جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

زمان دسترسی به واکسن ایرانی کرونا مشخص شد

چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۹
کد مطلب: 749944
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر توان دانشمندان ایرانی در ساخت واکسن کرونا، گفت: هیچ منافاتی میان تولید داخلی واکسن و خرید خارجی آن برای تامین نیاز مردم نیست.
زمان دسترسی به واکسن ایرانی کرونا مشخص شد
به گزارش جهان نيوز،  به نقل از صدا و سیما، علیرضا رئیسی، افزود: تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و مجموعه دولت بر آن است که ما نباید از سایر کشورها در تزریق واکسن کرونا عقب باشیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، گفت: تولید داخلی واکسن کرونا را در حال پیگیری هستیم که تا به تولید انبوه برسد سه الی چهار ماه طول می‌کشد، یعنی تا بهار آینده واکسن ایرانی به دستمان نمی‌رسد.

رئیسی خاطرنشان کرد: به همین دلیل راه‌های دیگری هم برای تأمین واکسن کرونا پیگیری و از همان ابتدا موضوع کواکس که در مراحل آزمایشگاهی در جهان بود مطرح شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: ۷۰ کشور صندوق کواکس را تأسیس کردند که قسمتی از تولید شرکت‌های واکسن ساز برای سایر کشورها اختصاص یابد و ما هم از ابتدا برای عضویت در آن اقدام کردیم و این درخواست رسمی دولت بوده است.

رئیسی با تاکید بر اینکه از طریق خرید خارجی در مجموع تعداد زیادی واکسن کرونا به دستمان نخواهد رسید، تاکید کرد: برای گروه‌های آسیب پذیر و اولویت دار مثل سالمندان و کادر درمان که ارتباط با کرونا دارند و…، پیگیری کرده‌ایم که حداقل تعدادی واکسن تا قبل از پایان سال جاری به دستمان برسد و تزریق کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، کارشکنی‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران را یادآور شد و گفت: در خرید واکسن خارجی هم گیر اصلی، کارشکنی آمریکا بود.

رئیسی افزود: به رغم اینکه پول ما در خارج برای واریز به کواکس موجود است، اما آمریکایی‌ها تاکید کردند که پول باید ابتدا وارد بانک‌های آمریکایی و به دلار تبدیل و سپس به حساب بعدی واریز شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: اعتبار و اعتمادی در این زمینه به آمریکا نداریم و این احتمال بود که پول را بلوکه کنند، زیرا رئیس جمهورشان دزد سرگردنه است.

رئیسی گفت: این تجربه را در مورد واکسن آنفلوانزا نیز داشتیم و ۵ میلیون دوز واکسن که از ترکیه قرار بود به کشور وارد شود، به دستور آمریکایی‌ها متوقف شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، افزود: در کنار این کارشکنی‌های آمریکا، سایر کشورها از جمله اروپایی‌ها هم مرعوب آمریکا و دنباله روی او هستند، البته هم اکنون کارها در روال افتاده و در حال کار است.

رئیسی در پاسخ به پرسشی درباره امتحانات مدارس و الزام برخی مدارس به برگزاری امتحان حضوری، گفت: امتحانات مدارس با دانشگاه‌ها متفاوت است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، افزود: در دانشگاه‌ها دانشجویان غیربومی نیاز به خوابگاه دارند، اما مدارس در محل و تعداد کلاس‌ها زیاد است و معمولاً ایجاد فضای مناسب برای امتحان فراهم است.

رئیسی گفت: مثلاً یک کلاس ۳۰ نفری اگر امروز امتحان دارد می‌تواند از ۲۰ کلاس مدرسه در همان یکروز و دو ساعت امتحان استفاده کند و فضا زیاد است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در شرایط سختی هستیم باید حتماً غافل نشویم که برخی از تصمیمات اگر دقیق اجرا شود مانع بی عدالتی می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با بیان اینکه امتحان حضوری زمانی که رقابت است نوعی عدالت است، تاکید کرد: تصمیم گیری در این زمینه به عهده ستاد کرونا استانی است که در خصوص برگزاری حضوری یا غیرحضوری امتحانات تصمیم گیری می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *