کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

امیدواری جهان به پایان کرونا زیاد شد

14 دی 1399 ساعت 19:39

در هفته های اخیر، مجموعه‌ای از تولیدکنندگان واکسن از جمله شرکت‌های فایزر، مدرنا، آسترازنکا و چند شرکت چینی مانند سینوواک و سینوفارم با ارائه داده‌های امیدوار‌کننده از فاز سوم آزمایش‌های بالینی واکسن‌های خود، به جهان امید داده‌اند که همه‌گیری کووید۱۹ به پایان خواهد رسید. کشور ما ایران نیز اخیرا وارد فاز بالینی شده و واکسن خود را روی چند داوطلب آزمایش کرده است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، شاید بتوان گفت انگلیس اولین کشور غربی بود که مجوز استفاده از یک واکسن ضد کرونا را صادر کرد و اجازه داد که شرکت آمریکایی فایزر، واکسن‌های تولیدی‌اش را برای استفاده اضطراری برای کارمندان حوزه پزشکی و سایر گروه‌های پرخطر توزیع کند. آمریکا و اتحادیه اروپا نیز طی روزها و هفته‌های گذشته رویکرد انگلیس را دنبال کرده‌اند و به سازندگان واکسن‌های ضد کرونا، برای شروع توزیع واکسن‌های برگزیده آن‌ها، چراغ سبز نشان داده‌اند. با وجوداین، برخی کارشناسان معتقدند داشتن تأییدیه سازمان بهداشت جهانی صرفا برای صادرات واکسن لازم است و استفاده داخلی یک واکسن بنا بر تأییدیه‌های داخلی می‌تواند انجام شود. بنابر آنچه وزارت بهداشت اعلام کرده است، در حال حاضر بیش از ۲۰۰‌شرکت تحقیقاتی علمی در کشورهای مختلف در حال تحقیق و تولید واکسن هستند. برخی شرکت‌ها موفقیت بیشتری داشته و توانسته‌اند به مراحل مطالعات انسانی نیز برسند و از ابتدای تابستان‌۹۹ کارآزمایی‌های بالینی روی انسان آغاز شده است. در ادامه این گزارش نگاهی به واکسن‌های تولید شده در کشورهای مختلف داریم.

آمریکا

مدرنا

واکسن مدرنا ارائه شده از سوی یک شرکت آمریکایی به نام مدرنا Moderna است که از نوع ژنتیکی است و استفاده آن از اول دی‌ماه در آمریکا آغاز شده است. این واکسن برای نگهداری و حمل‌و‌نقل نیاز به حرارت منفی ۲۰‌درجه سانتیگراد دارد ولی تا یک ماه می‌تواند در دمای یخچال ۲تا ۸‌درجه نیز کارایی خود را حفظ کند. این واکسن ‌دو نوبت به فاصله ۲۸‌روز تزریق می‌شود. جالب است بدانید علاوه بر آمریکا، اتحادیه اروپا هم برای خرید ۱۶۰‌میلیون دوز از این واکسن قرار داد بسته است.

فایزر
احتمالا تاکنون نام واکسن تولیدی مشترک شرکت‌های آمریکایی و آلمانی به نام فایزربیوان تک را زیاد شنیده‌اید، این واکسن از نوع واکسن‌های ژنتیکی است و برای نگهداری و حمل‌و‌نقل نیاز به شرایط حرارتی ویژه حدود منفی ۷۰‌درجه سانتیگراد دارد. این واکسن در دو نوبت به فاصله ۲۱روز تزریق می‌شود. در حال حاضر دو کشور آمریکا و انگلستان استفاده از این واکسن را آغاز کرده‌اند و در کشورهای دیگری مانند کانادا، سنگاپور، عربستان، امارات متحده عربی، کویت و بحرین تأییدیه مصرف گرفته است.

شباهت‌های فایزر و مدرنا
این دو واکسن تا حد زیادی مشابه هم هستند. داده‌ها نشان می‌دهد که هر دو بین ۹۴ تا ۹۵درصد مؤثر هستند؛ هر دو برای تزریق به دو دوز نیاز دارند؛ در این دو واکسن ویروس زنده وجود ندارد؛ هیچ یک از آن‌ها بر «دی ان ان» بدن تأثیر نمی‌گذارد و هر دو از فناوری جدید واکسن به نام‌ mRNA   استفاده می‌کنند.

جانسون و جانسون
واکسن تولیدی شرکت آمریکایی جانسون و جانسون نیز بر مبنای استفاده از یک ویروس غیرفعال شده به‌عنوان حامل آنتی‌ژن واکسن است که از آدنوویروس غیرفعال شده به‌عنوان حامل استفاده می‌کند. در حال بررسی ارجحیت و کارایی استفاده یک نوبت  یا دو نوبت واکسن هستند اما آن هم در دمای یخچال نگهداری می‌شود. اخیرا شرکت جانسون و جانسون خبر از پایان سومین مرحله از آزمایش‌های بالینی خود داده است. طبق گزارش‌های موجود ۴۵‌هزار نفر در این فاز مهم مطالعاتی شرکت کرده‌اند و انتظار می‌رود نتیجه نهایی این مرحله تا انتهای ماه ژانویه مشخص شود. در صورتی که داده‌های ارائه شده توسط شرکت نشان‌دهنده کارایی و اثر بخشی واکسن تولیدی این شرکت باشد در فوریه سال‌۲۰۲۱ در آمریکا برای استفاده اضطراری مورد تأیید قرار می‌گیرد.

چین

سینوفارم

واکسن تولیدی شرکت‌های چینی سینوفارم در شهرهای ووهان و پکن از نوع ویروس غیرفعال شده است. در بحرین و امارات متحده عربی تأییدیه مصرف گرفته و تاکنون در کشور چین مصرف شده است. دو نوبت واکسن به فاصله سه هفته تزریق می‌شود و در دمای یخچال نگهداری می‌شود. درصد اعلام شده در مورد اثر بخشی واکسن سینوفارم که بر اساس
 تجزیه و تحلیل فاز سوم آزمایش‌های بالینی این واکسن استخراج شده، کمتر از ۸۶‌درصدی است که 
امارات متحده عربی مدتی قبل در مورد این واکسن اعلام کرد. واکسن سینوفارم یکی از پنج ‌واکسن پیشرو در چین است که در برنامه استفاده اضطراری از واکسن در این کشور مورد استفاده قرار گرفته است. مزیت واکسن چینی این است که برخلاف واکسن‌های دیگر به دمای خیلی پایین نیاز ندارد و این امر انتقال و نگهداری آن را تسهیل می‌کند. اندونزی و برزیل توافقنامه‌هایی برای خرید این واکسن با چین منعقد کرده‌اند. اکنون پاکستان نیز از خرید یک میلیون و ۲۰۰‌هزار دوز واکسن سینوفارم خبر داده است.

سینوواک
واکسن تولیدی شرکت چینی به نام سینوواک نیز از نوع ویروس غیرفعال شده است. این واکسن در کشورهای مختلف مانند ترکیه و برزیل مطالعه بالینی شده است. تعداد زیادی از کشورها برای تولید مشترک آن مانند برزیل، اندونزی و هند که از تولید‌کنندگان بزرگ واکسن هستند قرارداد بسته‌اند. این واکسن در کشور چین در حال استفاده محدود است و اندونزی اولین محموله آن را برای مصرف وارد کرده است. دو نوبت واکسن به فاصله دو ‌هفته تزریق می‌شود و در دمای یخچال از آن نگهداری می‌شود.

کانسینو
واکسن تولیدی شرکت چینی کانسینو نیز بر مبنای استفاده از یک ویروس غیرفعال شده به‌عنوان حامل آنتی‌ژن واکسن است. از آدنوویروس غیرفعال شده به‌عنوان حامل استفاده می‌کند. مطالعه بالینی در کشورهای عربستان، پاکستان و روسیه نیز در حال انجام است. این واکسن فقط یک نوبت تزریق می‌شود و در دمای یخچال نگهداری می‌شود. البته برخی دانشمندان در مورد اثربخشی واکسن شرکت چینی کانسینو ابراز تردید کرده بودند؛ زیرا این دارو بر‌اساس ویروس سرماخوردگی است.

روسیه

گامالیا 

واکسن تولیدی شرکت روسی گامالیا بر مبنای استفاده از یک ویروس غیرفعال شده به‌عنوان حامل آنتی‌ژن واکسن ساخته شده است و از آدنوویروس غیرفعال شده به‌عنوان حامل استفاده می‌کند. دو نوبت از واکسن به فاصله سه ‌هفته تزریق می‌شود. محققان در حال مطالعه جهت تولید نوع قابل نگهداری در دمای یخچال هستند ولی در حال حاضر واکسن آن‌ها باید در فریزر نگهداری شود.

انگلیس

آکسفورد-آسترازنکا

واکسن تولیدی شرکت انگلیسی سوئدی آکسفورد-آسترازنکا بر مبنای استفاده از یک ویروس غیرفعال شده به‌عنوان حامل آنتی‌ژن واکسن است و از آدنوویروس غیرفعال شده به‌عنوان حامل استفاده می‌کند. دو نوبت از واکسن به فاصله چهار ‌هفته تزریق می‌شود. مطالعات این واکسن در کشورهای مختلفی انجام شده است و برای تولید ۲‌میلیارد     دوز واکسن تا انتهای سال آینده برنامه ریزی کرده‌اند. این واکسن در دمای یخچال نگهداری می‌شود.

ایران
فاز انسانی اولین واکسن کرونای ایرانی سه شنبه هفته قبل انجام شد. رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره ) در مراسم آغاز فاز مطالعه انسانی واکسن کرونای ایرانی گفته است: ۶‌مسیر دیگر را برای تولید واکسن کرونا دنبال می‌کنیم و این آمادگی را داریم که تا دو هفته آینده ماهانه ۱/۵‌میلیون دوز واکسن کرونا تولید کنیم. تولید واکسن کرونا در ایران محصول یک کارگروهی و همکاری نزدیک وزارت بهداشت، معاونت علمی ریاست جمهوری و دانشمندان شجاع کشور با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است. البته پیش ازاین سخنگوی سازمان غذا و دارو گفته بود: واکسن کرونای ایرانی هنوز تولید نهایی نشده است و مراحل کارآزمایی بالینی را طی می‌کند. واکسن بعد از اتمام فاز اول و بررسی نتایج آن، وارد فاز دوم و سپس فاز سوم کارآزمایی بالینی خواهد شد و در نهایت بعد از اتمام فازهای مطالعه انسانی مجددا بررسی شده و در صورت دریافت مجوز سازمان غذا و دارو وارد مرحله تولید انبوه خواهد شد. 


کد مطلب: 750356

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/750356/امیدواری-جهان-پایان-کرونا-زیاد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com