پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

دادگاه استیضاح ترامپ در سنا آغاز شد

چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب: 754366
دادگاه استیضاح رئیس‌جمهور سابق آمریکا به اتهام تحریک به شورش در مجلس سنا آغاز شد.
دادگاه استیضاح ترامپ در سنا آغاز شد
به گزارش جهان نيوز، دومین جلسه محاکمه استیضاح «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از دقایقی قبل در مجلس سنای این کشور آغاز شد.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در گزارشی از این جلسه به عنوان دادگاهی یاد کرده که می‌تواند واشنگتن را به لرزه درآورده و صدایش در طول اعصار شنیده شود.

این دادگاه در حالی برگزار می‌شود که دونالد ترامپ از قدرت کنار رفته، اما مسئله محوری آن نه برکناری او از قدرت-چنانکه در دیگر جلسات استیضاح معمول است- بلکه پایان دادن به حیات سیاسی ترامپ در سال‌های آینده است.

چنانچه ترامپ مجرم شناخته شود تا ابد از احراز سمت‌های دولتی محروم خواهد شد. این در حالی است که او بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، چندین بار گفت که قصد دارد برای انتخابات سال ۲۰۲۴ بار دیگر به عنوان نامزد انتخابات وارد کارزار انتخابات شود.

ترامپ در آخرین سخنرانی‌اش چند ساعت قبل از ترک کاخ سفید گفت که «به شکلی» به قدرت بازخواهد گشت. او گفت: «ما به شکلی بازخواهیم گشت.»

پیش از این، مجلس نمایندگان آمریکا بامداد ۲۵ دی‌ماه با ۲۳۲ رأی موافق و ۱۹۷ رأی مخالف، طرح استیضاح ترامپ را تصویب کرد تا او به نخستین رئیس‌جمهور در تاریخ ۲۴۴ ساله ایالات متحده تبدیل شود که دو بار استیضاح شده است.

اتهام مطرح‌شده علیه ترامپ، «تحریک به شورش» معرفی شده و به اقدام او در تحریک هوادارانش برای حمله به ساختمان کنگره در جلسه ۶ ژانویه، هنگام شمارش آراء مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تأیید پیروزی جو بایدن» در انتخابات مربوط می‌شود.

ترامپ که از پذیرش نتیجه انتخابات خودداری کرده و برگزارکنندگان انتخابات را به تقلب مطرح می‌کرد در آن روز در توییتر از هوادارانش خواست مبارزه را ادامه دهند و به سمت ساختمان کنگره حرکت کنند. 

حامیان ترامپ بعد از رسیدن به «کاپیتول هیل» به سمت کنگره هجوم بردند و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی وارد ساختمان کنگره شدند. در جریان این حملات پنج نفر کشته و ده‌ها نفر هم زخمی شدند

تصویب استیضاح ترامپ در مجلس سنا نیازمند کسب رأی موافق دست‌کم دو سوم سناتورها (۶۷ سناتور) است و این به معنی آن است که دست‌کم ۱۷ سناتور هم‌حزبی او برای محاکمه ترامپ باید با دموکرات‌ها همراه شوند.

از آنجا که این طرح مخالفان زیادی در میان سناتورهای جمهوری‌خواه دارد بعید است که محاکمه ترامپ در مجلس سنا به تصویب برسد. 

برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه در روزهای گذشته گفته‌اند پیشبرد طرح استیضاح ترامپ در مجلس سنا تفرقه‌ها در آمریکا را بیشتر خواهد کرد. 

نماینده‌های دموکرات در مقابل معتقدند که عدم محاکمه ترامپ، بنیان‌گذار رویه‌هایی غلط در آمریکا خواهند شد.

«نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که از مخالفان سرسخت ترامپ است گفته که نباید از اقدامات ترامپ به خاطر اینکه اکنون از قدرت کنار رفته چشم‌پوشی کرد. 

او ماه پیش در مصاحبه‌ای تأکید کرد: «نمی‌شود به رئیس‌جمهور گفت "در ماه‌های آخر دولت هر کاری دلت می‌خواهد انجام بده و تو به خاطر اینکه مردم فکر می‌کنند همه‌‌چیز باید با خوشی به پایان برسد مجوز خروج از زندان خواهی داشت".»

پلوسی گفت کسانی که به نام وحدت از دموکرات‌ها می‌خواهند تلاش‌ها برای محکوم کردن ترامپ را متوقف کنند فراموش کرده‌اند «که روز ۶ ژانویه اینجا آدم کشته شد.»

این در حالی است که برخی از کارشناسان اصرار دموکرات‌ها بر پیشبرد استیضاح علیه ترامپ را بخشی از سیاست‌های به شدت پرتفرقه و تصمیم‌های کاملاً «حزب‌زده» آمریکا می‌دانند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *