جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱

واکنش نمایندگان اردبیل به اظهارات اردوغان/ از عدم اشرافیت اردوغان به تاریخ تا نقض حقوق بین‌الملل

شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۲۲
کد مطلب: 747964
نمایندگان مردم استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی، نسبت به اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مورد ایران واکنش نشان دادند.
واکنش نمایندگان اردبیل به اظهارات اردوغان
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، نمایندگان مردم استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی، نسبت به اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مورد ایران واکنش نشان دادند.

* نیکزاد: جناب اردوغان؛ یا تاریخ نخوانده‌اید یا قصد تحریف آن را دارید

متن توییت علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل است:

«جناب اردوغان؛ یا تاریخ نخوانده‌اید یا قصد تحریف آن را دارید...
دست از تلاش برای ایجاد فاصله میان برادری ایران و آذربایجان بردارید؛ این برادری خونی و دینی قرن‌هاست که پابرجاست و هر روز مستحکم‌تر می‌شود
دستگاه دیپلماسی نیز به جد این موضوع را پیگیری و گزارش آن را به مردم ارائه کند.»

* نظری: تمامیت ارضی، خط قرمز ماست

متن توییت غنی نظری، نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل است:
«سیاست خارجیِ نئوعثمانیسم، اردوغان را به حدی سردرگم کرده که تاریخ منطقه را هم فراموش کرده است. اساتید تاریخ و صاحبان کرسی‌های علمِ سیاست در ترکیه به او یادآوری کنند که آذربایجانِ بزرگ متعلق به کجا بود. تمامیت ارضی، خط قرمز ماست. #آذربایجان»

* موسوی: تمامیت ارضی، خط قرمز ماست

متن توییت سید کاظم موسوی، رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل به شرح ذیل است:
«بسم الله القاصم الجبارین؛ اگر بنا بر ادعای تاریخی باشد بخش‌های مهمی از خاورمیانه، آسیای میانه و قفقاز تحت سیطره ایران بوده است
جناب اردوغان به کمک ایران از کودتا نجات پیداکردید، جلوی هرزی زبانتان را بگیرید، اینجا رشادت در خون مردم است، کاری نکنید از حمایت‌های پدرانه ایران محروم شوید»

* عباس زاده: آذربایجان سر ایران است و ایران دیار سرداران شهیدی چون سلیمانی‌ها و باکری‌ها

متن توییت محمود عباس زاده، نماینده مردم مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل است:
«جناب #عار دوغان! یادت رفته است قبل از تو #صدام توهم تجزیه ایران اسلامی به سرش زد به چه سرنوشتی گرفتار شد؟
مطمئن باشید اگر روزی چنین توهمی به سر تو بزند باید در انتظار سرنوشتی مفتضح تر و مهلک‌تر باشید! آذربایجان سر ایران است و ایران دیار سرداران شهیدی چون سلیمانی‌ها و باکری‌ها»

* بدری: شعرخوانی اردوغان علیه تمامیت ارضی کشورمان نقض یکی از اصول بنیادین حقوق بین‌الملل است

متن توییت صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل است:
«شعرخوانی #اردوغان علیه #تمامیت_ارضی کشورمان نقض یکی از اصول بنیادین #حقوق_بین‌الملل است.
موضع ایران در حمایت از تمامیت ارضی آذربایجان در جنگ #قره_باغ تحکیم رابطه ایران و آذربایجان را به دنبال داشته؛ #ماجراجویی و حاشیه‌سازی در این بین به نفع هیچ یک از کشورهای منطقه نخواهد بود»

* اسماعیلی: اردوغان هرچه زودتر مواضع ضد ایرانی خود را اصلاح کند

ولی اسماعیلی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در گفت‌وگو با فارس: اردوغان که این گونه اظهارات مداخله جویانه را علیه ایران مطرح می‌کند، به یاد آورد که آن روز که به خاطر کودتای ارتش هواپیمایش نمی‌توانست در فرودگاه ترکیه به زمین بنشیند ایران بود که از او حمایت می‌کرد.
رئیس جمهور ترکیه که سهل است، ما ۴۱ سال است اجازه کوچک‌ترین دخالتی در امور داخلی کشورمان را حتی به رئیس جمهور آمریکا نداده‌ایم.
اردوغان هرچه سریع‌تر مواضع خود را اصلاح کند، والا بداند ادامه این روند با واکنش تندی از سوی جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

* جهانگیرزاده: آقای اردوغان بهتر است جلوی هرزی دهانتان را بگیرید

متن توییت عباس جهانگیرزاده، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل است:
آقای اردوغان بهتر است جلوی هرزی دهانتان را بگیرید، اگر مجددا حرفی را بزنید که به شما مربوط نیست این بار جمهوری اسلامی ایران زیر بار زور نخواهد رفت... #اردوغان جلوی هرزی زبانتان را بگیرید #یاشاسین_ایران #یاشاسین_آذربایجان

* واکنش نمایندگان شمال غرب ایران در مجلس نسبت به اظهارات مداخله‌جویانه اردوغان

نمایندگان شمال غرب کشور نیز با صدور بیانیه‌ای مشترک نسبت به اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مورد ایران واکنش نشان دادند. 

متن این بیانیه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم 
ملت عزیز و غیور ایران 

بکارگیری ادبیات تفرقه آمیز رئیس جمهور ترکیه آقای رجب طیب اردغان که انتظار حسن هم جواری و تلاش درجهت وحدت جهان اسلام و ایجاد صلح و ثبات در منطقه از ایشان می رود، بسیار تعجب‌انگیز و غیر پذیرفتنی است و شدیدا آن را محکوم می کنیم.

ادبیاتی که یادآور تحمیل داغی جان‌سوز بر پیکر سرزمین بزرگ ایران و جدایی تحمیلی و ناخواسته بخش مهمی از پاره تن ملت ایران بود. اشعاری که هم سراینده آن و هم خواننده آن همانا ایرانیان عزیز و داغدیده از فراق فوق می‌باشند.

ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از استان‌های شمال غرب کشور و  سایر استان‌ها ضمن محکومیت ادبیات تفرقه پراکنانه فوق و تاکید بر تمامیت ارضی،آبی و آسمان پاک کشور بزرگ ایران، به آرمانهای انقلاب اسلامی و رهنمودهای ولی امر مسلمین حضرت آیت اله امام خامنه ای و اصول قانون اساسی از جمله اصل یازدهم "بحکم آیه .ان هذه امتکم امه واحده و انا ربکم فاعبدون.همه مسلمانان یک امت اند و دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است سیاست کلی خود را برپایه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد و کوشش پیگیر به عمل آورد تا وحدت سیاسی،اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام را تحقق بخشد" تاکید می‌کنیم.

و همراه با مردم عزیزمان، نمایندگان همه استان های کشور این نوای دلنشین را یادآور می‌شویم:

همه با یک نام و نشان 
به تفاوت هر رنگ و زبان
همه شاد و خوش و نغمه زنان
ز صلابت ایران جوان 
به صلابت ایران کهن

و بار دیگر ضمن تاکید بر یکپارچگی ملت با فرهنگ و ریشه دار ایران اسلامی و هم نوا با دهها هزار شهید  و جانباز مدافع این مرز و بوم از خطه سرسبز و شهید پرور آذربایجان فریاد سر می دهیم که
آذربایجان جانباز 
خامنه ای دن
 انقلاب دان
 ایران نان
 آیرلیماز

نمایندگان استان‌های شمال غرب و سایر استان‌های کشور
۲۲ آذرماه ۱۳۹۹
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
.... آروم نمیگگیریم!!!!