کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مجازات رانندگی بدون گواهینامه چیست؟

3 اسفند 1399 ساعت 3:29

رئیس پلیس راه استان ایلام گفت: رانندگی با وسایل نقلیه موتوری بدون داشتن گواهینامه مجاز رانندگی ممنوع است و افراد خاطی به مرجع قضایی معرفی می‌شوند.


به گزارش جهان نیوز، سرهنگ «رضا همتی‌زاده» اظهار کرد: داشتن گواهینامه از ضروریات رانندگی برای وسایل نقلیه است و  رانندگی بدون داشتن گواهینامه غیرقانونی است و جرم محسوب می‌شود.

وی افزود: متاسفانه تعداد زیادی از افراد که سن آنها کمتر از ۱۸ سال است در جاده های برون شهری استان که خطر شدت تصادفات آن بالاست بدون داشتن گواهینامه مجاز، اقدام به رانندگی  می کنند که این امر برخلاف قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی بوده و در صورت وقوع حوادث به علت عدم مهارت کافی توانایی واکنش به موقع در جهت دفع خطر تصادف را نداشته و منجر خسارت های مالی و جانی می شود.                                                                
رئیس پلیس راه استان ایلام ادامه داد: اگر راننده خسارات دیده فاقد گواهینامه معتبر رانندگی باشد، با وجود داشتن بیمه حوادث ،شرکت های بیمه هیچ دیه یا خسارتی به او پرداخت نمی کند و راننده متضامن خسارت های بوجود آمده می باشد.

همتی‌زاده تصریح کرد: افرادی که بدون گواهینامه اقدام به رانندگی می کند ۲ نوع مسئولیت دارد اولا به صرف رانندگی بدون گواهینامه ،مرتکب شده و مسئولیت کیفری دارد ،ثانیا اگر در هنگام رانندگی تصادفی رخ دهد و خساراتی جانی و مالی به دیگری وارد کند مسئولیت مدنی دارد که راننده باید خسارت های آن را جبران و عقوبت آن را تحمل کند.    

وی خاطر نشان کرد: هر کس بدون گواهینامه رسمی اقدام به رانندگی یا تصدی وسایل نقلیه موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است کند و همچنین هر کس به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه ممنوع شده باشد رانندگی کند، برای بار اول به حبس تعزیری تا ۲ ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال و یا هردو مجازات و در صورت ارتکاب مجدد به ۲ ماه تا  ۶ماه محکوم حبس خواهد شد.


کد مطلب: 755468

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/755468/مجازات-رانندگی-بدون-گواهینامه-چیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com