کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استقبال از داراسوم چگونه خواهد بود؟

ایسنا , 21 مهر 1399 ساعت 11:41

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در صورت تداوم شرایط فعلی، نمی‌توان استقبال خوبی از عرضه سهام داراسوم را متصور بود، مگر اینکه حقوقی‌ها و سهامداران عمده بازار را حمایت کنند.


به گزارش جهان نیوز، محمدابراهیم احمدی در خصوص آینده داراسوم در بازار بورس اظهار کرد: طبیعتا هرچه تعداد سهام وارد شده به بورس بیش‌تر باشد، بازار عمق بیش‌تری پیدا می‌کند و این موضوع، به وزین‌تر شدن بازار کمک خواهد کرد. در واقع شرکت‌های بزرگ می‌توانند نقدینگی خوبی را جذب بازار سرمایه کنند، همان‌طور که در بحث خرید سهام‌ دارا یکم و دوم نیز چنین اتفاقی رخ داد.

وی افزود: واگذاری دارایی‌های دولت به مردم می‌تواند در راستای گسترش خصوصی‌سازی و چالاک‌سازی دولت، مثبت ارزیابی شود. استقبال مردم از دارا یکم که شامل بیمه اتکایی امین، بیمه البرز و بانک‌های صادرات، ملت و تجارت بوده، درخور توجه و بی‌سابقه بود، البته دولت نیز برای جلب اعتماد مردم از این سهام حمایت بسیاری به انجام رساند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص موفقیت سهام دارایکم و دوم در بازار تصریح کرد: سرمایه‌گذاران زمانی که متوجه شدند سهام دارادوم، پالایشگاهی‌ است، برای خرید آن در صف‌های طولانی نشستند و این سهام نیز پیش از عرضه دارا دوم در بازار با استقبال خوبی مواجه و حتی اصطلاحا رشد آن‌ها پیش‌خور شد اما با اصلاح سنگین بازار و ریزش‌های سهمگینی که در دو ماه گذشته اتفاق افتاد، به بسیاری از سهام‌داران تازه‌وارد بورس، شوک شدیدی وارد و اعتماد از بسیاری از آن‌ها سلب شد. شعارزدگی مسئولان نیز این موضوع را تشدید کرده‌ و مداخلات بیش‌ از اندازه گردانندگان بازار و دستوری‌ شدن روند بازار سرمایه، باعث شد تعداد کثیری از افراد با زیان‌های سنگین دست به فروش سهام خود بزنند.

اگر شرایط فعلی تداوم یابد، استقبال خوبی از عرضه سهام داراسوم نخواهد شد
احمدی بیان کرد: در صورت تداوم شرایط فعلی، نمی‌توان استقبال خوبی از عرضه سهام داراسوم را متصور بود، مگر اینکه حقوقی‌ها و سهامداران عمده بازار را حمایت کنند تا سودآوری سهم‌های دارایکم و دوم بار دیگر در بازار جلوه‌گری نماید، همچنین مردم احساس رضایت نسبی از سهامداری در بازار سرمایه داشته ‌باشند و در یک کلام اعتماد از دست رفته آن‌ها از بازار به مردم بازگردد تا در آن صورت مردم برای استقبالی باشکوه از سهام داراسوم آماده شوند.

وی با بیان اینکه در ماه‌های پایانی سال ۹۱ و در هشت ماه نخست سال ۹۲ بورس رشد شتابانی به خود گرفت، عنوان کرد: از اواخر دولت دهم تا پنجمین ماه پس از استقرار دولت یازدهم، بازار رشد خوبی کرد و با استقبال قابل توجهی مواجه ‌شد. دولت یازدهم معتقد بود که نقدینگی در زمان دولت دهم افزایش چشمگیری یافته‌ و میزان تورم در کشور بسیار بالا است، از این رو به دنبال راه‌هایی برای کاهش نقدینگی در جامعه بود و یکی از راه‌های استفاده‌ شده برای کاهش این نقدینگی، ایجاد جذابیت چند ماهه در بازار بورس بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: هیجان مذاکره مستقیم با آمریکا نیز دستاویز این موضوع قرار داده شد، با شعار حمایت از سهام و سهام‌داران، دارایی‌های چند صد هزار نفر از مردم را در دماسنج اقتصادی کشور یعنی بورس جمع کرد و پس از آن در حرکتی کاملا سنجیده، نخست با خروج سنگین حقوقی‌ها بازار را دچار شوک نمود، سپس نرخ خوراک پتروشیمی را افزایش و به عبارتی سودآوری آن‌ها را به میزان چشمگیری کاهش داد و پس از آن صف‌های خرید سهام‌ پتروشیمی را که عمدتا شاخص‌ساز بودند به صف‌های فروش تبدیل نمود.

احمدی خاطرنشان کرد: به تدریج و در زمانی که امید سهام‌داران به یاس مبدل شده بود، در آخرین حرکت بازی، با بالا بردن نرخ سود بانکی تیر خلاص را بر پیکر نیمه‌جان بورس زد و بازار سرمایه را حداقل تا دو سال از نفس انداخت. سال ۹۸ و ۹۹ برخی از کارشناسان و افراد باتجربه بازار معتقد بودند که دولت مجددا این سناریو را اجرا خواهد کرد که البته همه چیز مشابه سال ۹۲ اجرا شد و تنها تفاوت آن در عدم تغییر نرخ بهره بانکی بود که این روزها زمزمه‌هایی از افزایش این نرخ هم به گوش می‌رسد، البته شرایط امروز بازار بورس، شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌ها با سال ۹۲ تفاوت‌هایی دارد.

بازار بورس آینده‌ای مثبت پیش رو خواهد داشت
وی خاطرنشان کرد: در صورت افزایش نرخ سود بانکی، با توجه به هیجانی ‌بودن رفتار اکثر سهام‌داران حاضر در بازار سرمایه، به احتمال زیاد عده‌ای با بروز رفتارهای هیجانی دچار لغزش شده، از بازار بورس با زیان‌های مضاعف خارج و بازار برای مدتی دچار نوسانات عمدتا منفی خواهد شد اما در میان‌مدت، اثر این اتفاق کم‌ شده و بازار، با توجه به پارامترهای بسیاری نظیر افزایش قیمت‌های جهانی در اکثر زمینه‌ها، سودآوری بالای صنایع، گران‌شدن قابل ملاحظه کالاها در کشور طی سال جاری، استقبال مردم از تولیدات داخلی با عنایت به اعمال سخت‌ترین تحریم‌‎های غرب علیه ایران و کاهش کالاهای خارجی، آینده‌ای مثبت پیش رو خواهد داشت.

این کارشناس بازار بورس گفت: اخیرا به بانک‌ها اجازه سرمایه‌گذاری در بورس داده ‌شد، هر چند بانک‌ها در بخش‌های مختلف دیگر اقتصادی نیز سرمایه‌گذاری‌هایی داشته‌اند، بنابراین با افزایش نرخ سود سپرده بانکی، پرداخت آن برای بانک‌ها با دشواری روبرو خواهد بود اما تا آرام کردن جو متلاطم اقتصاد سردرگم ایران، احتمال اینکه به صورت موقت این اتفاق توسط سیاست‌گذاران اقتصادی کشور رقم بخورد، وجود دارد. به نظر می‌رسد که از اواسط مهرماه، بازار به تعادل رسیده و به سمت قله قبلی حرکت کند و خوشبختانه این اتفاق، طی چهار روز اخیر رخ داده ‌است. چنانچه دولت قصد تخریب این بازار را نداشته‌ باشد، کلیت بازار با یک کف‌سازی خوب به سمت بالا حرکت خواهد کرد.

احمدی در خصوص راهکاری برای جلب اعتماد عمومی عنوان کرد: اگر مسئولان اقتصادی به دنبال تامین سرمایه مورد نیاز در شرایط سخت تحریمی برای رشد و ارتقای صنایع داخلی و رفع مشکل اشتغال جوانان و رفع موانع تولید هستند، باید پیش از هر چیز به دنبال جلب اعتماد مردم برای جذب این سرمایه از طریق بورس بروند. فروش اوراق تبعی، اعمال سیاست‌های درست، پرهیز از مقررات شتاب‌زده، اهتمام به استفاده از بازارگردانان متعهد و همین‌طور اعمال مقررات خرید و فروش سهام خزانه که در آن امکان خرید و فروش سهام شرکت به میزان 10 درصد از دارایی‌ها به افراد داده می‌شود، می‌تواند جنبه حمایتی داشته‌ و سبب جلب اعتماد عمومی شود.


کد مطلب: 742177

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/742177/استقبال-داراسوم-چگونه-خواهد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com