کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکنش ظریف به نامه ۱۴۰ قانونگذار درباره توافق

19 اسفند 1399 ساعت 23:03

وزیر امور خارجه ایران در پیام در توییتر به نامه 140 قانونگذار آمریکایی درباره توافق جامع با ایران واکنش نشان داد.


به گزارش جهان نیوز، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به نامه ۱۴۰ قانونگذار آمریکایی که از دولت کشورشان خواسته‌اند به «توافقی جامع» با ایران برای رسیدگی به همه حوزه‌های اختلاف با ایران برسد واکنش نشان داد.

ظریف در پیامی در توییتر نوشت:: «برجام برنامه‌ای جامع است که توسط سه کشور اروپایی به علاوه سه کشور دیگر (شامل آمریکا) و ایران به سرانجام رسید. حرف C ( در JCPOA) نماینده کلمه جامع (COMPREHENSIVE) است.»

ظریف در ادامه نوشت: « این توافق تنها توسط ایران اجرا شده است. آمریکا و اروپا باید در نهایت به جای ژست گرفتن به تعهداتی که دادند اما هرگز آنها را اجرا نکردند عمل کنند.»
وزیر امور خارجه ایران بار دیگر هشتگ «تعهد،‌اقدام،‌جلسه» را یادآوری کرد و در ادامه نوشت ایران پاسخ متقابل خواهد داد.

۱۴۰ قانونگذار از هر دو حزب آمریکا در نامه‌ای از دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور کشورشان خواسته‌اند به توافقی فراتر از برجام با ایران دست پیدا کند.

شبکه خبری «ای‌بی‌سی» که می‌گوید این نامه را رویت کرده نوشته قانونگذاران آمریکایی از بایدن خواسته‌اند هدفش را رسیدن به اجماع دو حزبی بر سر ایران و تلاش برای دست‌یافتن به توافق جامعی قرار دهد که علاوه بر مسائل هسته‌ای، سایر اختلافات با تهران را هم پوشش می‌دهد.

این نامه به امضای ۷۰ قانونگذار دموکرات و ۷۰ قانونگذار جمهوری‌خواه رسیده و روز سه‌شنبه برای «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا ارسال شده است.

قانونگذاران آمریکایی در توضیح درباره شرایط مدنظر خود برای توافق جدید، خواستار مهار برنامه موشکی ایران، بازگرداندن محدودیت‌ها علیه برنامه هسته‌ای و کنترل فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور شده‌اند.

با آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شده است دولت آمریکا می‌گویند بازگشت به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران گام‌هایی را که در واکنش به نقض عهد آمریکا برداشته به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.


کد مطلب: 757163

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/757163/واکنش-ظریف-نامه-۱۴۰-قانونگذار-درباره-توافق

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com