کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش ورزشی جهان نیوز؛

قهرمانی نیم فصل پرسپولیس با شعار ما می توانیم و اعتماد به خودی ها!/ بیست نکته خواندنی از لیگ بیستم؛ از مربیان تمام ایرانی لیگ تا منتفی شدن بحث چالشی حضور زنان در ورزشگاه با کرونا!

3 اسفند 1399 ساعت 14:30

سرخ ها و مربی نجیبشان هرچند گاهی گله مند می شدند اما کمتر غر زدند و بیشتر به تیمشان پرداختند و توانستند به آنچه تا اینجا می خواستند برسند.


گروه ورزشی جهان نیوز، ابراهیم جاگرانی: صدر جدول بیستمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران، چهارده هفته بین قلعه نویی در گل گهر و استقلال و سپاهان دست به دست شد و دست آخر هم در هفته پانزدهم به دست صاحبش رسید؛ پرسپولیس!

تیمی که «ما می توانیم» جزیی از وجودش شده و با هر مدیر و مربی و بازیکنی؛ ولو بدون مهاجم نوک تخصصی؛ خودش را به قله می رساند، همان چهار قهرمانی متوالی برای بی انگیزه شدن یک تیم یا انگیزه مضاعف حریفان برای شکستن توالی قهرمانی ها کافی است تا تیمی را زمین بزند، تا چه رسد به بدهی و تغییر مدیریت و سرمربی و رفتن بازیکنان و بسته شدن پنجره نقل و انتقالات و شکست در دو فینال در سه سال؛ که سرخ های پایتخت در این پنج سال در کنار قهرمانی های خود با آن ها درگیر بوده و هستند.

ارتش سرخ همین امسال هم کم حاشیه نداشت، از تغییرات مدیریتی تا درگیری در پرونده بودیمیر، اوساگونا، والنسیا، ایدیگو، استوکس، خلیل زاده، الریان، النصر، الاهلی، کالدرون و کمک های او و کمک های برانکو، و حتی کار داشت به فروش ساختمان باشگاه بابت طلب شستا از فدراسیون هم کشیده می شد، رفتن بشار رسن و محرومیت آل کثیرِ اوج گرفته هم به آن اضافه کنید!

با همه این ها، سرخ ها و مربی نجیبشان هرچند گاهی گله مند می شدند اما کمتر غر زدند و بیشتر به تیمشان پرداختند و توانستند به آنچه تا اینجا می خواستند برسند؛ قهرمانی دوباره در نیم فصل؛ آن هم با جوانان ایرانی؛ اتفاقی که می تواند در همه رشته ها با باور به توانمندی ایرانی ها و نگاه به درون رقم بخورد، همانطور که پرسپولیسی ها بعد از برانکو و رفتن کالدرون؛  قید خارجی ها را زدند و به خودی ها اعتماد کردند و به فینال آسیا هم رسیدند.

آن ها روز گذشته هم آخرین بازی نیمه اول لیگ بیستم را برگزار کردند و قلعه نویی که گفته می شد گزینه استقلال برای جانشینی فکری است؛ با گل گهر پنج تایی کردند؛ سنگین ترین شکست 36 سال اخیر ژنرال!

به بهانه پایان این نیمه؛ چند اتفاق آن را مرور می کنیم:

1- شروع/ لیگ بیستم 16 آبان ماه 99 با توقف مدعی عنوان قهرمانی برابر سایپای جوان صادقی و شکست سپاهان برابر شاگردان قلعه نویی در گل گهر سیرجان شروع شد. استقلال هم 2 بر صفر مس رفسنجان را شکست داد.

2ـ جوانان ایرانی/ این دوره با مربیان تمام ایرانی کلید خورد و حضور مربیان دهه شصتی، میانگین سنی مربیان در شروع فصل را به 44.2 رساند، طوری که بعد از قلعه نویی 57 ساله؛ محمود فکری مسن ترین مربی لیگ لقب گرفت. مربی شصت و هفتی نساجی هم جوان ترین بود.

3ـ تغییر مربیان/ لیگ نوزدهم رکوردار رفت و آمد سرمربیان بود و تنها سه تیم به سرمربی خود دست نزدند، اتفاقی که با تغییر شش سرمربی لیگ بیستم تا نیمه راه؛ تکرارش بعید نیست.

4ـ یک نیم فصل و سه تیم!/ امیدرضا روانخواه سرمربی فصل گذشته نیروی زمینی، امسال با خیبر خرم آباد در لیگ یک شروع کرد؛ پنج هفته ماند و به شهر خودرو رفت، دو هفته کنار رحمتی ایستاد و فصل به نیمه نرسیده به کادر فنی نساجی و مجید جلالی اضافه شد.

5ـ کرونا/ کووید 19 بحث حضور زنان در ورزشگاه ها را پایان داد و زن و مرد کنار هم در خانه بازی های نیم فصل را تماشا کردند! اتفاقی که بعد از سه ماه تعطیلی لیگ نوزدهم، از 9 هفته پایانی این لیگ شروع شد و پیش بینی می شود تا پایان لیگ بیستم هم ادامه داشته باشد. هر چند عده ای معتقدند مثل سینماها و سالن های کنسرت و سایر برنامه ها، می شود درب ورزشگاه ها را با ظرفیت محدود به روی هواداران باز کرد.

6ـ یار دوازدهم/ نبود تماشاگران روی نتایج میزبانان بی تأثیر نبوده است، هر چند در مجموع سه هفته اول تنها سه تیم میهمان به پیروزی رسیدند؛ اما کم کم شرایط تغییر کرد تا جایی که در هفته نهم تنها میزبان پیروز پرسپولیس بود. هفته یازدهم و پانزدهم هم با برد پنج میزبان بهترین هفته میزبانان بود، اتفاقی که هفته دوازدهم برای میهمانان تکرار شد؛ و اینکه تراکتوری ها در نبود هوادارن پرشورشان فقط یک برد خانگی داشتند!

7ـ پرواز دو پرسپولیسی دیگر/ نیم فصل اول لیگ بیستم هم مثل لیگ پانزدهم برای سرخ ها تلخ بود. مهرداد میناوند و علی انصاریان دو ستاره این تیم در فاصله یک هفته بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند تا آن ها مشکی پوش شوند و با انگیزه شادی روح آن ها؛ پنج برد پیاپی کسب کنند و برای اولین بار در لیگ بیستم به صدر برسند و قهرمان نیم فصل شوند. لیگ پانزدهم هم هادی نوروزی و مهرداد اولادی دو بازیکن وقت و سابق این تیم به دلیل ایست قلبی جان باختند.

8ـ کولینگ برک/ فدراسیون جهانی فوتبال با توجه به تعطیلی و تاخیر بازی های لیگ دنیا به دلیل شیوع کرونا و انجام بازی ها در تابستان، در دو نیمه بازی فرصتی برای خنک شدن بازیکنان و نوشیدن آب (کولینگ برک) در نظر گرفت. اتفاقی که به گفته عده ای، برخی مسوولان را به اشتباه انداخت و فکر می کردن د این تصمیم فیفا برای کروناست و تا سومین ماه پاییز هم در لیگ بیستم اجرا می شد!

9ـ پنج پنالتی در یک بازی!/ سعاد وفاپیشه اولین داور ارومیه ای لیگ برتر، در هفته دهم برای سپاهان و ماشین سازی پنج پنالتی صحیح اعلام کرد تا یک رکورد جدید در لیگ ثبت شود. پیشتر 26 بهمن 90 سعید مظفری زاده چهار پنالتی برای پرسپولیس و صبا گرفته و رکوردار بود. بازی های پیکان ـ فولاد در سال 94 و فولاد ـ تراکتور، استقلال ـ راه آهن و پرسپولیس ـ سایپا در سال 93 و همچنین شهرآورد اصفهان در 92 هم بازی های سه پنالتی لیگ برتر ایرانند.

10ـ آقای آقای گل ها؟/ سجاد شهباززاده 31 ساله با 12 گل پیشتاز گلزنان در نیم فصل اول لیگ بیستم است، نصف گل های رضا نوروزی رکوردار گلزنی در لیگ برتر (با فولاد در لیگ دهم) و می تواند با ادامه گلزنی اش هم آقای گل شود؛ هم آقای آقای گل ها!. استنلی و شیمبا با 16 و دیاباته تنها با 15 گل؛ آقای گل لیگ نوزدهم و هجدهم شدند. ادموند بزیک و کریم انصاری فرد هم با 13 و 14 گل در لیگ دوم و سیزدهم، آقای گل شدند که کمترین گل آقای گل ها در ادوار لیگ برتر است.

11ـ بی شمار داورها/ 120 بازی نیم فصل را 39 داور سوت زدند و از 90 کمک داور و 30 داور چهارم و پشت دروازه استفاده شد. پیام حیدری که لیگ نوزدهم هم بیشترین قضاوت داشت، با شش سوت در صدر است و پنج داور هم پنج بار قضاوت داشته اند. این تعدد داورها در حالی که میانگین دریافتی آن ها 0.0144 بازیکنان و در ماه زیر چهار میلیون تومان است با نقد عده ای همراه شد که معتقدند در لیگ های اروپایی حدود 20 داور فعال حضور دارند و تعداد زیاد داورها نشانه فعال نبودن حرفه ای آن هاست. به گفته حیدر سلیمانی؛ یک داور بالای 40 سال و کمک داور 43 ساله برای اولین بار در لیگ برتر امسال حاضر شده اند!

12ـ سال اولی زرنگ/ آلومینیوم اراک حس و حال کلاس اولی هایی داشت که کرونا جشن سال اولی آن ها را سوت و کور کرد. شاگردان خطیبی تنها شکست پرسپولیس در نیم فصل اول را رقم زدند و بعد از شش هفته شکست ناپذیری با 22 امتیاز؛ بالاتر از تراکتور و شهرخودرو و ذوب آهن، ششم شدند. آن ها دو هفته اول را باختند اما در 13 مسابقه بعد تنها یک باخت برابر استقلال داشتند و مثل استقلال و سپاهان سه شکست در کارنامه شان ثبت شد. افسوس کرونا نگذاشت اراکی ها این موفقیت را در اولین سال لیگ برتری شان با هم جشن بگیرند. قهرمانی برق شیراز در نیم فصل و سقوطش به لیگ یک تنها یک مثال برای کرمانی هاست که مراقب نیمه دوم راهشان هم باشند.

13ـ شادی عجیب منشاء/ گل گهر سیرجان هفته آخر (پانزدهم) 2 بر 1 نساجی مازندران را شکست داد. گادوین منشاء دقیقه 53 وارد بازی شد و بعد از گل پیروزی تیمش در دقایق پایانی بازی، شادی زیادی منشوری و عجیبی انجام داد که فدراسیون فوتبال او را برای ادامه بازی ها محروم کرد.

14ـ آبی ها شش تایی شدند/ استقلال فکری نه تنها در ترکیب به ثبات لازم نرسید، در محل تمرین هم در این نیم فصل داستان جالبی داشت. آبی ها در زمین های 2 آزادی، نفت تهرانسر، چمن مصنوعی غدیر، انقلاب و راه آهن تمرین کردند و دیروز هم (شنبه 2 اسفند 99) روزنامه استقلال از ششمین زمین تمرین تیتر زده است!

15ـ جنتلمنی دیگر/ نویدکیای سپاهان و سپاهان نویدکیا هر دو قابل احترامند، آن ها اگرچه در لیگ قهرمانان آسیا تنها به 4 امتیاز از 4 بازی رسیدند اما بعد از آن، پشت هم ماندند و همه حواسشان روی تیمشان متمرکز شد و توانستند رفته رفته به کیفیت مطلوبی رسیدند. محرم بدون پرداختن به حاشیه ها و فضای مجازی و وزیر و داور و... سرش گرم تیمش بود و با حریفان با احترام و نجابت برخورد کرد و شخصیت تیمش را احیا کرد. بهترین خط حمله را با 25 گل زده کسب کردند و برای عملکرد بهتر؛ باید کمتر گل بخورند، 18 گل در نیم فصل یعنی تنها دو گل کمتر از نائب قهرمانی آن ها در لیگ هجدهم. لیگ و فوتبال ما به جنتلمنی چون او و آقا یحیی و آقای دیاباته بیشتر نیازمند است.

16ـ اوت بازی های نادر/ مهدی تارتار در بسیاری از بازی های نیم فصل اول، برای باز کردن گره تیمش ـ پیکان ـ به اوت های نادر محمدی دل بست، اوت هایی که سبک پرتابش هم بر شگفت انگیزی بلندی آن افزود. خیلی ها به نقد این اوت بازی پرداختند و عده ای هم آن را پتانسیل یک بازیکن دانستند.

17ـ افتتاحیه تلخ/ قلعه نویی در روزی که به دلیل چهار کارته شدن در جایگاه ویژه ورزشگاه تازه تاسیس تیمش قرار داشت؛ پنج بر صفر به پرسپولیس باخت تا سنگین ترین شکست 36 اخیرش رقم بخورد. او 36 سال پیش هم با لباس شاهین، 6 بر 1 تسلیم پرسپولیس شده بود. گزینه استقلالی ها برای جانشینی فکری در مربیگری هم با تراکتور و ذوب آهن، 3 هیچ و 4 هیچ به سرخ ها باخته بود. اما این بازی اولین باخت خارج از آزادی امیر از ارتش سرخ بود. او و یحیی 4 بار یکدیگر را شکست داده اند و شش بار مساوی کرده اند. این نتیجه، افتتاح مجموعه ورزشی مجهز سیرجانی ها را به کامشان تلخ کرد.

18ـ نیم فصل های قهرمان/ یحیی نیم فصل بیستم را با 8 برد، 6 مساوی و تنها یک شکست و 30 امتیاز به پایان برد. بهترین عملکرد پرسپولیس در پنج سال اخیر به لیگ هفدهم با برانکو بر می گردد: 11 برد، 3 مساوی و تنها یک شکست و 36 امتیاز، ضعیف ترین آن هم باز با برانکو در لیگ هجدهم رقم خورد: 7 برد، 8 مساوی و بدون شکست و 29 امتیاز. کالدرون هم با 10 برد، یک مساوی، 4 شکست و 31 امتیاز نیم فصل نوزدهم را تمام کرد.

19ـ اعداد و ارقام/ پرسپولیس با 8 برد (به همراه سپاهان)، یک باخت، 30 امتیاز، 8 گل خورده، تفاضل مثبت 13، بدون باخت در خانه، 9 کلین شیت (8 کلین شیت حامد لک)، 20 امتیاز از میزبانی، پنج برد پیاپی، 81 شانس گلزنی، مقتدرانه ترین برد (5 صفر برابر گل گهر) و بیشترین شوت در چارچوب، بهترین تیم نیم فصل اول لیگ بیستم بود. سپاهان هم با 25 گل در خط حمله و تراکتور هم با پنج برد و یک مساوی در خارج از خانه بهترین بودند.

20ـ سایر آمارها/ در مجموع 120 بازی نیم فصل اول لیگ بیستم؛ 242 گل با میانگین 2.01 در هر بازی به ثمر رسید. 31 بازی یک بر صفر تمام شد که پرتکرارترین نتیجه بود. ماشین سازی با یک برد و 8 امتیاز و 10 گل زده و تفاضل منفی 12 ضعیف ترین تیم در این عناوین بود، آن ها در خارج از خانه هم با سه امتیاز بدترین بودند. نساجی هم با 10 باخت بیشترین باخت داشت. سایپا و ماشین سازی تنها 10 گل زدند، ذوب آهن در خانه فقط پنج امتیاز دشت کرد. پرگل ترین بازی را ماشین سازی و سپاهان 3 بر 3 به پایان رساندند و هفته دهم هم با 24 گل پیشتاز هفته های لیگ بیستم در گل ها بود. هفته سوم و چهارم با تنها 9 گل از سوی 16 تیم، در رده آخر این عنوان قرار گرفتند.


کد مطلب: 755490

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/755490/قهرمانی-نیم-فصل-پرسپولیس-شعار-می-توانیم-اعتماد-خودی-بیست-نکته-خواندنی-لیگ-بیستم-مربیان-تمام-ایرانی-منتفی-شدن-بحث-چالشی-حضور-زنان-ورزشگاه-کرونا

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com