پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۸
۳۳

مدیران تلویزیون در پایتخت ‌۷ هم دور می‌خورند؟!

يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب: 747356
برخی رسانه‌ها از توافقات نهایی مابین مدیران سیما و تولیدکنندگان سریال «پایتخت» به منظور تولید فصل جدید و ساخت سریال «پایتخت۷» و شروع پیش‌تولید آن خبر می‌دهند. این خبر در حالی منتشر می‌شود که برخی کوتاهی‌های مدیران سیما باعث شد تا محتوای ارزشمند فصل‌های قبلی این مجموعه تحت تأثیر فصل‌۶ قرار گیرد.
مدیران تلویزیون در پایتخت ‌۷ هم دور می‌خورند؟!
به گزارش جهان نيوز به نقل از جوان، هتک والدین و به چالش کشیدن ارزش‌های اخلاقی خانواده و جامعه منجر به ایجاد حواشی شد و حالا این سؤال مهم مطرح می‌شود که آیا مخاطب با پایتختی هرس و سالم‌سازی شده مواجه می‌شود یا باز هم باید شاهد دهن‌کجی به جامعه باشیم؟

براساس برخی شنیده‌ها، محسن تنابنده با اطمینان از درخواست مدیران تلویزیون، از مدت‌ها قبل فیلمنامه‌های سریال «پایتخت۷» را آماده کرده‌بود و منتظر بود تا از سوی مسئولان سیما، نسبت به ساخت این پروژه اعلام نظر قطعی صورت گیرد. طبق اخبار برخی رسانه‌ها توافقات نهایی جهت ساخت «پایتخت۷» مابین مدیران سیما و تولیدکنندگان این سریال صورت گرفته و فصل جدید «پایتخت» وارد پیش‌تولید شده است.

پایتخت، چی بود چی شد؟!
پایتخت از پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیون است که به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه کنندگی الهام غفوری مقابل دوربین رفت و اولین فصل آن نوروز‌۱۳۹۰ از شبکه یک سیما پخش شد.

فصل ششم این سریال در حالی نوروز سال‌۹۹ پخش شد که محتوای این فصل با چرخشی ۱۸۰‌درجه‌ای در محتوا و رویکرد به نوعی تبدیل به آنتی تز فصل‌های قبلی‌اش شد. در فصل‌های پنج‌گانه قبلی مخاطب با خانواده‌ای معمولی مواجه بود که مراعات نکات اخلاقی و ارزشی در مناسبات اجتماعی، اقتصادی و حتی بین اعضای خانواده برایشان در حد خطوط قرمز غیر قابل عبور تئوریزه شده بود. خانواده‌ای که نان آورش نماز خوان و حلال‌خور بود و ضمن احترام و تکریم پدر پیر و مریضش که دچار اختلال حواس شده‌بود سعی می‌کرد تا نکات عملی و غیر انتزاعی را برای تربیت فرزندانش به کار بگیرد. در همه فصل‌های پنج‌گانه این خانواده معمولی درگیر اتفاقاتی می‌شد که در نهایت با اتکای به اخلاق‌گرایی و انسانیت محوری از آن‌ها به سلامت عبور داده‌می‌شد. از جو گیر شدن ارسطو برای اهدای کلیه‌اش به یک دختر تا سوار کردن گلدسته یک مسجد از شمالی‌ترین نقطه کشور تا جنوبی‌ترین آن در آب‌های خلیج فارس تا مواجهه با داعش؛ جملگی باعث شده بود تا ذهنیت مخاطبان و مسئولان رسانه ملی در مسیر همدلی و همراهی با عوامل آن طی طریق کنند.

ادای دین پایتخت به فیلم فارسی
متأسفانه همراهی و همدلی مسئولان تلویزیون به شکلی پیش رفت که امر بر سازندگان مشتبه شد تا جایی که در فصل ششم این سریال هر آنچه دیده می‌شد یک فرزند خواری تام و تمام بود که سازندگان آن نسبت به تمام آنچه قبلاً ساخته شده‌بود، پشت پا بزنند. این احساس یله و مبسوط الید بودن عوامل سازنده با طراحی و تدوین سریالی مملو و مشحون از توهین به افراد خانواده، به سخره‌گرفتن افراد حاضر در تیم‌های حفاظت شخصیت‌ها و نیز پایان‌بندی مطابق با یکی از فیلمفارسی‌های قبل از انقلاب و باعث ایجاد حواشی و انتقادات بسیاری شد. البته قرار بود پس از پایان موج نخست ویروس کرونا ضبط قسمت پایانی سریال پایتخت‌۶ انجام و در یکی از اعیاد پخش شود، اتفاقی که هرگز نیفتاد.

گاف‌های متعددی که در این فصل از پایتخت داده شد با ماله کشی و توجیهات مسئولان وقت تلویزیون همراه شد و به جای پاسخگویی به رسانه‌ها و افکار عمومی جامعه، با ترتیب دادن یک شوی تلویزیونی و دعوت از برخی افراد خاص بدون حضور نمایندگان ارباب جراید سعی شد برای سازندگان این سریال بهانه تراشی‌های خارق العاده‌ای صورت بگیرد. محتوای سخیف و موهن فصل ششم سریال پایتخت چیزی نبود که با یک دورهمی تلویزیونی و دعوت از افراد ذی‌نفع یا چهره‌های خنثی بشود آن را ماستمالی و رفع و رجوع کرد. این انتقادات ادامه داشت تا اینکه نامه علی عسکری، رئیس رسانه ملی خطاب به میرباقری معاون وقت سیما که در آن از اصطلاحات «اقدام حاصل اشتباه»، «بی‌توجهی و وادادگی» و عملیات مرموز و فتنه‌انگیز «ستون پنجم فرهنگی دشمن» حرف زده بود، رسانه‌ای شد.

بعد از طرح این مباحث محسن تنابنده، بازیگر نقش اول و یکی از نویسنده‌های این سریال به بهانه آنچه «توهین‌هایی که به رخشان بنی‌اعتماد و باران کوثری در تلویزیون» خواند، اعلام کرد که پس از پایان تصویربرداری «پایتخت ۶» دیگر هیچ همکاری با تلویزیون نخواهم داشت و دیگر هم در هیچ سریال تلویزیونی بازی نخواهم کرد و حتی به عنوان نویسنده هم با تلویزیون همکاری نخواهم کرد.

انحراف پایتخت بعد از الوند
اگرچه محسن تنابنده نقش مؤثری در شکل‌گیری و پیشبرد چند گانه سریال پایتخت داشت، اما واقعیت این است که با درگذشت مرحوم خشایار الوند، نویسنده فقید سینما و تلویزیون کشورمان که یکی از اعضای اصلی این سریال بود و ورود برخی افراد به حلقه نویسندگان این سریال که توانایی‌های مرحوم الوند را نداشتند در کنار عدم نظارت مسئولانه مدیران سیما و اطمینان بیش از اندازه به تیم سازنده سریال پایتخت ۶ باعث شد تا سرخوشی و شادابی همه فصول گذشته این سریال به پاییز و زمستانی سرد ختم شود. نکته‌ای که وزیر ارشاد هم با انتشار توئیتی در رابطه با اوضاع اسفناک فصل ششم این سریال نوشت: «پارسال در دیدار نوروزی منزل استاد سیروس الوند رفتم، به یاد خشایارالوند که اولین عید بود که نبود. امسال در پایتخت، غم فقدانش را بیشتر حس کردیم. گویا او بود که به آن جان می‌داد. طنز ملیح و درک عمیق از فرهنگ و سنت ایرانی را در پنج حلقه پایتخت به یادگار نهاد.»

لزوم تغییر تیم نویسندگی
با این همه اخبار ساخت و تولید فصل هفتم این سریال در حالی مطرح می‌شود که تذکر چند نکته و پاسخگویی مدیران تلویزیون و سازندگان این سریال به برخی سؤالات لازم و ضروری است. اول اینکه نویسنده یا نویسندگان کار چه کسانی هستند؟ آیا همان تیم قبلی حفظ شده یا اینکه تغییرات بنیادین و اساسی در بین آن‌ها رخ خواهد داد؟ چه اینکه ادامه کار با همان تیم قبلی نوعی به سخره گرفتن افکار عمومی محسوب می‌شود. دوم اینکه محتوای و رویکرد اصلی سناریوی فصل هفتم چیست؟ آیا مخاطب با سریالی شریف و ارزشمند مواجه خواهد شد یا اینکه قرار است توبه نامه‌ای باشد که در لابه‌لای آن متلک‌هایی هم نثار بخش‌های مختلف شود؟

آنچه مسلم است اینکه مدیران سازمان باید با نظارت محتوایی دقیق و مسئولانه جلوی هر گونه انحراف احتمالی سریال را با اتخاذ تدابیرو سازو کار‌های قانونی بگیرند. تجارب گذشته نشان داده است که در عین داشتن اعتماد به سازندگان سریال مدیران تلویزیون لازم است که با اعمال قوانین محتوایی و پخش سازمان، اجازه بروز هیچ‌گونه اهمال و کم کاری از سوی ناظران و تولیدکنندگان سریال را ندهند وگرنه آزموده را آزمودن خطاست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یک فیلم بدون محتوا وحیف ومیل کردن بیت المال واقعا جای تاسف هست برای صدا وسیما هیچ برنامه ای ندارد ودوکانال تلویزیون الان دارد این برنامه .............................را پخش می کند
Iran, Islamic Republic of
این سلبریتی های پول پرست باد منفعت مادی هر طرف بوزد به آن سمت می روند.
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
هرشب ساعت 21 میلیونها ایرانی تو شبکه آی فیلم هستند.
Iran, Islamic Republic of
آقا نقی گفته بود تلویزیون نمیاد ! چی شد؟
Iran, Islamic Republic of
،،کاسه چشم حریصان پر نشد تا صدف قانع نشد پر در نشد،،
سروش
Iran, Islamic Republic of
همین طوری آقای فردوسی پور را بزرگ کردین، از ورزش به سیاست پل زد حالا آقای محسن تنابنده.!
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
فردوسی پور در قلبهای میلیونها ایرانی جا دارد باور ندارید از خانواده محترم خودتان نظر سنجی را شروع کنید.
Iran, Islamic Republic of
خدا شانس بده.
Iran, Islamic Republic of
از طرف خودت حرف بزن.
Romania
عزیزم واقعن اطرافتو هم میبینی؟
Iran, Islamic Republic of
اهان خیلی منطقی بود
جواد
Iran, Islamic Republic of
یعنی در دنیای هنر ایران آدمی بهتر از آقای محسن تنابنده پیدا نمی شود.
Iran, Islamic Republic of
آقایون به بهانه کرونا همون پایتخت ۶ بی کیفت را هم تمام نکردند و رها کردند حال دنبال بعدی هستند...
موافق پایتخت
Iran, Islamic Republic of
داداش عرضم به حضورت که نون خ و زیر خاکی هم به همین دلیل تعطیل شدند و رفتند فصل های بعدی..
Iran, Islamic Republic of
این آقای تنابنده مگر نگفته بود دیگه با صدا و سیما کار نمیکنه یادش رفته به نظام لگد زده بود
محمد
Iran, Islamic Republic of
حیات و دیده شدن امثال تنابنده، فقط در صدا و سیماست..
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
پس بودجه صدا وسیما بدرد کجا میخوره؟
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
همین جهان نیوز بارها سکانس نقی معمولی رو که ابتدای پاینخت 7 در خصوص کنایه به رئیس جمهور بابت اطلاع از گرانی بنزین بود را بارها پخش کرد.
Iran, Islamic Republic of
پایتخت 7 که هنوز درست نشده!
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
برنامه سمت خدا بیشتر پخش کنید تا مردم با تلویزیون آشتی کنند.
Iran, Islamic Republic of
خودتو مسخره کن.
Iran, Islamic Republic of
شما انگار در مورد همه چی کارشناس هستی. نظراتت رو برا خودت نگهدار
Iran, Islamic Republic of
نه والا اون برنامه هم همچین جذابیتی نداشت همون رازبقا از همه بهتره
Iran, Islamic Republic of
فقط پایتخت شش بد بود بقیه قسمت هاشون رو زیر سوال نبرید
Iran, Islamic Republic of
در واقع مدیران صدا و سیما دور نخوردن
خود عوامل پایتخت دور خوردن که با تولید هزل پایتخت ۶، محبوبیتشون کاهش پیدا کرد
امیدوارم بتونن با یک داستان پرمحتوا برگردند
Iran, Islamic Republic of
پسرخاله و اینقدر پررو؟؟!!!
شهروند
Iran, Islamic Republic of
دوستان خوب است كمي قدرشناس باشيم طنز يعني همين ،اگر هم انتقادي هست خوب است كمي قدرشناس با همي چيز برخورد كنيم نه اينكه همه چيز را نادييده بگيريم همين الان كه براي چندمين بار است كه در سيما پخش ميشود همين جهان نيوز يك نظر خواهر بگذارد ببينيد چند درصد أرا را بدست مياورد اتفاقا بنده يكي از خوانندگان هر روزه اين سايت هستم ولي قرار هم نيست هر چه را كه ايشان تحليل ميكند چون بسته بپذيرم.
حسين
Iran, Islamic Republic of
واقعا برخي از دوستان متوجه توانمندي آقاي تنابنده نميشوند.
Roya
Iran, Islamic Republic of
چرا پایتخت ۷ ساخته بشه؟ مگه همین اقای تنابنده نبود که از روی شکم سیری از صدا و سیما خداحافظی کرده بود؟! چیشد؟ پشیمون شد؟
Iran, Islamic Republic of
سریالی بهتر از پایتخت تو دنیا پیدا نمیشه
تا فصل دهم (10)رو هم بسازن بازم کمه
دانشی
Iran, Islamic Republic of
آقای تنابنده مرد باید حرفش یکی باشه. نمی شه هم به صداوسیما برای خود شیرینی بتازی و هم با آنتن این سازمان به شهرت و مال برسی .
Iran, Islamic Republic of
نقی وارسطوکه قسم خورده بودنددیگه توی سریالهای تلویزیون بازی نخواهندکردچی شد.
Iran, Islamic Republic of
مدیران تلویزیون در پایتخت ‌۷ دنبال چی هستن مگه این سریال بعد بخش 6 چی داره برای گفتن