جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

حربه ترامپ برای عفو خودش قبل از ترک کاخ سفید

چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۴۷
کد مطلب: 747747
«لتیشیا جیمز» دادستان کل نیویورک پیش‌بینی کرد در روزهای باقی مانده از دولت ترامپ وی از سمت خود کناره‌گیری کند تا طبق قانون، معاون وی رئیس‌جمهور موقت شود و بتواند رئیس‌جمهور آمریکا را مورد عفو قرار دهد.
حربه ترامپ برای عفو خودش قبل از ترک کاخ سفید
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، «لتیشیا جیمز» دادستان کل نیویورک پیش‌بینی کرد رئیس‌جمهور آمریکا از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد و سپس «مایک پنس» معاون او در اقدامی پیشگیرانه وی را عفو خواهد کرد.

جیمز در برنامه‌ای در شبکه «ای‌بی‌سی» گفت: او (ترامپ) می‌تواند برای پیشگیری افراد را عفو کند و بسیاری از کارشناسان حقوقی پیش‌بینی کرده‌اند او نمی‌تواند خودش را مورد عفو قرار دهد. بنابراین کاری که می‌تواند بکند این است که استعفا دهد و اجازه دهد معاون رئیس‌جمهور، مایک پنس او را عفو کند.

وی در ادامه افزود: به گمانم او کنار خواهد رفت و به معاون رئیس‌جمهور اجازه خواهد داد او را عفو کند.

به گزارش «هیل» سناریوی فرضی پیش‌بینی شده از سوی جیمز ابتدا در سال ۱۹۷۴ در یادداشت وزارت دادگستری آمریکا مطرح شد و در آن گفته شده بود «ریچارد نیکسون» رئیس‌جمهور وقت نمی‌تواند خود را عفو کند.

در آن یادداشت گفته شده بود: اگر طبق متمم ۲۵ رئیس‌جمهور اعلام کند که به طور موقت قادر به انجام وظایفش نیست، معاون رئیس‌جمهور، سرپرست دولت خواهد شد و می‌تواند رئیس‌جمهور را مورد عفو قرار دهد. بعد از آن رئیس‌جمهور می‌تواند استعفا کند یا وظایفش را از سر بگیرد.

جیمز در ادامه گفت: ترامپ می‌تواند افراد را به دلیل جرایم فدرال عفو کند اما نمی‌تواند جرایم ایالتی را مورد عفو قرار دهد.

وی سال گذشته تحقیقاتی را درباره تجارت ترامپ و ارتباط آن با دویچه بانک آغاز کرد.

تحقیقات جیمز درباره ترامپ ماهیت مدنی دارد اما او گفت در صورتی که دفترش در تحقیقات به هر مدرکی دست یابد که دال بر اقدامات مجرمانه باشد، ماهیت آن تغییر خواهد کرد.

دادستان کل نیویورک همچنین پیش‌بینی کرد قبل از کناره‌گیری ترامپ برای دریافت عفو، او فرزندان، داماد و اعضای دولت و افراد نزدیک به خود را عفو کند.

سال گذشته قانون‌گذاران نیویورک لایحه‌ای را تحت حمایت جیمز به تصویب رساندند که اجازه می‌دهد اتهامات در ارتباط با یک فرد در این ایالت حتی در صورتی که قبلاً مشمول عفو به دلیل محکومیت فدرال شده، پیگیری شود.

جیمز گفت: خوشحالم آن‌ها این لایحه را تصویب کردند و اکنون جزو قانون نیویورک است. رئیس‌جمهور ترامپ نمی‌تواند مانع عدالت در ایالت بزرگ نیویوروک شود.

بنابر این گزارش، برخی از «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات که در آستانه ورود به کاخ سفید قرار دارد، خواسته‌اند بعد از روی کار آمدن ترامپ را مورد عفو قرار دهد، اما وی گفته چنین بخششی را انجام نخواهد داد.

پیشتر برخی منابع آگاه خبر داده‌اند که رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد دستور عفو بسیاری از افراد نزدیک دیگر خود را صادر کند. به نوشته وبگاه خبری «آکسیوس»، ترامپ در نظر دارد این اقدام را کورکورانه و مانند ارائه «هدیه کریسمس» برای افرادی که حتی چنین درخواستی را نداشته‌اند انجام دهد.

پیشتر چندین منبع آگاه به شبکه «ان بی سی نیوز» گفتند که رئیس‌جمهور آمریکا با مشاوران خود درباره احتمال صدور حکم عفو برای اعضای خانواده خود و مشاوران و دستیاران نزدیک خود بحث و گفت‌وگوهایی صورت داده است.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» نیز در این خصوص گزارش کرده که بحث‌هایی صورت گرفته که نشان می‌دهد ترامپ درصدد است قبل از پایان دوران ریاست‌جمهوری خود برای سه فرزند ارشد، داماد و همچنین «رودی جولیانی» وکیلش حکم عفو صادر کند. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *