جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۲
۷

ناگفته‌هایی از تصویب بیست‌ دقیقه‌ای برجام

دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب: 748123
وقتی لاریجانی و باهنر سعی داشتند تصویب بی کم و کاست برجام در مجلس را به دفتر رهبری ربط دهند!
ناگفته‌هایی از تصویب بیست‌ دقیقه‌ای برجام
به گزارش جهان نيوز، دوشنبه گذشته به‌مناسبت درگذشت دکتر علی‌اصغر زارعی برنامه جهان‌آرا میزبان آقایان زاکانی و نوباوه بود. بخشی از این گفت‌وگو به اشک‌های ماندگار دکتر زارعی در جلسه 21 مهر 1394 مجلس و تصویب 20 دقیقه‌ای طرح اقدام متقابل دولت ج.ا در اجرای برجام گذشت.

 زاکانی در این برنامه ناگفته‌هایی از فرآیند تصویب طرح را بیان کرد که مشخص کرد چگونه رئیس وقت مجلس شورای اسلامی با نقض آشکار قانون، فرصت طرح پیشنهادهای اصلاحی را نداد و ضمناً رئیس مجلس و برخی افراد همسو با او مانند آقای باهنر با القاء اینکه دفتر رهبری به‌دنبال تصویب بی‌کم و کاست طرح هستند، هزینه‌های این اقدام پر مسئله را متوجه دفتر رهبری کرد.

 اگرچه دفتر رهبری همان زمان در اطلاعیه‌ای طرح این ادعاها را غیرواقعی و مخدوش خواند اما در فقدان یک روایت کامل، ابهامات درباره جزئیات کامل ماجرا تا حدودی باقی ماند و حتی برخی نیروهای دلسوز و انقلابی نیز در اثر روایتهای غلط، دچار سوء برداشت شدند.

 روایت علیرضا زاکانی رئیس وقت کمیسیون ویژه برجام که خود بدون واسطه در جلسات روز و شب قبل از تصویب آن طرح در دفتر رهبری و دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی حضور داشته است، دقیق و حاکی از آن است حجت‌الاسلام حجازی از مسئولین دفتر رهبری در جلسه روز قبل از تصویب طرح در مجلس، صرفاً حامل یک پیام 4 بندی از جانب رهبر انقلاب بوده است: «1- حتماً بین دبیرخانه شورای‌عالی امنیت و مجلس تفاهم شود، 2- هر چقدر سطح این تفاهم را بالا ببرید من آن را قبول دارم، 3- مجلس نباید دچار انسداد شود، 4- هر چه کسری بود و تفاهم نشد را من جبران می‌کنم».

 زاکانی همچنین با بیان جزئیاتی از جلسه همان شب در دبیرخانه شعام و سپس گفتگوی صبح اول وقت خود با علی لاریجانی برای اجرای تفاهمات، به طفره رفتن لاریجانی از به رأی گذاشتن پیشنهادها اشاره می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
جناب زاکانی ، برجام از نظر محتوایی در شورایعالی امنیت ملی به تصویب رسیده بود و امکان تغییر در مفاد آن وجود نداشت ، .
Iran, Islamic Republic of
یعنی جناب زاکانی بعنوان رییس کمیسیون ویژه برجام چندین ماه سر کار بودند؟
Iran, Islamic Republic of
در پاسخ به 1700 :
آیا شورای عالی امنیت ملّی قانونگذار بوده و ما نمی دانستیم ؟ بر اساس اصول قانون اساسی هر معاهده و قرار داد ملّی با دول بیگانه بایستی به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد !
Iran, Islamic Republic of
آقای زاکانی‌جه‌مسله ای‌را‌می‌خواهی اثبات کنی .
United States
بله ، طبق قانون ، برجام آمد به تصویب مجلس رسید وشورای محترم نگهبان هم ظرف چند دقیقه آن را تایید کرد.
Iran, Islamic Republic of
........
محمد
Iran, Islamic Republic of
...به هوش باشیم که از پنجره ریاست جمهوری ورود نکنند ....