پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۲

روسیه کدام ناو خود را برای رزمایش به ایران فرستاد؟/ «ثابت‌قدم» پیشرفته‌ترین ناوچه روسی در آب‌های ایران

چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۰۷
کد مطلب: 755074
روسیه برای رزمایش مرکب دریایی با جمهوری اسلامی ایران، یکی از پیشرفته‌ترین ناوچه‌های خود را به آب‌های جمهوری اسلامی ایران اعزام کرده است.
روسیه کدام ناو خود را برای رزمایش به ایران فرستاد؟
به گزارش جهان نيوز، رزمایش مرکب دریایی ایران و روسیه تحت عنوان «کمربند امنیت دریایی» از روز سه شنبه و با حضور یگان‌هایی از نیروی دریایی ارتش، نیروی دریایی سپاه و نیروی دریایی روسیه در منطقه شمال اقیانوس هند آغاز شده است و به گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش، قرار است هند نیز به این رزمایش بپیوندد.

بر اساس گزارش فارس، نیروی دریایی روسیه در این رزمایش با دو فروند شناور خود یعنی ناوچه Stoiky و ناو سوخت‌رسان Kola شرکت کرده است و قرار است تمرین تبادل اطلاعاتی و امنیتی در دریا و نجات کشتی ربوده شده در این رزمایش توسط یگان‌های ایرانی و روسی تمرین شود.

ناوچه روسی Stoiky از ناوگان بالتیک نیروی دریایی روسیه که برای شرکت در این رزمایش در بندر شهید بهشتی چابهار پهلو گرفته است، با بیشترین وزن ۲۲۰۰ تن در حالت بارگیری کامل از جمله ناوچه (Corvette) کلاس استراگاشی (Steregushchiy) به معنای محافظ است که آخرین  نمونه خانواده کوروِت تولید شده توسط روسیه است.
 

اولین فروند از این کلاس در سال ۲۰۰۸ وارد خدمت نیروی دریایی روسیه شده و ناوچه Stoiky که نام آن به روسی به معنای سرسخت و ثابت‌قدم است نیز در سال ۲۰۱۴ پس از ساخت در صنایع دریایی روسیه در شهر سن پترزبورگ به خدمت نیروی دریایی این کشور درآمده است.

تا کنون ۱۰ فروند از این ناوچه‌ها ساخته شده است و ۱۵ فروند دیگر از آن نیز قرار است ساخته شود که از این تعداد برخی در حال ساخت و برخی دیگر نیز در مرحله عقد قرارداد هستند.

این کوروِت با طول ۱۰۴ متر، ارتفاع ۱۳ متر و آبخور ۳.۷ متری، نیروی پیشران خود را از ۴ دستگاه موتور دیزلی کولومنا با توان بیش از ۲۳ هزار اسب بخار تامین می‌کند و این ناوچه را قادر می‌سازد به سرعت ۲۷ نات دریایی یا معادل ۵۰ کیلومتر در ساعت برسد.

ناوچه Stoiky با شماره بدنه 545 که برای شرکت در رزمایش مرکب دریایی در آب‌های کشورمان حضور یافته، از نظر قابلیت‌های رزمی، طیف متنوعی از انواع تسلیحات رزم سطحی، زیرسطحی و هوایی را در خود جای داده است.
این کوروِت، از یک رادار سه‌بعدی جستجوی هوایی موسوم به Furk-E برخوردار است که در برد ۱۵۰ کیلومتر می‌تواند تا ۲۰۰ هدف را شناسایی و رهگیری کند. در زمینه شناسایی سطحی نیز، یک دستگاه رادار Garpun-B بر روی این ناوچه قرار دارد که در برد ۲۵۰ کیلومتر قادر به شناسایی اهداف سطحی است.
 

سامانه کنترل آتش این ناوچه برای هدایت موشک‌های سطح به سطح، توپ ۱۰۰ میلیمتری سینه و سامانه‌های دفاع هوایی هم سامانه‌ای تحت عنوان 5P-10E Puma است. برای شناسایی زیرسطحی نیز این کوروِت به سامانه سونار Zarya-M مجهز است که به صورت فعال و غیرفعال قادر به شناسایی انواع زیردریایی‌ها است.

کوروِت Stoiky در بُعد جنگ الکترونیک نیز مجهز به سامانه جنگ الکترونیک TK-25E-5 است و همچنین در قسمت سینه ناو نیز ۴ پرتابگر چف‌فلر برای فریب موشک‌های ضدکشتی وجود دارد.

تسلیحات این ناوچه نیز شامل یک توپ ۱۰۰ میلیمتری A-109 است که قابلیت نصب توپ دریایی ۱۳۰ میلیمتری A-192 بر روی آن هم وجود دارد.


در نسخه‌های اولیه کوروِت‌های خانواده استراگاشی، سامانه دفاع نزدیک کاشتان برای مقابله با موشک‌های کروز در قسمت سینه ناو وجود داشت که در نسخه‌های بعدی این سامانه حذف و به جای آن ۱۲ سیلوی عمودی پرتاب موشک‌های پدافندی سامانه Redut قرار گرفت.

البته این به معنای حذف سامانه دفاعی نزدیک از این ناوچه‌ها نبود، چراکه به جای سامانه کاشتان از ۲ سامانه دفاع نزدیک AK-630 با نواخت ۵ هزار تیر در دقیقه در دو طرف ناوچه استفاده شده است. دو پرتابگر ۴ تایی موشک‌های ضدکشتی Kh-35، دو پرتابگر ۴ تایی اژدر ۳۳۰ میلیمتری  از دیگر قابلیت‌های تسلیحاتی کوروِت Stoiky است.

این ناوچه همچنین یک آشیانه جهت حمل بالگرد از نوع کاموف-۲۷ نیز در خود جای داده است و همچنین پد پرتاب پهپاد شناسایی Orlan-10 روسی نیز روی این کوروِت وجود دارد.


سال گذشته نیز نیروی دریایی روسیه به منظور شرکت در رزمایش مرکب دریایی ایران، چین و روسیه؛ با فریگت Yaroslav Mudry از کلاس Neustrashimyy از ناوگان بالتیک این نیرو شرکت کرده بود که علاوه بر قابلیت‌های رزم سطحی و هوایی، از قابلیت‌های ویژه رزم ضدزیرسطحی برخوردار بود و همچنین در کارنامه خود سابقه یک برخورد با ناوگان نیروی دریایی آمریکا در دریای مدیترانه را داشت.

اعزام ناوهای رزمی پیشرفته با قابلیت‌های رزمی بالا از سوی روسیه به رزمایش مشترک دریایی با جمهوری اسلامی ایران حاکی از اهمیت زیاد این رزمایش برای طرف روسی است. سال گذشته نیز که رزمایش مرکب دریایی با حضور ایران، روسیه و چین در آب‌های شمال اقیانوس هند برگزار شد، نیروی دریایی چین نیز یک فروند از پیشرفته‌ترین و جدیدترین ناوشکن‌های خود از کلاس تایپ 52D با نام Xining را برای شرکت در این رزمایش اعزام کرده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امیر
United States
سابقه تاریخی نشان میدهد روسها همیشه به ایرانیها خیانت کرده اند مارا به خیر روسها امیدی نیست خدا کنه شر نرسانند...
Iran, Islamic Republic of
درسته ! با اون همه خیانت و جنایت و عهدشکنی بروز آمریکا و غربی ها همچنان ... اما برای روسیه هراسی ناچار دست به دامن تاریخ می شوید !