پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲

جزئیات انفجار در مرز ایران و افغانستان

شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۴۸
کد مطلب: 754688
سخنگوی گمرک ایران با بیان اینکه افغانستان دومین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی است، گفت: به دلیل اینکه انفجار اخیر در خاک افغانستان صورت گرفته اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.
جزئیات انفجار در مرز ایران و افغانستان
به گزارش جهان نيوز، سخنگوی گمرک در گفتگو با مهر درباره علت آتش سوزی در مرز ایران و افغانستان، گفت: در این سانحه یکی از کامیون‌های حامل گاز منفجر می‌شود.

سپس این انفجار به صورت دومینویی به کامیون‌های دیگر سرایت می‌کند و آنها نیز منفجر می‌شوند. این آتش سوزی در حال حاضر بیش از سه ساعت است که ادامه دارد.

وی ادامه داد: کاری که از گمرک برمی‌آمد این بود که درب مسیرهای عبوری به سمت ایران را باز کند تا کامیون‌ها و افراد بتوانند از محل آتش سوزی به سمت ایران هدایت شوند محوطه گمک دوغارون را نیز به سمت پاسگاه ۱۷ شهریور تخلیه کردیم تا از محل فاصله بگیرند. از معاونت سیاسی امنیتی استانداری خراسان رضوی نیز برای اعزام بالگرد، هلال احمر و تیم‌های اطفای حریق درخواست کردیم تا به این منطقه اعزام شوند و همزمان هم حریق، اطفا شود و هم مباحث درمانی و امدادی پیگیری شود. گمرک دوغارون در حال حاضر تخلیه شده است.

لطیفی اظهار کرد: این آتش سوزی فاجعه بزرگی است و بیش از ۳ ساعت است که به صورت پی در پی ادامه دارد و دولت افغانستان هم از ایران برای اطفای حریق کمک خواسته است. این آتش سوزی به دلیل اینکه ناشی از محموله‌ای سوختی (گاز) است و حجم بالایی دارد تکنیک‌های خاصی را برای اطفا طلب می‌کند و به دلیل فاصله زیاد از مشهد تقاضا کردیم که از بالگرد استفاده شود.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه این اتفاق در خاک افغانستان رخ داده مشخص نیست چند کامیون دچار حریق شده‌اند تمام تلاش ما این است که کامیون‌های سالم و افراد از آن محیط خارج شوند.

سخنگوی گمرک در پاسخ به این سوال که آیا رانندگان کامیون‌ها ایرانی بودند، گفت: جابجایی کالا از ایران به افغانستان به صورت ترانشیپمنت است یعنی کامیون‌های ایرانی در نقطه صفر مرزی کالاها را تخلیه می‌کنند و کامیون‌های طرف مقابل بارگیری می‌کنند. حجم کامیون‌های افغانی گاهی تا سه برابر کامیون‌های ایرانی است و استانداردهای ایرانی اعم از تقویت شاسی، افزایش کفی و … رعایت نمی‌شود.

راننده‌ها افغان هستند. اما چیزی که مهم است این است که در کشورهایی که تجارت زمینی داریم پس از عراق کشور افغانستان وجود دارد که این صادارت به ۳ میلیارد دلار می‌رسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United Kingdom

اخبار واقعی کدام است؟!
نیما راسخ
Iran, Islamic Republic of
خسارت مالی وارده بسیار مهیب تر از اصل آتشسوزی است.البته قضیه مشکوک به عملیات تروریستی است.