کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ظریف: مصوبه مجلس نقض برجام نیست

14 بهمن 1399 ساعت 7:00

ظریف تاکید کرد که مصوبه اخیر مجلس برای محدودتر کردن نظارت بازرسان خارجی بر تأسیسات هسته‌ای ایران تنها بخشی از اقدامات ایران در راستای کاهش تعهدات هسته‌ای خود ذیل بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام است.


به گزارش جهان نیوز،  محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه مصوبه مجلس به معنای اخراج بازرسان از تأسیسات هسته‌ای ایران نیست و در واقع «محدود کردن» نظارت‌ بر تأسیسات هسته‌ای ایران را به دنبال خواهد داشت، تأکید کرد که این مصوبه نقض برجام به شمار نمی‌رود.

 ظریف در گفتگو با سی‌ان‌ان خاطرنشان کرد که مصوبه اخیر مجلس برای محدودتر کردن نظارت بازرسان خارجی بر تأسیسات هسته‌ای ایران تنها بخشی از اقدامات ایران در راستای کاهش تعهدات هسته‌ای خود ذیل بندهای 26 و 36 برجام است.

وی در خصوص اظهارات جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه آمریکا به برجام بازخواهد گشت تا با همکاری متحدانش این توافق را تقویت کند، گفت: «قبل از هر چیز ایالات متحده باید با بازگشت به برجام حسن نیت خود را نشان دهد. ایالات متحده اکنون در توافق هسته‌ای نیست و علت نبودنش در توافق هسته‌ای هم تصمیم خودش برای خروج از برجام بدون استفاده از راه‌های پیش‌بینی شده در چارچوب توافق بود.»

وزیر خارجه ایران افزود: «از طرف دیگر ایران از سازوکارهای پیش‌بینی شده در برجام استفاده کرده است تا همکاری‌های خود را در چارچوب برجام محدودتر کند. اگر بند 36 برجام را بخوانید، می‌بینید که ما دقیقاً طبق برجام عمل کرده‌ایم.»

ظریف در ادامه گفت: اکنون آمریکا باید به اجرای برجام بازگردد و ایران آماده است که فوراً واکنش نشان دهد. بحث زمان‌بندی اصلاً مطرح نیست. مسئله اصلی این است که آیا ایالت متحده و دولت جدید این کشور می‌خواهند سیاست‌های شکست‌خورده دولت ترامپ را دنبال کنند یا نه.

وی افزود: حالا به سایر مسائلی که رئیس‌جمهور بایدن مطرح کرده است، بپردازیم؛ مذاکرات هسته‌ای هم بر مبنای مسائلی بود که ما می‌توانستیم بر سر آنها توافق کنیم و هم بر مبنای مسائلی که نمی‌توانستیم بر سر آنها توافق کنیم. این توافقی بود که انجام شد ایالات متحده باید آنچه را که بر سرش توافق کردیم، بپذیرد.

وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت: ما تصمیم گرفتیم که بر سر برخی موارد خاص توافق نکنیم؛ نه به خاطر اینکه ما این مسائل را نادیده گرفتیم، بلکه به خاطر اینکه ایالات متحده و متحدانش این آمادگی را نداشتند که کاری که لازم بود را انجام دهند.

ظریف با طرح این سوال که "آیا ایالات متحده این آمادگی را دارد که فروش سلاح به کشورهای منطقه ما را متوقف کند؟"، تاکید کرد: اگر این کشور می‌خواهد درباره مسائل دفاعی ما صحبت کند، باید بداند که ما یک‌هفتم عربستان سعودی هزینه دفاعی داشته‌ایم، در حالی که جمعیت ما 2.5 برابر آنهاست.

وی در مصاحبه با سی ان ان این سوال را نیز مطرح کرد که آیا ایالات متحده آمادگی دارد که کشتار کودکان در یمن را متوقف کند؟

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: وقتی ما بر سر توافق هسته‌ای مذاکره می‌کردیم، آمریکا آمادگی نداشت که درباره این مسائل صحبت کند. به همین دلیل بود که ما توافق کردیم که توافق هسته‌ای را محدود کنیم.

ظریف در ادامه گفت: ما هزینه این را پرداختیم. همان‌طور که می‌دانید محدودیت‌های تسلیحاتی ایران برای پنج سال تمدید شد و همین اکتبر گذشته (مهرماه 99) برداشته شد. دلیل تمدید تحریم‌های تسلیحاتی این بود که ما بر سر مسائل منطقه‌ای و مسائل موشکی توافق نکردیم.

وی تاکید کرد: ما قبلاً این هزینه را پرداخته‌ایم. توافق هسته‌ای در این زمینه با صراحت می‌گوید که در اکتبر 2020 مسئله محدودیت‌های تسلیحاتی ایران پایان یافته است؛ در سال 2023 مسئله موشکی ایران پایان خواهد یافت زیرا بر اساس قطعنامه‌های قبلی موشک‌های ایران در صورتی مشکل‌ساز خواهند بود که ایران توانمندی تولید کلاهک‌های هسته‌ای را داشته باشد.

وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت: اکنون توافق هسته‌ای صراحتاً ما را از تولید کلاهک‌های هسته‌ای منع می‌کند. بنابراین این مسئله اساساً موضوعیت ندارد.


کد مطلب: 753502

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/753502/ظریف-مصوبه-مجلس-نقض-برجام-نیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com