پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۴

بی‌خیالی نوبخت و بودجه مظلوم ۱۴۰۰

پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب: 756628
بودجه ۱۴۰۰ در میان بی‌خیالی و بی‌تفاوتی رئیس سازمان برنامه و بودجه که در این ماه‌های تازه سپری‌شده دنبال دادن حقوق بیشتر به کارمندان دولت، بازنشستگان و تامین صندوق هنرمندان بوده است در مجلس در حال تصویب است.
بی‌خیالی نوبخت و بودجه مظلوم ۱۴۰۰
به گزارش جهان نيوز، بودجه سال ۱۴۰۰ یکی از عجیب‌ترین پدیده‌های بودجه‌ریزی تاریخ معاصر به حسابی می‌آید. دولت آقای روحانی در یک فضای خیالی و امیدوارانه به تغییرات رفتاری دولت آینده آمریکا – در آذرماه گمانه‌زنی بود – درآمدها را به صادرات نفت گره زد. این خوش‌بینی با بدبینی مجلس برخورد کرد و مجلس پس از بررسی‌هایی که کمیسیون تلفیق در لایحه داد سرانجام در یک روز تاریخی کلیات لایحه را به رای گذاشت و نمایندگان دانسته یا ندانسته به اینکه به چه چیزی رای دادند آن را رد کردند.

بودجه به دولت برگشت و دولت با تغییراتی جزیی آن را به مجلس برگرداند. یک تصمیم حکومتی برای سازگاری بیشتر دولت و مجلس داستان بودجه را به جایی کشاند که دیگر کسی دنبال این نیست که بودجه ۱۴۰۰ چه خواهد شد. بودجه ۱۴۰۰ در میان بی‌خیالی و بی‌تفاوتی رییس سازمان برنامه و بودجه که در این ماه‌های تازه سپری‌شده دنبال دادن حقوق بیشتر به کارمندان دولت، بازنشستگان و تامین صندوق هنرمندان بوده است در مجلس در حال تصویب است.

در روزهای تازه سپری‌شده هیچ مدیری از مدیران سازمان برنامه و بودجه نسبت به بخش درآمدی چیزی در تایید یا رد آن بر زبان نیاورده است. نگاهی به سایت سازمان برنامه و بودجه و بی‌تفاوتی این سازمان نشان می‌دهد انگار برایشان اهمیتی ندارد که بر سر مصوبه‌های خود چه می‌آید. این بی‌تفاوتی نسبت به لایحه بودجه در شرایطی که دولت فعلی در میانه سال آینده دیگر سکان بودجه را برای اجرا به دولت دیگر داده است شاید از نظر مدیران دولت مهم نباشد اما برای شهروندانی که نمی‌دانند آیا بودجه مصوبه مجلس با واقعیت‌های روز اقتصاد سازگاری دارد و آیا به کوچک شدن بیشتر سفره آنها منجر می‌شود اهمیت دارد.

 بی‌تفاوتی مدیر ارشد بودجه‌ریزی ایران شاید به این دلیل باشد که او احساس می‌کند در مجلس حاضر هرچه بگوید و بخواهد راه به جایی نمی‌برد، اما این نیز توجیه خوبی نیست. کسانی که داستان بودجه ۱۳۹۹ را دنبال می‌کردند یادشان هست سازمان برنامه و بودجه یک جدول تطبیقی درست کرده بود که تغییرات اعمال‌شده در کمیسیون و در صحن علنی مجلس را با لایحه ارسالی دولت مقایسه می‌کرد.

 به نظر می‌رسد سکوت مرگبار رییس‌جمهور نیز در باره تغییرات بودجه در مجلس با لایحه بسیار دردناک است و نشان می‌دهد برای بالاترین مقام اجرایی کشور که دست کم باید نیمی از سال را در مسیر اجرای این بودجه بگذارد نیز اهمیتی ندارد. برخی خبرهایی که از مصوبه‌های مجلس در بخش هزینه‌ای می‌آید نشانه‌های تازه‌ای از پول‌پاشی بیشتر و هزینه‌های تازه به چشم می‌خورد. هیچ‌کس برای بودجه ۱۴۰۰ اهمیتی قایل نیست و رسانه‌ها نیز اخبار و گزارشی از بودجه ۱۴۰۰ ارائه نمی‌کنند.
مرجع : جهان‌صنعت
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سال 1392 تاکنون به کجا رسید؟
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای نوبخت...همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از سال 1392 تاکنون به کجا رسید؟
Iran, Islamic Republic of
روحانی زیر میز همه وعده‌های قبلی خود زده؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
....