کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مراحل رشد عاطفی و رفتاری کودک تا یکسالگی

25 بهمن 1399 ساعت 10:21


شما تقریبا به اولین سالگرد تولد فرزندتان نزدیک شده‌اید و مطمئنا در این سال، مسائل بسیار زیادی تغییر کرده است. در حال حاضر فرزندتان احتمالا خیلی راحت‌تر حرکت می‌کند و لازم است مراقبت بیشتری از او داشته باشید. نکات رشد و مراقبت از نوزاد اهمیت زیادی دارد در کنار آن توجه به رفتار و رشد عاطفی کودک نیز اهمیت ویژه دارد. در ادامه با نقاط عطف رشد تا یکسالگی کودکان آشنا می‌شوید.

مهارت‌های حرکتی کودک یکساله
در ارتباط با مهارت‌های حرکتی موثر بر رفتار کودک دوارده ماهه، فرزند شما باید در این زمان در حالی که دستان خود را به مبل یا وسایل خانه می‌گیرد، بتواند در خانه بگردد. حتی ممکن است در این زمان، کودک دستان شما را رها کند تا چند لحظه‌ای به صورت آزمایشی راه رفتن به تنهایی را امتحان کند. برخی از نوزادان در این سن با ایستادن روی پا یا انگشتان پا، دست به آزمایش می‌زنند. کودک دوست دارد از وسایل بالا برود. بنابراین، لازم است مراقب ایمنی او باشید.

او همچنین عاشق کشوها و کابینت‌هایی که باز می‌شوند خواهد بود. بنابراین، مراقب باشید که مواد شیمیایی، تمیزکننده‌ها و لوازم آرایشی در دسترس او قرار نداشته باشند. از سوی دیگر، در ارتباط با توانایی کودک یکساله هماهنگی چشم و دست بهتر شده است و می‌تواند اسباب‌بازی‌ها را بر اساس رنگ جدا کند و آن‌ها را در کنار هم قرار دهد. از آنجایی که کودک همه چیز را به دهان می‌برد مراقب آنچه فرزندتان در دهانش می‌گذارد باشید.

رشد قد و وزن کودک تا یک سالگی
در ارتباط با قد و وزن کودک  لازم به ذکر است که در 12 ماهگی، وزن اکثر دختران 8/70 کیلوگرم و قد آن‌ها 72/89 سانتی‌متر است. در حالی که وزن اکثر پسرها به طور متوسط 9/43 و قد آن‌ها 74/42 است. یکی از بزرگ‌ترین تغییرات رشدی که در این سن در کودکان اتفاق می‌افتد این است که آن‌ها ظاهر تپل خود را از دست می‌دهند.

یک روز از زندگی کودک یکساله
در 12 ماهگی ، کودک شما فعال ، پرانرژی و آماده گشت و گذار در دنیای اطراف خود خواهد بود. برنامه روزانه و رفتار کودک یک ساله شما می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

هفت صبح: وقت بیدار شدن و شیر خوردن از سینه مادر یا بطری

هشت صبح: خوردن صبحانه از جمله میوه‌های خردشده، ماست یا تخم مرغ خردشده

10 صبح: چرت صبح

12:30 ظهر: ناهار

دو عصر: چرت بعدازظهر

5:30 عصر: شام و زمان بازی

هفت عصر: شروع روتین قبل از خواب

7:30 عصر: خاموش شدن چراغ برای خوابیدن کودک

تعامل برقرار کردن کودک یکساله
بچه‌های یکساله متوجه می‌شوند که منحصر به فردند. آن‌ها حسی قوی نسبت به دوست داشتن یا دوست نداشتن خود دارند و یاد گرفته‌اند برای رسیدن به آنچه می‌خواهند از هیجانات خود استفاده کنند، برای مثال وقتی اسباب‌بازی محبوب فرزندتان را از او می‌گیرید رفتار کودک در این موقعیت، قشقرق به پا کردن است. ممکن است در این سن کودک «نه» گفتن را کشف کرده باشد و در نتیجه این حرف را از او زیاد بشنوید.



تعامل برقرار کردن در رفتار کودک پخته‌تر می‌شود. کودکان می‌توانند در این سن مکالمه‌ای منظم داشته باشند. وقتی از او سوال می‌کنید از او پاسخ می‌گیرید اگرچه احتمالا در بیشتر موارد متوجه پاسخ آن‌ها نمی‌شوید. هنگامی که از چیزی مثل حیوان خانگی نام می‌برید کودک می‌تواند به آن اشاره کند. همچنین احتمالا متوجه می‌شوید که مدت زمان توجه فرزندتان افزایش یافته است و می‌تواند بیش از چند ثانیه بر روی یک بازی تمرکز کند.

خواب کودک یکساله
در 12 ماهگی، کودک شما باید شب‌ها به خوبی بخوابد و احتمالا چرت صبح و بعدازظهر به یک چرت عصرانه طولانی تبدیل می‌شود. حتی اگر فرزندتان نسبت به چرت عصر مقاومت دارد او باز هم به این خواب نیاز دارد بنابراین، حتما به فرزندتان کمک کنید که چرت عصرش را داشته باشد اما به یاد داشته باشید که اشکالی دارد برخی از روزها کودک عصرها نخوابد. این مسئله به طور کلی برای خواب او مشکل ایجاد نمی‌کند.

خواب برخی از کودکان ممکن است در یکسالگی شبیه به خواب در سنین قبلشان شود. این مسئله احتمالا به دلیل جهش رشدی یا فقط مربوط به دوره گذار است زیرا او در حال حاضر در حال یادگیری راه رفتن و سازگاری با یک سبک زندگی فعال‌تر است. ثابت‌قدم بمانید و برای او امنیت و راحتی لازم را فراهم کنید اما در عین حال فضای لازم را به کودک بدهید تا خودش بتواند بخوابد.

در این مقاله با این موضوع آشنا شدید که در رشد و رفتار کودک دوارده ‌ماهه چه تغییراتی اتفاق می‌افتد. به یاد داشته باشید که در این سن فرزندتان در حال اکتشاف محیط است. بنابراین به او کمک کنید که با تجربیات جدید روبرو شود و او را تشویق کنید که بتواند کم‌کم برخی کارها مثل لباس پوشیدن را به تنهایی و به صورت مستقل انجام دهد.


کد مطلب: 754601

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/754601/مراحل-رشد-عاطفی-رفتاری-کودک-یکسالگی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com