‌ها خبر می‌دهند و پس از آن این عرضه‌ها شبانه لغو می‌شوند؛ حالا این مشکل هم به دیگر مشکلات بازار سرمایه افزوده شده است. در این میان برخی کارشناسان معتقدند   یکی از عواملی که منجر به لغو عرضه‌ اولیه سهام شرکت‌ها شده است، عدم‌ مشارکت سهامداران در خرید است.

فعالان بازار سرمایه معتقدند نخریدن عرضه‌های اولیه در چنین شرایطی، می‌تواند اعتراضی اثرگذار و همچنین هشداری از سوی سهامداران به سیاست‌های دولت و متولیان بازار باشد. با این موارد، در عرضه‌های اولیه اخیر شاهد میزان مشارکت کمتری نسبت به عرضه‌های اولیه در میانه سال بودیم.

بررسی‌ها حاکی از آن است که سرخپوشی بازار، عرضه‌های اولیه را نیز تحت تاثیر خود قرار داده‌است. به عبارتی دیگر میزان مشارکت مردم در خرید عرضه اولیه ها نشان می‌دهد که از میان سهامداران در عرضه‌هایی اولیه  که در میانه های شهریورماه صورت گرفت، حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مشارکت کردند، در عرضه اولیه سپیدار که اواسط دی ماه صورت گرفت، چهار میلیون و ۱۰۰ هزار نفر مشارکت کردند، در عرضه اولیه کزغال که اواسط بهمن ماه صورت گرفت، سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مشاکرت کردند و در عرضه اولیه اپال تنها دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مشارکت کردند.

بالا بودن قیمت عرضه‌ها
همچنین فعالان بازار، به سوددهی عرضه‌های اولیه در چند وقت اخیر نقدهایی وارد کرده‌اند. برای مثال «بپیوند»، «بگیلان»، «وکبهمن»، «آبادا»، «ثامید» و «سیتا» همه در منفی به‌سر می‌برند. همچنین گران بودن بعضی از این عرضه‌ها و قرار گرفتن آنها در روند نزولی، همه و همه فعالان را از وارد کردن سرمایه بیشتر در این بازار منصرف کرده‌است.
 برای مثال مخالفان قیمت گذاری «غزر» با  به بالا بودن قیمت ۳ هزار و ۹۷۵تومانی مندرج در اطلاعیه عرضه اولیه اصرار می‌ورزیدند و یا سهام شرکت ریل پرداز نوآفرین در محدوده قیمتی ۵,۲۸۵تا ۵,۳۸۵ریال برای هر سهم قیمت‌گذاری شده بود و پس از آن نیز این عرضه اولیه در محدوده قیمتی ۴,۳۴۸تا ۴,۴۴۸ریال برای هر سهم قیمت‌گذاری شد.

دلیل لغو عرضه‌ها هرچه که باشد باید توجه داشت که بروز اتفاقات این‌چنینی در بلند مدت علاوه بر آسیب رساندن بر شرکت‌ها، بازار سرمایه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *