جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۵
۴۷
یادداشت حسین شریعتمداری//

آقای روحانی! خانه میزبان کجاست؟

سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۰۰
کد مطلب: 748166
مدیر مسئول روزنامه کیهان نوشت: آقای رئیس‌جمهور هر از چندگاه تاکید می‌کنند که برجام دستاوردهای فراوان و خیره‌کننده و حتی بی‌نظیر در تاریخ کشور‌، داشته است ولی هرگاه از ایشان خواسته می‌شود که لا‌اقل به چند نمونه از این دستاوردها اشاره کنند، پاسخی جز همان کلی‌گویی‌ها شنیده نمی‌شود!
آقای روحانی! خانه میزبان کجاست؟
به گزارش جهان نيوز، حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در یادداشتی تحت عنوان  «آقای روحانی! خانه میزبان کجاست؟»، نوشت:

  ۱- نقل است که «میرزا علی‌اصغرخان اتابک» صدر اعظم سه تن از پادشاهان قاجار - ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و محمد‌علی شاه- به یکی از انجمن‌های شعر رفته و شعری را که خود سروده بود برای شاعران و ادیبان حاضر در انجمن قرائت می‌کرد در گرماگرم قرائت به این بیت رسید:

نیستم ریزه‌خوار خوان کسی
کائنات است جمله مهمانم!
در این میان، یکی از شاعران بدیهه‌گوی برخاست و خطاب به اتابک گفت؛
یکی از جمله کائنات منم
خانه میزبان نمی‌دانم!

 دیروز رئیس‌جمهور محترم کشورمان در یک نشست خبری که بعد از چندین و چند ماه انتظار تشکیل شده بود به تشریح عملکرد ۷ ساله دولت پرداخته و از دستاوردهایی یاد کردند که متاسفانه با واقعیت‌ها فاصله فراوانی دارند و برخی نیز با آنچه به وضوح قابل دیدن است انطباق چندانی ندارند!

گزارش امروز کیهان (تیتر اول روزنامه) به ارزیابی مستند اظهارات دیروز ایشان اختصاص دارد و از این روی در وجیزه پیش‌روی تنها به بیان نکته‌ای از آن میان بسنده می‌کنیم و باقی به مطالعه گزارش امروز کیهان می‌گذاریم و می‌گذریم.

۲- آقای روحانی فرموده‌اند: «در طول این هفت سال در بسیاری از زمینه‌ها به وعده‌های خود به مردم عمل کردیم.

وعده ما به مردم اعتدال، تعامل سازنده با جهان، برداشتن تحریم از دوش مردم و رساندن مردم به حقوق حقه خودشان، تثبیت حق هسته‌ای به عنوان یک حق قانونی برای مردم ایران بود.

البته قبل از آن هم فعالیت‌های هسته‌ای ما قانونی بود اما در چارچوب شورای امنیت سازمان ملل آن را غیرقانونی می‌دانستند»! آقای رئیس‌جمهور درباره «بسیاری از وعده‌ها» که فرموده‌اند به آنها عمل کرده‌اند، توضیحی نداده‌اند! این روال متاسفانه در موارد دیگری از اظهارات آقای روحانی نیز دیده می‌شود. به عنوان نمونه -و فقط یک نمونه از بسیارها- می‌توان به سخنان فراوان ایشان در‌باره دستاوردهای برجام اشاره کرد!

آقای رئیس‌جمهور هر از چندگاه تاکید می‌کنند که برجام دستاوردهای فراوان و خیره‌کننده و حتی بی‌نظیر در تاریخ کشور‌، داشته است ولی هرگاه از ایشان خواسته می‌شود که لا‌اقل به چند نمونه از این دستاوردها اشاره کنند، پاسخی جز همان کلی‌گویی‌ها شنیده نمی‌شود! و توضیح نمی‌دهند که اگر دستاوردی بوده است چرا با ذکر مشخصات به آن اشاره نمی‌فرمائید و چرا هیچیک از دست‌اندرکاران مذاکرات هسته‌ای حاضر به گفت‌و‌گوی دوجانبه و پاسخ به پرسش‌های منتقدان نیستند؟!

به قول آن شاعر بدیهه‌گوی در پاسخ به ادعای اتابک که کائنات را میهمان خود دانسته بود، چرا هیچیک از میهمان‌ها، آدرس خانه میزبان را نمی‌دانند؟! همین روال درباره مسائل دیگر نظیر، گرانی افسار‌گسیخته کالا و خدمات، کاهش سرسام‌آور ارزش پول ملی، تعطیلی کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی، گسترش بیکاری و... نیز دیده می‌شود.

می‌گفتند اگر ما انتخاب نشویم دلار ۵ هزار تومان می‌شود و حالا که انتخاب شده‌اند دلار به مرز ۳۰ هزار تومان رسیده است! می‌فرمودند اگر ما نباشیم

پراید ۵۰ میلیون تومان می‌شود و حالا یکصد و چند میلیون تومان شده است! می‌گفتند هم باید چرخ سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ معیشت مردم و حالا هر دو را از چرخش ‌انداخته‌اند!

می‌گفتند ۷۰ در‌صد مشکلات مربوط به سوء‌مدیریت است و فقط ۲۰تا ۳۰ درصد به تحریم‌ها مربوط است و حالا می‌فرمایند آب‌خوردن مردم هم در گرو مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌هاست! و...

۳- البته رئیس‌جمهور محترم به چند نمونه از وعده‌هایی که داده بودند و به آنها عمل کرده‌اند نیز اشاره کرده‌اند؛

«وعده ما به مردم اعتدال، تعامل سازنده با جهان، برداشتن تحریم از دوش مردم و رساندن مردم به حقوق حقه خودشان، تثبیت حق هسته‌ای به عنوان یک حق قانونی برای مردم ایران بود»! در این خصوص گفتنی است؛

الف- «اعتدال» برفرض که دستاورد دولت محترم باشد و برفرض که وادادگی را اعتدال معنی نکرده باشند، باید پرسید اعتدال در کدام سیستم علمی و با کدام نظام سنجشی قابل ‌اندازه‌گیری است؟! آقای روحانی می‌دانند که در گزارش عملکردها روی «کمیت» که قابل ‌اندازه‌گیری است تکیه می‌شود و نه «کیفیت» که هرکس به گونه‌ای آن‌را تعریف می‌کند!

ب- «برداشتن تحریم از دوش مردم و رساندن مردم به حقوق حقه خودشان»! یکی دیگر از دستاوردهای مورد ادعای جناب روحانی است. کاش آقای رئیس‌جمهور به این پرسش پاسخ می‌دادند که کدامیک از تحریم‌ها برداشته شده است؟!

لا‌اقل به یک نمونه از آن اشاره می‌فرمودند! آقای روحانی درحالی از برداشته شدن تحریم‌ها به عنوان یک دستاورد یاد می‌کنند که نه فقط تحریم‌ها لغو نشده بلکه ده‌ها تحریم جدید نیز به آن افزوده شده است! این واقعیت تلخ که قابل انکار نیست! هست؟

ج- ایشان از «تعامل سازنده با جهان» نیز به عنوان یکی از دستاوردهای دولت خود یاد کرده‌اند و البته توضیح نداده‌اند که در کدام فرهنگ سیاسی و عرف دیپلماتیک، وادادگی در برابر آمریکا و اروپا و امتیاز نقد دادن و وعده نسیه گرفتن از آنها را «تعامل سازنده» می‌نامند؟!...

د- جناب روحانی از یکسو می‌گویند تحریم‌ها را از دوش مردم برداشته‌اند! و از سوی دیگر در همان نشست خبری خطاب به کسانی که معلوم نیست کیستند، می‌فرمایند «عده‌ای می‌خواهند پایان تحریم‌ها به تاخیر بیفتد. دولت نخواهد گذاشت عده‌ای پایان تحریم را به تاخیر بیندازند. ما یک دقیقه و یک ساعت هم رضایت نمی‌دهیم و در مقابل آن خواهیم ایستاد»!... و درباره این تناقض توضیح نمی‌دهند که اگر به قول خودشان «تحریم‌ها را از دوش ملت برداشته‌اند»! دیگر تحریمی وجود ندارد که بازهم به قول ایشان؛ عده‌ای بخواهند پایان تحریم را به تاخیر بیندازند! اگر تحریم‌ها را برداشته‌اید و پایان یافته است، دیگر چگونه عده‌ای نمی‌خواهند تحریم‌ها پایان بیابد؟! مگر نمی‌فرمائید که پایان یافته است؟!

هـ- رئیس‌جمهور محترم درباره یکی دیگر از دستاوردهای دولت خود به «تثبیت حق هسته‌ای به عنوان یک حق قانونی برای مردم ایران»! اشاره کرده‌اند و این در حالی است که دولت جناب ایشان نه فقط در این زمینه دستاوردی نداشته است، بلکه درصد بالایی از تاسیسات هسته‌ای کشور که با زحمات طاقت‌فرسا و آمیخته به خون شهدای هسته‌ای به دست آمده بود، در دولت آقای روحانی برباد رفته است.

هزاران سانتریفیوژ را از مدار خارج کرده‌اند که با آسیب‌ها و خسارت‌های جدی رو‌به‌رو شده است، رآکتور آب سنگین اراک را با سیمان مسدود کرده‌اند، ۱۱ تن از اورانیوم غنی‌شده را از دست داده‌ایم، تاسیسات نطنز را به حالتی شبیه پایلوت تبدیل کرده‌اید، سایت مدرن و پیشرفته فردو تقریباً از دور خارج شده است و... کجای این وضعیت با نظر جنابعالی همخوانی دارد که فرموده‌اید؛ حق هسته‌ای را به عنوان یک حق قانونی برای مردم ایران تثبیت کرده‌اید؟!

و حالا هم که با ابتکار انقلابی مجلس و در جهت تامین منافع ملی کشورمان «طرح راهبردی برای لغو تحریم‌ها» به قانون تبدیل شده است و تصویب آن جیغ پمپئو و تروئیکای اروپا را به آسمان بلند کرده است، دولت حضرتعالی هم در اقدامی عجیب و غیر قابل توجیه و هماهنگ با آنان به مخالفت با این مصوبه برخاسته و... جالب آنکه جناب روحانی می‌فرمایند «مخالفان دولت با مخالفان جهانی ایران همسو هستند»! و... این رشته سر دراز دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سیاست نادرست، غلط و اشتباه دولت روحانی عامل اصلی، گرفتاری اقتصاد کشور است
United States
انشاءالله با نیست شدن ترامپ و برگشت امریکا به برجام ورفع تحریمهای یکجانبه ، بخشی از وعده های جناب روحانی در وقت رفتن جامه عمل می پوشد.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
عزیز دلم کلمه انشاءالله که در اول جمله ات آوردی یعنی اگر خدا بخواهد و این سنت الهی است ...
Iran, Islamic Republic of
ما که از برداشت تحریم ناراحت نمی شویم باورش سخته
Iran, Islamic Republic of
خدا کند... ان شاء الله
اما این دولت طوری عمل کرده که هیچ امیدی به گشایش نیست.!
حرف حساب
Iran, Islamic Republic of
احسنت .جناب شریعتمدای طبق معمول جواب و تحلیل بسیار منطقی را ارائه کردند
Romania
جناب شریعتمداری ، در قرار داد برجام ایران موفق شد برای چرخه غنی سازی خود مشروعیت جهانی کسب کند وبه تایید شورای امنیت هم برساند ، پرونده pmd که هنوز دانشمندان هسته ای کشور به خاطر آن ترور میشوند به بایگانی بسپارد ، تحریمهای بین المللی که در قالب 6 قطعنامه شورای امنیت بر کشور تحمیل شده بود رفع نماید تحریم 11 ساله تسلیحاتی را از میان بردارد وانشاءالله با نیست شدن ترامپ ورفع تحریمهای یکجانبه ، رونق اقتصادی هم باز خواهد گشت .
United Arab Emirates
ما که چیزی جز تحریم بیشتر وگرانی و هاری بیشتر دشمنان این کشور حتی زمان اوبامای مؤدب ندیدیم بعد 8سال وعده گشایش بایدنی می دهند..!!
Iran, Islamic Republic of
هنوز تصور می کنید که اوباما ، ترامپ وبایدن با هم فرق می کنند؟ مگر قرار نبود اگر ما به توافق برجام عمل کردیم تا تحریم ها بالمره برداشته شود در حالیکه همان زمان اوباما این کار صورت نگرفت ...
Iran, Islamic Republic of
درود به کاربر ۷:۵۵ ؛دستمریزاد عزیز؛چه دقیق و مستدل .!!!!
Iran, Islamic Republic of
خودت حرفای خودتو نقض میکنی
خوب گلم پرونده ای که به خاطر اون شهدای هسته ای ترور میشدن اگه بایگانی شده بود پس چرا دوباره شهید فخری زاده ترور شد؟!
Iran, Islamic Republic of
شهید فخری زاده از 20 سال پیش تحت تعقیب موساد وسیا بوده است.
هاشمی : به ۷:۵۵
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
عزیز چه میخواستی بگی ، حرف کاربر 7:55دقیق ومستند می باشد وتازه به 4 مورد مزایایی برجام اشاره کرده است.
Italy
....
Iran, Islamic Republic of
جهان جان میشه یه عکس درست وحساب از شریعتمداری برای او انتخاب کنید آخر این عکسها با انگشت بلند کرده اش خیلی عصبی به نظر میرسه
سپاس سردار
Iran, Islamic Republic of
درود بر حاج حسین شریعتمداری سردار قلم.
Iran, Islamic Republic of
مردم چه کسی را دلیل گرانی می داند؟ دولت، دولتمردان، مسئولان و نمایندگان مجلس!
United States
بنده هیچ کدام از افراد بالا را مقصر نمی شناسم.!!!!
Iran, Islamic Republic of
شما پسر خوبی هستی
Iran, Islamic Republic of
بعد از برجام مقدس قیمت گوشت به 30 تا 150 هزار تومان رسید
Iran, Islamic Republic of
قیمت خودرو، کالا، اجناس، گوشت، مرغ، میوه، مسکن و... از سال 1397 تاکنون در سراسر کشور غیر قانونی بوده است و همچنان نیز ادامه دارد
Iran, Islamic Republic of
از حرفهای منطقی آقای حسین شریعتمداری ممنون..
صبا
Iran, Islamic Republic of
با سلام من کاری به مواضع آقای شریعتمداری ندارم ولی ایشان حقیقت رو گفته چرا نمی خواهید بپذیرید که این دولت دستاوردی جز فشار و فقر معیشت و رفاه برای اکثریت مردم نداشته است؟
Iran, Islamic Republic of
این مدینه فاضله آقای روحانی کجاست؟
Iran, Islamic Republic of
اگر دشمنان بگذارند بزودی انشاالله!
Iran, Islamic Republic of
دشمن را نمی شناسید و می گویید اگر دشمنان بگذارند؟؟؟؟ دشمن از دید شما آمریکا و اروپا نیست که تحریم ها را بر ایران اعمال کرده است .!!
اصغر
Iran, Islamic Republic of
...
Romania
احتمالا نویسنده محترم فرصت نکرده اند خبر رفتن ترامپ را از رسانه ها گوش کنند.
به ۷:۵۹
Iran, Islamic Republic of
شما ساده لوح هستید
ترامپ و بایدن و اوباما و بوش فرقی ندارند
البته شما با عزمی جزم تصمیم گرفته اید بر این ساده لوحی پافشاری کنید
Iran, Islamic Republic of
چند صباحی صبرکنید فرق ترامپ وبایدن مشخص می شود.
محمد
Iran, Islamic Republic of
اقای شریعتمداری اگر برجام به نفع امریکا بود ترامپ این همه زور نمیزد تا انرا ابطال کند و انرا از افتخارات خود بداند.کمی از لاک تعصبات سیاسی خود بیایید بیرون. ترامپ یک تاجر است و سود وزیان یک موضوع را خیلی خوب میداند
United Arab Emirates

بابا غربیها چکار باید بکنند تا ما بفهمیم دشمن ما هستند
Iran, Islamic Republic of
از حرفهای منطقی آقای حسین شریعتمداری ممنون...
Iran, Islamic Republic of
7 سال است آقاي روحاني همان حرف هاي تكراري را مي زند و آقاي شريعتمداري هم همان پاسخهاي هميشگي را مطرح مي كند .!!!
.
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
منطقی است حرف تکراری پاسخ ثابت ....!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
درسته ایشان به تمام دستاورد ها ی که قول داده بود رسیده ؟!
Iran, Islamic Republic of
...
مجید
Iran, Islamic Republic of
وقتی همه دنیا با شماست و شما توانسته اید روابط سیاسی و اقتصادی ایران را با تمام جهان ثبات و بهبود ببخشید دیگر مخالفان جهانی شما و ایران عددی نیستند که شما ناراحتید!!!!.
سردار
Iran, Islamic Republic of
تحریم خوب است برای کاسبان. بعصی ها از شکست ترامپ ناراحتا
Iran, Islamic Republic of
..........
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
......