پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۳

نگرانی بن سلمان از احتمال کودتای شاهزادگان

پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۲۳
کد مطلب: 755280
یک منبع نزدیک به کاخ پادشاهی عربستان فاش کرد که ولیعهد سعودی پس از محرومیتش از ارتباط با کاخ سفید دچار سردرگمی شده و احساس ترس و انزوا می‌کند.
نگرانی بن سلمان از احتمال کودتای شاهزادگان
به گزارش جهان نيوز، به نقل از سعودی لیکس، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در نظر دارد روابط کشورش با عربستان را از مسیری تازه و تنها از کانال ارتباط با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه این کشور دنبال کند و در دیپلماسی مورد نظر بایدن برای ارتباط با عربستان «محمد بن سلمان»، ولیعهد این کشور جایی ندارد.

در همین راستا یک منبع در دربار سلطنتی پس از اینکه محمد بن سلمان رسما از ارتباط با کاخ سفید محروم شد فاش کرد که محمد بن سلمان از این اقدام برافروخته شد و واکنش مهیجی نسبت به این اقدام نشان داد.

این منبع خاطر نشان کرد که محمد بن سلمان بسیار شوکه شده و در حالت سردرگمی به سر می‌برد ولیعهد سعودی پس از محرومیت از ارتباط با کاخ سفید احساس انزوا می کند و در همین راستا با نزدیکان خود مدام در خصوص وخیم تر شدن رابطه ریاض با واشنگتن صحبت می‌کند.

همچنین این منبع در دربار سعودی اعلام کرد که محمد بن سلمان می‌ترسد که آمریکا از شاهزادگان رقیب محمد بن سلمان حمایت کند و این امر باعث از دست دادن تاج و تخت پادشاهی شود.
«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: ما می خواهیم روابط خود را با عربستان‌ سعودی دوباره ارزیابی کنیم. وی افزود: بخشی از این موارد بازگشت روابط به همتای متقابل است و همتای رئیس جمهوری «ملک سلمان» است.
در حالی که نقش رسمی بن سلمان جانشین نخست وزیر و وزیر دفاع است، وی مسئولیت‌های زیادی را به عنوان میراث دار تاج و تخت پدر 85 ساله خود از سال 2015 بر عهده دارد.

کاخ سفید پیشتر در روز جمعه نیز ادعاهای مشابهی را در رابطه با عربستان و نوع تعامل با سران آن مطرح کرده بود.

این رویکرد در واقع مغایر با سیاست‌های پیشین کاخ سفید و خلاف مسیری است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در روابط با عربستان، یکی از بزرگترین متحدان منطقه‌ای خود، در پیش گرفته بود.

دولت قبلی آمریکا ارتباط نزدیکی با محمد بن سلمان داشت و جرد کوشنر داماد و مشاور ترامپ، سیاست‌های کاخ سفید در منطقه را به صورت ویژه با او هماهنگ می‌کرد.

پیش از این ساکی از پاسخ دادن به سوالی درباره اینکه آیا دولت دموکرات عربستان را به دلیل قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی تحریم می‌کند یا نه اجتناب کرد . این اولین بار نیست که دولت آمریکا از برقراری روابط با عربستان سعودی خبر می‌دهد.

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این گفت: کشتن خاشقجی اقدام شنیعی علیه یک خبرنگار مقیم آمریکا بود. واشنگتن در روابط با عربستان برای تضمین هماهنگی آن با منافع و اصول آمریکا بازنگری خواهد کرد.

ولیعهد عربستان پس از کشتن ستون نویس روزنامه واشنگتن پست در اکتبر 2018 در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، از سوی بسیاری از مقامات رسمی واشنگتن منزوی شد. اما ترامپ و دامادش، پس از این قتل روابط نزدیک خود با شاهزاده سعودی را حفظ کردند و هرگز وی را به دلیل این جنایت سرزنش نکردند. ترامپ در دفاع از این روابط گفت که در صورت عقب نشینی از رابطه با ریاض، میلیاردها دلار سود فروش سلاح به رقبای آمریکا یا کشورهایی مانند چین و روسیه می رسد.

جو بایدن در نخستین روزهای ورودش به کاخ سفید فروش سلاح به عربستان سعودی را متوقف کرد و از تلاش های جدید برای پایان جنگ یمن به رهبری ریاض خبر داد. بایدن همچنین از عربستان سعودی خواست تا سابقه حقوق بشری خود را بهبود بخشد.

البته امتناع بایدن از گفتگو با بن سلمان قطعاً بخاطر ناراحتی وی از جنگ یمن و یا قتل خاشقجی و وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی نیست؛ بلکه وی درصدد است تا با بهانه قرار دادن این موارد هزینه همراهی واشنگتن با ریاض را برای بن سلمان بالا ببرد در نتیجه بعید نیست که عربستان با عقد قراردادهای جدید همچنان ایالات متحده را به عنوان یکی از متحدان اصلی در کنار خود داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضا
Iran, Islamic Republic of
باز هم خوبه اما ، ضربه نهائى را بايد دلاور مردان يمن به اين توله سگ بزنند !.
Iran, Islamic Republic of
نرخ را داره بالا می بره
Iran, Islamic Republic of
انشالله....