پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

جهش کرونا طبیعی است؟

چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب: 749118
استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این‌که جهش ویروس کرونا فعلاً روی علائم بیماری تأثیری نداشته است، گفت: مردم نباید وحشت‌زده شوند زیرا این جهش‌ها به طور مستمر و مداوم رخ می‌دهد.
جهش کرونا طبیعی است؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، رسانه‌ها اخیراً از بروز جهشی جدید در ویروس کرونا با منشأ انگلستان خبر دادند؛ این جهش باعث افزایش محدودیت‌ها و لغو پروازهای بسیاری از کشورها از مبدأ انگلیس شده و نگرانی‌هایی برای کشورهای جهان ایجاد کرده است.

دکتر حمید سوری درباره جهش جدید ویروس کرونا اظهار کرد: اعلام خبر ایجاد جهش در ویروس کرونا اخیراً باعث بروز نگرانی‌هایی در جامعه شده است اما این نگرانی‌ها خیلی پشتوانه علمی ندارد زیرا ویروس به طور کلی در طول زمان دچار جهش می‌شود و این نخستین و آخرین بار نیست که ویروس کرونا دچار جهش می‌شود اما بسیاری از جهش‌های ویروسی یا تشخیص داده نمی‌شود یا آن‌قدر پیش‌پا افتاده و خفیف هستند که تغییری در وضعیت بیماری‌زایی ایجاد نمی‌کنند.

وی افزود: آن‌چه درباره جهش جدید در ویروس کرونا گفته شده این است که این جهش، سرعت انتشار بیماری کرونا را افزایش داده اما فعلاً روی الگوی بالینی بیماری و علائم و نشانه‌های کرونا تأثیری نداشته است.

سوری ادامه داد: این ویروس جهش یافته در سطح بریتانیا و برخی کشورهای اروپایی شیوع یافته است اما به نظر می‌رسد که الگوی مرگ‌ومیر ناشی از کووید۱۹ در انگلستان طی چند روز اخیر تغییری نکرده است یعنی انگلستان صرف‌نظر از نوسانات جزئی که در آمار فوتی‌ها داشته است، تغییرات چشمگیری در آمار فوتی‌های خود نداشته است که بر این اساس به نظر می‌رسد جهش ویروس بر افزایش فوتی‌ها تأثیری نداشته است.

وی گفت: انگلیس تا اواخر تابستان توانسته بود اپیدمی کووید۱۹ را کنترل کند یعنی از ابتدای رخداد اپیدمی یک پیک داشت و این خیز بیماری تا خرداد ماه ادامه یافته بود اما در اواخر تابستان موارد مرگ‌ومیر انگلیس کاهش یافت و روند رو به رشد مرگ‌ها در انگلستان در اوایل پاییز شروع شده است که شاید بتوان به نوعی این‌گونه تعبیر کرد که ویروس جهش یافته در همان اوایل پاییز اشاعه پیدا کرده و با تأخیر گزارش شده است!

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این‌که باید اقدامات مناسبی برای کنترل کرونا در کشورها صورت بگیرد، تصریح کرد: بخشی از این اقدامات به سیاستگذاران و بخش دیگر به مردم مربوط است؛ سیاستگذاران باید در جهت ایجاد ممنوعیت در تردد و سفرهایی که از کشورهای مظنون به ویروس جهش‌یافته به ایران صورت می‌گیرد سیاستگذاری کنند و علاوه بر پروازهای مستقیم از این کشورها، سفرهای غیرمستقیم (مثلاً از انگلستان به کشورهای همسایه و سپس به ایران) را مورد بررسی قرار دهند.

وی ادامه داد: مردم نیز باید با اقدامات مراقبتی بیشتر مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت فردی و پرهیز از حضور در تجمعات و مهمانی‌ها به کنترل اپیدمی کمک کنند.

سوری با بیان این‌که ظاهراً تا به حال از ورود ویروس جهش یافته به کشور ما گزارشی ارائه نشده است، متذکر شد: در صورتی که مواردی از ابتلا به ویروس جهش‌یافته در ایران گزارش شود بیماران باید مورد مراقبت‌های شدیدتر و جدی‌تری قرار بگیرند.

این اپیدمیولوژیست در پاسخ به این سؤال مبنی بر تأثیر جهش‌های ویروسی بر فرآیند ساخت واکسن کرونا تصریح کرد: الان برای قضاوت کردن درباره تأثیر جهش‌ ویروس کرونا بر فرآیند ساخت واکسن زود است و باید اثرات این جهش‌ها در یک بستر علمی بررسی شود اما بر اساس آنچه از شواهد اولیه برمی‌آید، جهش‌های ویروس کرونا عمدتاً در نواحی از ویروس کرونا صورت گرفته است که تداخلی با اثربخشی واکسن‌های مورد آزمایش ندارد و به نظر نمی‌رسد تأثیری جدی بر روند تولید واکسن کرونا داشته باشد اما به هرحال نیاز است که مطالعات دقیقی روی این جهش صورت بگیرد.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد: مردم نباید وحشت‌زده شوند زیرا در اپیدمی‌های پیش‌رونده، این جهش‌ها به طور مستمر و مداوم رخ می‌دهد؛ با توجه به این‌که تاریخ انقضای اپیدمی کرونا مشخص نیست، تغییر در شیوه زندگی مردم برای مقابله با ویروس بسیار مهم است.

وی با اشاره به روند کاهشی کرونا در ایران گفت: دو دلیل عمده را می‌توان علت کاهش آمار کرونا دانست؛ یکی از این دلایل، اعمال محدودیت‌ها و دیگری اجرای طرح شهید سلیمانی بوده است و نباید در ادامه مسیر خود مأیوس شویم و ذهن‌مان را درگیر جهش‌های ویروس کرونا کنیم بلکه باید با قوت بیشتری پروتکل‌ها را رعایت کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *