پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

مواد غذایی که بمب نفخ شکم هستند!

شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب: 750930
متخصصان می‌گویند مصرف برخی مواد غذایی می‌تواند منجر به نفخ شکم شود.
مواد غذایی که بمب نفخ شکم هستند!
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، نفخ شکم و مشکلات گوارشی یکی از مواردی است که بسیاری از مردم دستکم در بخشی از طول عمر خود با آن مواجه می‌شوند. متخصصان می‌گویند این موضوع ارتباط مستقیمی با رژیم غذایی افراد دارد. عادات غذایی و دارو‌هایی که آن‌ها در زمان بیماری‌ها مصرف می‌کنند در این زمینه موثر است.

خوشبختانه زمانی که به دلیل نفخ دچار تورم شکم شده اید، دچار اضافه وزن نمی‌شوید بلکه مشکلات گوارشی دلیل اصلی این تورم است. دانشمندان طی تحقیقات متعدد به این نتیجه رسیده اند که مصرف برخی مواد غذایی منجر به نفخ می‌شود. مهم‌ترین این مواد غذایی شامل موارد ذیل است:

۱- پیتزا: گرچه پیتزا یک غذای بسیار لذیذ و پرطرفدار است، اما سرشار از نمک و چربی بوده که دلیل اصلی نفخ شکم در بسیاری از افراد است. مصرف بیش از اندازه نمک می‌تواند منجر به تراکم آب در بدن شود همچنین پنیر پیتزا شرایط را برای افرادی که به محصولات لبنی حساسیت دارند، بدتر می‌کند.

۲- مواد غذایی کنسرو شده: گرچه شاید بسیاری از مواد غذایی کنسرو شده دارای کالری و چربی پایین باشند، اما بسیاری از آن‌ها سرشار از سدیم هستند. زمانی که سدیم به میزان قابل توجهی در بدن افزایش یابد، کلیه‌ها نمی‌توانند آن را به صورت کامل دفع کنند و در نتیجه سطح سدیم خون افزایش می‌یابد که این امر باعث تورم و نفخ می‌شود.

۳- سیب و گلابی: سیب و گلابی به دلیل آنکه دارای سطح بالایی از فیبر هستند، به کارکرد مناسب دستگاه گوارش کمک می‌کنند. با این حال، فیبر بالای این دو میوه می‌تواند برای افرادی که معده حساس دارند دردسر ساز شود. اگر شما هم جزو افرادی هستید که پس از مصرف سیب و گلابی شکمتان متورم می‌شود، مصرف آن‌ها را کاهش دهید. سعی کنید به مرور و بسیار کم این میوه‌ها را به رژیم غذایی خود بیافزایید تا تحمل بدنتان افزایش یابد.

۴- ذرت: مردم امروزه به طور گسترده و به روش‌های متفاوت ذرت را مصرف می‌کنند. با این حال، این گیاه می‌تواند یکی از دلایل اصلی نفخ شکم در افراد باشد. حقیقت این است که درجه سختی هضم کربوهیدارت‌های مختلف در بدن به یک میزان نیست و ذرت جزو کربوهیدارت‌هایی است که هضمش برای دستگاه گوارش دشوار است. باکتری‌های دستگاه گوارش در این روند دخیل هستند که همین امر منجر به تولید گاز می‌شود.

۵- سبزیجات چلیپایی: این سبزیجات شامل انواع کلم، بروکلی، گل کلم، و کلم پیچ می‌شود که سرشار از فیبر و ویتامین C هستند. با این حال، این سبزیجات به دلیل ترکیبات رافینوس و فراکتون می‌تواند باعث ایجاد نفخ در افراد شود. خبر بد برای کسانی که به این سبزیجات چلیپایی علاقه دارند این است که نه تنها مصرف آن‌ها منجر به نفخ می‌شود، بلکه این سبزیجات به بوی متعفن گاز‌های دفع شده و ناراحتی بیشتر اطرافیان دامن می‌زند.

از دیگر مواد غذایی که می‌تواند منجر به نفخ در افراد شود می‌توان به نوشیدنی‌های گازدار، نوشابه رژیمی، اسفناج خام، پیاز، دانه‌های پروتئینی مانند سویا، میوه‌های خشک شده، قارچ ها، شیرین کننده ها، حبوبات و عدس، و محصولات لبنی اشاره کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *