يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

دستتان «سوزن سوزن» شد نگران نشوید!

سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب: 750510
کرمانشاه یک متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه بسیاری افراد با سوزن سوزن شدن دست و پا نگران شده و احتمال بیماری ام.اس را مطرح می کنند، گفت: عوامل مختلفی موجب بروز این علامت در افراد می شود و هر سوزن سوزن شدنی لزوما به معنای ابتلا به ام.اس نیست.
دستتان «سوزن سوزن» شد نگران نشوید!
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، دکتر داریوش افشاری از بیماری «ام.اس» به عنوان یک بیماری التهابی سیستم عصبی یاد کرد و افزود: در این بیماری سیستم دفاعی بدن به اشتباه برعلیه بافت عصبی آنتی بادی تولید می کند و همین آنتی بادی موجب تخریب سیستم عصبی در قسمت های مختلف بدن می شود.

وی افزود: بسته به محل و میزان تخریب بافت عصبی، به مرور زمان علائم مختلفی از جمله اختلال در سیستم حرکتی و تعادل، دو بینی و تاری دید در بیماران ام.اس ایجاد می شود.

افشاری نشانه بارز ام. اس را سوزن سوزن شدن و گزگز طولانی مدت دست و پا عنوان کرد وافزود: عوامل بسیار دیگری از جمله کم کارتی تیروئید، گیر کردن عصب و دیابت نیز باعث به وجود آمدن این علامت در دست و پای افراد می شود و لزوما نباید صرف این علامت افراد احتمال ابتلا به بیماری ام.اس را بدهند.

افشاری افزود: این سوزن سوزن شدن باید روزهای طولانی و مستمر ادامه داشته و به تدریج بیشتر شود، حتی با این شرایط باز هم باید پزشک متخصص فرد را معاینه کرده و از طریق شیوه های دیگر از جمله MRI احتمال ابتلا به بیماری ام.اس را بررسی کند، بنابراین افراد نباید با هرگونه سوزن سوزن شدن دست و پا نگران شوند.

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: در کنار این علائم دیگری مانند دوبینی، تاری دید، عدم تعادل در راه رفتن و .... هم از جمله علائم ام.اس به شمار می روند.

وی با اشاره به شایع بودن بیماری ام.اس در زنان نسبت به مردان گفت: در زنان نیز این بیماری عمدتا در سنین 20 تا 40 سالگی بروز پیدا می کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص علت این بیماری هم گفت: هنوز علت دقیق بروز بیماری ام.اس ناشناخته است و برخی مسئله ژنتیک و نژاد را در بروز این بیماری دخیل می دانند، اما هنوز علت واقعی آن مشخص نیست.

افشاری با اشاره به پیشرفت های درمانی در خصوص بیماری ام.اس گفت: امروزه این بیماران به راحتی می توانند یک زندگی عادی داشته باشند و بسیاری بیماران هستند که 15 سال با مصرف دارو یک زندگی عادی دارند.

وی افزود: اینکه تصور ما از بیماری ام.اس یک بیماری فلج کننده باشد اشتباه است و این بیماری تنها در اندکی از موارد موجب فلج شدن افراد می شود، چرا که درمانهای آن پیشرفت کرده و تنها در مواردی که سیستم حرکتی فرد درگیر شده باشد، بیماری می تواند شرایط نامناسبی برای فرد ایجاد کند.

وی یادآور شد: استرس نقش بسیاری در پیشرفت بیماری ام.اس دارد، بنابراین بیماران ام.اس باید از هرگونه استرس خودداری کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *