پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۳

طلبه‌ای که برای ۱۵۰۰ نفر کار درست کرد +عکس

چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب: 755087
بیکاری و اعتیاد، دو گرفتاری مهم حدود ۸ هزار سکنه محله اوزینه و چناران‌ از محلات حاشیه‌نشین در شرق گرگان در استان گلستان است. مشکلاتی که از چشم امام محله‌اش دورنمانده است.
طلبه‌ای که برای ۱۵۰۰ نفر کار درست کرد +عکس
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، محله اوزینه و چناران یکی از محلات حاشیه‌نشین در شرق گرگان در استان گلستان است که ۲۳۰۰ خانواده با مجموع حدود ۸ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند. یک سالی است که یک طلبه دهه هفتادی به عنوان امام محله کار را دست گرفته و خود را برای خدمت به مردم وقف کرده است.

حجت‌الاسلام قاسم رحمانی پنج سالی امام جماعت مسجد امام حسین(ع) شاهکوه محله‌ای‌ها بود و یک سالی است که از سوی سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان امام محله انتخاب شده است.
 
حجت‌الاسلام قاسم رحمانی امام محله  اوزینه و چناران

طلبه‌هایی که علیه کرونا به پاخاستند
در این محله ۱۶ طلبه و روحانی سطح ۲ و ۳ حوزه حضور دارند و همه ذیل این طلبه دهه هفتادی برای کمک به مردم بسیج شده‌اند. ارائه آمار دقیق مردم محله هم خود داستان جالبی دارد. رحمانی می‌گوید: «با شیوع ویروس کرونا برای خدمت‌رسانی به مردم دیدیم که داده و اطلاعاتی در اختیار نداریم. با همکاری پایگاه بسیج و طلاب خواهر و برادر برای ثبت اطلاعات مردم وارد عمل شدیم. دریافت اطلاعاتی مانند شغل، میزان درآمد و ... نیازمند اعتماد بود؛ وگرنه مردم به این راحتی اطلاعات نمی‌دادند. برای همین با کمک معتمدین هر کوچه این کار را انجام دادیم. ابتدا آن فرد را توجیه می‌کردیم و بعد با او خانه به خانه می‌رفتیم و بانک اطلاعاتی را تکمیل کردیم تا امروز به صورت قاطع گزارش دهیم ۲۳۰۰ خانوار در محله داریم.»
 
جمع‌آوری اطلاعات مردم محله با کمک بسیجیان

بی‌کاری و اعتیاد دو معضل مهم محله
بخشی از مردم این محله با مشکلاتی مثل بی‌کاری و اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند. افرادی که هم شغلی دارند، کاسب، کارمند و یا کشاورز هستند که البته کشاورزان روی زمین دیگران کار می‌کنند. این امام محله در ابتدا شیوع کرونا مانند باقی مناطق کشور به توزیع بسته‌های معیشتی و اقلام بهداشتی برای رفع نیازهای مردم می‌پردازد. او می‌گوید: «بعد از تکمیل بانک اطلاعاتی مردم، فراخوانی به خیرین و مردم دادیم تا برای کمک به نیازمندان محله وارد عمل شوند. در یک روز ۱۰۸ میلیون تومان کمک‌رسانی شد که از محل آن سبد کالا تهیه شد و به نیازمندان رساندیم. بن‌های نانی نیز تهیه شد و به مردم می‌دادیم که با مراجعه به نانوایی نان رایگان دریافت می‌کردند.»
 
حجت‌الاسلام رحمانی خود از افرادی بود که به در خانه مردم می‌رفت تا اطلاعات آن‌ها را جمع‌آوری کند

آموزش ماهی‌گیری به جای دادن ماهی!
این محله در گرگان، اولین محله‌ای بود که سبد کالا برای نیازمندان تهیه و توزیع کرد، اما از همان زمان فکری بلندتر در سر داشتند و معتقد بودند به نیازمندان باید ماهیگیری یاد داد و نباید تنها ماهی به دستشان داد. برای همین به دنبال کارآفرینی و اشتغال‌زایی برای مردم بودند. در ۶ ماهه دوم سال ۹۹ با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای، این امام محله برای زنان و مردان به تفکیک حرفه‌آموزی را آغاز کرد.
جلسه با خیرین و مردم محله برای جذب کمک‌ جهت کمک‌رسانی به نیازمندان محله

برای بانوان در زمینه‌های صنایع دستی، گلدوزی، دوخت لباس محلی، شیرینی‌پزی، پخت نان، گلخانه و... به صورت رایگان آموزش‌هایی را ارائه کردند و حتی برای فروش محصولات هم کانالی در فضای مجازی ایجاد شد تا این محصولات علاوه بر استان گلستان در استان‌های همجوار مانند مازندران و سمنان هم به فروش برسد.

رحمانی می‌گوید: «برای مردان، زنبورداری، پسماند زباله و کارگاه ذغال‌سازی ایجاد شد و به آن‌ها نیز رایگان آموزش دادیم. در زمینه پسماند در فراخوانی اعلام کردیم که مردم، زباله‌های خشک خود را به مسجد تحویل دهند که برای این کار در طول هفته، دو مرتبه ماشینی به در منازل می‌رود و زباله‌ها را تحویل می‌گیرد. زباله‌های جمع‌آوری شده به یک کارخانه برای بازیافت فروخته می‌شود. این کار مستقیم و غیرمستقیم برای مردم اشتغال‌زایی داشته است.»
 
 
آموزش زنبورداری و ایجاد بستر کار برای مردم محله
۱۵۰۰ نفر شاغل شدند
این طلبه در محله خود برای زنان و مردان در مجموع ۴۳ نوع شغل ایجاد و ثبت کرده است و توانسته در مجموع ۱۵۰۰ نفر را مستقیم و غیرمستقیم شاغل کند. او می‌گوید: «صندوق قرضه‌الحسنه‌ای ایجاد کردیم که به مردم ۱۰ میلیون تومان وام می‌دهد. مسجد نیز به هر فردی برای ایجاد شغل ۱۵ میلیون تومان وام می‌دهد. یعنی یک فرد در محله ما بعد از گذراندن این دوره‌های رایگان آموزشی با ۲۵ میلیون تومان وام وارد عرصه کارآفرینی و اشتغال می‌شود که الحمدلله موفق شدیم بسیاری را از این طریق شاغل کنیم.»
 
آموزش قالی‌بافی به خانم‌های محله برای اشتغال‌زایی نیازمندان

فکری برای ریشه‌کنی طلاق و اعتیاد در محله
بعد از بیکاری، اعتیاد دومین مشکل مردم این محله بود که این امام محله جوان با همکاری دو مرکز ترک اعتیاد محله برای کمک به مردم وارد عمل شده است. او می‌گوید: «با این دو مرکز هماهنگ شده بود تا افرادی که مراجعه می‌کنند در صورت نیاز برای دریافت مشاوره‌های معنوی معرفی شوند. همچنین بعد از بهبودی نیز برای اشتغال آن‌ها در قالب همین پروسه برنامه‌ریزی می‌کردیم تا دیگر گرفتار اعتیاد نشود. در زمینه طلاق نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم تا روزانه هر کدام از طلبه‌ها در محضرهای محله حاضر شوند و اگر زوجی برای طلاق مراجعه کردند قبل از عملیاتی شدن تصمیم حتما مشاوره دریافت کنند تا شاید بتوانیم مانع این اتفاق شویم.»

 
تهیه بسته ارزاق و نان برای ارائه به نیازمندان در ۶ ماهه اول سال ۹۹

تهیه ۴۲ جهیزیه به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب
فعالیت‌های خیرخواهانه این طلبه براساس بیانات مقام معظم رهبری در زمینه فراهم کردن زمینه ازدواج جوانان هم متمرکز است. او به همت خیرین برای زوج‌های جوان نیازمند جهیزیه تهیه می‌کند. رحمانی می‌گوید: «به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تصمیم گرفتیم، ۴۲ جهیزیه تهیه و توزیع کنیم که الحمدلله با کمک خیرین ۴۲۰ میلیون تومان جمع‌آوری شود و توانستیم ۴۲ زوج را راهی خانه بخت کنیم که دعاگوی خیرین هستند.»
تهیه و توزیع ۴۲ جهیزیه به ارزش ۴۲۰ میلیون تومان به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب

بسته‌های لوازم‌التحریر برای دانش‌آموزان روستا
سال تحصیلی دانش‌آموزان هم این روزها با شیوع کرونا حال و هوای متفاوتی دارد، مدارس تعطیل است و آموزش‌ها به صورت مجازی ارائه می‌شود، اما همین آموزش‌ها نیز نیازمند ملزوماتی است. رحمانی می‌گوید: «با شناسایی خانواده‌ها قبل از شروع سال تحصیلی می‌دانستیم چه تعداد دانش‌آموز نیازمند در محله داریم که با کمک خیرین ۴۲ بسته کامل آموزشی شامل کیف، دفتر، خودکار و مداد و ... تهیه و میان آن‌ها توزیع کردیم. علاوه بر آن، این روزها موبایل هوشمند و تبلت هم جز ملزومات آموزشی شده است که با کمک خیرین برای تعدادی از دانش‌آموزان نیز این لوازم را تهیه و توزیع کردیم.»
تهیه ۴۲ بسته کامل آموزشی شامل کیف، دفتر، خودکار و مداد و ... با کمک خیرین

امامی که فقط به فکر نماز نبود
این برکات و خیرات و اثرگذاری‌ها ناشی از تلاش‌های یک طلبه است که علاوه بر فعالیت دینی و تبلیغی خود در عرصه خدمات اجتماعی هم فعال شده و برای کمک به مردم و رفع مشکلات اجتماعی آن‌ها دغدغه‌مند و دلسوز است. او می‌داند با رفع این مشکلات مردم می‌تواند راحت‌تر پیام و رسالت اصلی خود را محقق کند.
حجت‌الاسلام رحمانی امام جماعتی که صرفا وظیفه خود را اقامه نماز ندانست و برای اثرگذاری در مردم خدمت را انتخاب کرد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
فقط تبليغ
احسنت موفق باشند
نیما راسخ
Iran, Islamic Republic of
کثّرالله امثالهم (خداوند امثال ایشان را زیاد کند).