پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۱

بایدن وارث دِشنه ترامپ و لبخند اوباما است

چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۲۰
کد مطلب: 757270
کارشناس مسائل بین الملل گفت: بلینکن، بایدن، شرمن و جان کری کسانی هستند که همواره از خروج ترامپ از برجام انتقاد می‌کردند با این حساب این افراد باید کار را شروع کنند و تحریم‌ها را لغو کنند، این روند نیازی به گفت‌وگو با ایران ندارد.
بایدن وارث دِشنه ترامپ و لبخند اوباما است
به گزارش جهان نيوز، کارشناس مسائل بین الملل در خصوص ادعای اخیر وزارت خارجه آمریکا مبنی براینکه مطابق برنامه اروپا پیشنهاد مذاکره با ایران در چارچوب ۱+۵ را مطرح کردیم و در انتظار پاسخ مثبت ایران هستیم گفت: بایدن از زمانی که به کاخ سفید وارد شده همچنان دشنه ترامپ را در دست گرفته و خنده اوباما را بر لب دارد.

حسن عابدینی ادامه داد: از این رو این روند باعث شده تا در حوزه سیاست خارجی مسیری که ترامپ طی ۴ سال گذشته دنبال کرده بود بدون تغییر خاصی ادامه یابد.

عابدینی با اشاره به افزایش فشارهای سیاسی، امنیتی و دیپلماتیک ایالات متحده به سایر کشورها گفت: افزایش این فشارها بر چین نیز کاملا مشهود است و این کشور نیز علاوه بر اینکه مشمول جنگ لفظی آمریکایی ها شده به دور تازه تحریم ها نیز ورود پیدا کرده است از سوی دیگر روسیه نیز مشمول دور تازه تحریم های آمریکا شده و این تحریم ها علیه ۷ مقام روسی اعلام شده است. مسئله کریمه و نقض حقوق بشر در روسیه نیز از مسائل دیگر مورد بهانه آمریکایی هاست.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: در مورد جمهوری اسلامی نیز مسیر همین است از یک سو تیم بایدن معتقد است کارنامه آمریکا در دوران اوباما منجر به برجام شده از این رو می خواهد آن را حفظ کند و در عین حال به خاطر اعتیادی که آمریکایی ها به تحریم دارند و اینکه ابزار دیگری برای نفوذ بر کشورها به غیر از تحریم ندارند می خواهند شرایط تحریم را نیز از سر جمهوری اسلامی کم نکنند.

وی با تاکید براینکه موضوع بازگشت آمریکا به برجام بسیار ساده است گفت: اگر آمریکایی ها بخواهند براساس حسن نیت عمل کنند بازگشت به برجام بسیار ساده عملیاتی شدنی است و همان طور که ترامپ از برجام خارج شده تیم جدید مستقر شده در کاخ سفید نیز بدون نیاز به مذاکره می توانند به برجام بازگردند.

عابدینی تصریح کرد: لذا این مسائل بهانه هایی است که دولت آمریکا با استفاده از بازی با واژه ها به آن تمسک جسته و این در حالی است که در شرایط فعلی کنگره نیز به صورت عملی در اختیار دمکرات هاست و حداکثر مجلس نمایندگان و سنا را طرفداران حزب دمکرات تشکیل می دهند از این رو وقتی دولت بایدن موضوعی به این سادگی را به گونه های دیگر هدایت می کند نشان دهنده آن است که دمکرات ها به دنبال آن هستند که در این چارچوب منافع بیشتری از برجام کسب کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی صراحتا اعلام کرده به دلیل خروج آمریکا از برجام و عدم وفاداری اتحادیه اروپا به این توافق نامه براساس بند ۳۶ برجام اقدام به کاهش تعهدات خود در این حوزه کرده که این کاهش تعهدات به هیچ عنوان ناقض برجام NPT و قطع نامه ۲۲۳۱ نیست و اساسا جمهوری اسلامی اقدامی خارج از این توافق نامه ها انجام نداده است.

وی افزود: این امریکا بود که میز مذاکره را ترک کرد و برای از سر گیری برجام دوباره همین آمریکایی ها باید بر سر میز حاضر و به مفاد برجام پایبند باشند این موضوع به اندازه ای از جهت حقوق بین الملل بدیهی است که هیچ یک از حقوقدانان این عرصه تردیدی در آن ندارند.

عابدینی در پایان این گفت‌گو خاطر نشان کرد: افرادی که در حال حاضر در آمریکا بر مسند قدرت هستند مانند بلینکن، بایدن، شرمن و جان کری همگی کسانی هستند که همواره از خروج ترامپ از برجام انتقاد می کردند و معتقد بودند که رئیس جمهور سابق آمریکا یک جانبه به برجام پشت پا زده است با این حساب این افراد به عنوان سکانداران فعلی ایالات متحده و منتقدین سیاست های عملی ترامپ در قبال برجام باید کار را شروع کنند و تحریم ها را لغو کنند،این روند نیازی به گفت‌وگو با ایران ندارد.
برچسب ها: برجام جو بایدن
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
عربستان سعودی از پنج فروردین ماه سال 1394 تاکنون با چراغ سبز آمریکا در یمت جنایت می کند و غیر نظامیان یمنی را با بمب های ساخت آمریکا می کشد.
عربستان با حمایت صهیونیست ها، آمریکا، امارات و آمریکا در یمن کشتار می کند.
آل سعود با چراغ سبز آمریکا بر سر مردم یمن بمب خوشه ای می ریزد.