سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
ادعای منابع صهیونیست؛

باکو در مسیرمیانجیگری بین ترکیه و تل‌آویو

پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب: 749213
برخی منابع صهیونیست مدعی تلاش‌های باکو برای ترمیم روابط بین ترکیه و رژیم صهیونیستی شدند.
باکو در مسیرمیانجیگری بین ترکیه و تل‌آویو
به گزارش جهان نيوز، یک وبگاه خبری صهیونیستی چهارشنبه شب به وقت تهران مدعی تلاش‌های باکو برای بهبود روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی شد.

به نوشته وبگاه «آکسیوس» چند مقام ارشد صهیونیستی گفتند با توجه به اینکه که ترکیه و اسرائیل نقشی مهم در پیروزی اخیر نظامی جمهوری آذربایجان بر ارمنستان ایفا کردند اینک پس از چند هفته «الهام علی‌اف» رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان در جبران و ترمیم روابط باکو و تل آویو، دو متحد خود است.

مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند که علی‌اف در خصوص تنش بین تل آویو و ترکیه با «رجب طی اردوغان» رئیس جهور ترکیه گفت‌وگوهایی انجام داده است. مشاور علی‌اف نیز به طرف‌های اسرائیلی گفته که اردوغان نیز به ایده بهبود روابط با تل آویو پاسخ مثبت داده است.

به نوشته آکسیوس، «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهور آذربایجان نیز در تماس اخیر با همتای صهیونیست خود گفت که باکو تصور می‌کند اینک زمان خوبی برای بهبود روابط اسرائیل و ترکیه است. تاکنون مقامات صهیونیست و جمهوری آذربایجان واکنشی به این ادعا نشان نداده‌اند.

چندی قبل وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی در دیدار با مقامات جمهوری آذربایجان  گفت که  باکو شریک مهم ژئوپلتیکی و راهبردی برای تل آویو است.

«الی کوهن» وزیر اطلاعات رژیم اسرائیل  در جلسه‌ای در کنست با نمایندگان جمهوری آذربایجان گفت، اسرائیل، خانه جمهوری آذربایجان است. کوهن سپس مدعی شد که اسرائیل از تمامیت ارضی آذربایجان حمایت می‌کند و به آن احترام می‌گذارد.

وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی با اشاره به سی‌امین سالگرد روابط بین باکو و تل آویو، از اهمیت راهبردی  این روابط سخن گفت و افزود، هیچ کشور دیگری در اوراسیا به اندازه جمهوری آذربایجان از روابط صمیمی و دوستانه با اسرائیل برخوردار نیست. تل آویو و باکو از روابط گرم نظامی نیز برخوردارند و بارها گزارش‌هایی از فعالیت‌های پهپادی صهیونیست‌ها و کمک آنها به باکو در ساخت پهپاد منتشر شده بود.

«آرائیک هاروتونیان» رئیس حکومت منطقه تحت مناقشه قره‌باغ  چندی قبل در همین رابطه گفت، تل‌آویو در نسل‌کشی ارامنه با جمهوری آذربایجان همدست است. هاروتونیان در مقاله‌ای نوشت، اسرائیل می‌داند که سلاح‌هایش توسط جمهوری ‌آذربایجان بر علیه غیرنظامیان ارمنی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *