جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

مأرب یمن در یک قدمی آزادی؛ پیشروی صنعاء، آمریکا و انگلیس را برآشفته کرد

سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب: 754321
ارتش و کمیته‌های مردمی یمن هر لحظه به آزادسازی شهر راهبردی مأرب نزدیک می‌شوند و همین پیشروی، اعتراض آمریکا و انگلیس را به همراه داشته است؛ به نحوی که خواستار توقف این عملیات شده‌اند.
عصبانیت آمریکا از پیشروی نیروهای یمن
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن مرحله پایانی آزادسازی شهر راهبردی «مأرب» را از چند محور، مجددا آغاز کردند و طی ۴۸ ساعت گذشته، پیشروی‌های بسیار خوبی در اطراف این شهر به دست آوردند.

روزنامه الاخبار لبنان، به بررسی این عملیات پرداخت و نوشت، در این عملیاتها از سلاح‌های مختلفی استفاده شده و با وجود حمایت هوایی گسترده ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی از نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن، ولی نیروهای یمنی موفق شدند کنترل دهها پایگاه متعلق به این نیروها را به دست گیرند.

نیروهای یمنی ضمن رسیدن به دیوارهای پشتی سد مهم مأرب واقع در جنوب این شهر، در جبهه‌های «العلم» در شمال مأرب تا «صرواح» در جنوب غرب و «مراد» و «الجوبه» در جنوب این شهر موفق به پیشروی شدند.

این در حالی است که نیروهای یمنی پنجشنبه گذشته موفق شدند «وادی البلح» را به صورت کامل آزاد کنند. این آخرین منطقه در اطراف مأرب بود که در اشغال متجاوزان قرار داشت. سپس روز جمعه به دو راهی الجوبه رسیدند. لذا پس از آزادسازی جبهه «الاوشال»، فقط چند منطقه در الجوبه، العبدیه و مراد در جنوب مأرب باقی مانده است.

به گزارش الاخبار، پیشروی نیروهای یمنی باعث شده است که نیروهای دولت مستعفی (عبد ربه منصور هادی) دست به دامان برخی از قبایل وابسته به ریاض شوند تا بتوانند از پیشروی آنان به ویژه در جبهه صرواح که نزدیکترین جبهه به مأرب است، جلوگیری کنند.

منابع قبیله‌ای حاضر در استان مأرب به الاخبار گفتند که ارتش و کمیته‌های مردمی موفق شدند در درگیری‌های روز یکشنبه هفته جاری مناطق «شعب جمیلة»، «الحفا»، «الملح»، «المنجورة»، «حصن طویل» در منطقه «وادی ذنة» واقع در صرواح، وسایر مواضع در اطراف سد مأرب و مناطق «الزور» و «البلق» واقع در جنوب غرب مأرب را آزاد کنند.

به گفته این منابع، پیروزی‌های نیروهای دولتی یمن در جبهه‌های «المخدره» و صرواح بسیار چشمگیر بوده است؛ به نحوی که تمامی مواضع نظامی صرواح از جمله بخش غربی اردوگاه «کوفل» آزاد شده است. در این اردوگاه، چندین قبضه تانک و خودروی زرهی وجود داشته است.

منابع مذکور خاطر نشان کردند، نیروهای یمنی در حال نزدیک شدن به «الطلعه الحمراء» هستند. این منطقه، آخرین منطقه کوهستانی مشرف بر شهر مأرب است. درگیری‌ها در این منطقه همچنان ادامه دارد و فقط با آزادسازی مأرب متوقف خواهد شد.

به گزارش الاخبار، اردوگاه مهم «تداوین» که تحت اشغال نیروهای دولت مستعفی قرار داشت، خالی از نیرو شده و تحت تسلط آتشباری نیروهای یمنی قرار دارد. این نیروها همچنین در شمال مأرب توانستند نیروهای دولت مستعفی را دور بزنند و در جبهه‌های غرب مأرب به سمت ستاد نیروهای منصور هادی در منطقه «صحن الجن» پیشروی کنند.

بنا بر این گزارش؛ این پیشروی باعث شده است که عربستان سعودی، پدافند هوایی خود را از صحن الجن خارج کرده و از دولت آمریکا خواستار مداخله فوری برای توقف عملیات آزادسازی مأرب شود. سفیر انگلیس در یمن نیز از جنبش انصارالله خواست که حمله به مأرب را متوقف کند. در واکنش به این درخواست‌ها، «محمد عبد السلام» سخنگوی رسمی انصار الله گفت که «انگلیس و غیر انگلیس باید به یاد بیاورند که آنان، به جنگ و محاصره ملت یمن ادامه می‌دهند».

منابع آگاه نیز خبر داد که صنعاء با سران محلی مأرب مذاکره کرده و به آنان پیام اطمینان‌بخش داده است که ارتش و کمیته‌های مردمی، منافع آنان را حفظ و از غیر نظامیان در برابر حملات شبه‌نظامیان وابسته به ریاض محافظت خواهند کرد.
برچسب ها: یمن آمریکا جنگ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
نصرمن الله وفتح قریب وبشرالصابرین.خدایا خداوندا بعزیزترین مخلوقات درگاهت وبعزتو عظمتت قسمت میدم که انصارلله مظلوم که ازبندگان مجاهد توهستندو یاری وال سعود ظالمو سفاکو خائن ودشمن اسلام مسلمینو هرچه زودتر ذلیلو خارگردان