جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱۲
روحانی در گفتگو با نخست وزیر ارمنستان:

دخالت خارجی در ماجرای ارمنستان و آذربایجان اوضاع را پیچیده می‌کند

چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۳
کد مطلب: 741191
رئیس‌جمهور با ابراز نگرانی از تحولات اخیر منطقه ناشی از درگیری دو کشور ارمنستان و آذربایجان، گفت: هرگونه دخالت خارجی در این ماجرا، درگیری و تنش‌ها را پیچیده می‌کند.
تماس تلفنی روحانی با نخست وزیر ارمنستان
به گزارش جهان نيوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در تماس تلفنی «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان با وی با تاکید بر اهمیت صلح، ثبات و امنیت در منطقه، اظهار داشت: ثبات و امنیت می‌تواند بستر توسعه باشد و منطقه ما تاب بی ثباتی و جنگ جدید را ندارد.

وی با اشاره به اختلافات دیرینه ارمنستان و آذربایجان بر سر مسئله قره باغ و اینکه باید برای حل و فصل اختلافات در این زمینه در چارچوب مقررات بین المللی و تمامیت ارضی راه حلی یافت شود، تصریح کرد: توقف این درگیری‌ها برای ما مهم است و انتظار داریم دو کشور ارمنستان و آذربایجان با درایت و خویشتنداری در این مسیر گام بردارند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جنگ حتماً راه حل برطرف کردن مشکلات و تنش‌ها و اختلافات نیست، گفت: هرگونه دخالت خارجی در این ماجرا نه تنها به حل و فصل مشکل کمک نخواهد کرد بلکه درگیری‌ها و تنش‌ها را طولانی‌تر و اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.

روحانی با اشاره به اهمیت و سابقه طولانی روابط ایران با آذربایجان و ارمنستان بر مبنای تاریخ و فرهنگ مشترک، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ایفای هرگونه نقش سازنده که مورد نظر دو کشور دوست و همسایه باشد، اعلام کرد و گفت: آرزوی ما توقف فوری درگیری است و همه باید دنبال این باشیم که مسائل منطقه را از طریق سیاسی و مقررات بین المللی حل و فصل کنیم.

نخست وزیر ارمنستان نیز در این گفت و گوی تلفنی با اشاره به تحولات اخیر ناشی از درگیری‌های نظامی با آذربایجان، هرگونه تنش و درگیری را به زیان همه کشورهای منطقه دانست و از هرگونه ابتکار عملی برای توقف خشونت‌ها استقبال کرد.

«نیکول پاشینیان» از هرگونه مداخله خارجی در مسئله اختلافات این کشور با آذربایجان ابراز نگرانی کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دخالت خارجی در ماجرای ارمنستان و آذربایجان اوضاع را پیچیده می‌کند
Iran, Islamic Republic of
مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ میلادی به درگیری‌های نظامی تبدیل شد.
بر اثر مناقشه منطقه قره‌باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان دیگر در همجواری آن تحت تصرف نیروهای ارمنستانی درآمد.
در سال ۱۹۹۴ میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، ولی تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه‌ای نداشته است.
Iran, Islamic Republic of
نخست وزیر ارمنستان: ترکیه بی ثباتی را به منطقه صادر می‌کند
Iran, Islamic Republic of
مشکل آذربایجان و ارمنستان از طریق گفت وگو و مذاکره حل نخواهد شد و حل نمی شود چون ارمنستان از سال 1992 تاکنون منطقه قره باغ به صورت غیر قانونی اشغال کرده است و همچنان نیز ادامه می دهد.
بهترین پاسخ آذربایجان به ارمنستان گزینه نظامی است و نه گفت و گو و مذاکره
Iran, Islamic Republic of
روحانی خودش در این مدت 8 سال است نتوانست مشکل توافق هسته ای را با آمریکا و کشورهای اروپایی از طریق گفت و گو و مذاکره حل و فصل کند
Iran, Islamic Republic of
این رژیم و با توجه به در اختیار داشتن صدها کلاهک هسته ای، رژیم صهیونیستی بزرگترین تهدید جهانی برای صلح و امنیت بوده است.
Iran, Islamic Republic of
مردم آذربایجان برای آزادی خاک خود نیازی به حمایت نیروهای خارجی، افراطی و انحرافی ندارند
Iran, Islamic Republic of
آمریکا کاملاً در منطقه شکست خورده است
Iran, Islamic Republic of
برخی کشورها از طریق ترکیه جنگجویان خارجی را به قره‌باغ اعزام می‌کنند
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه روحانی نتوانسته است در این مدت 8 سال مشکلات اقتصادی مردم و کشور را حل کند
Iran, Islamic Republic of
این هم یکی از خبط های وزارت امورخارجه، پس از تماس تلفنی اول روحانی با نخست وزیر آذربایجان، الهام علی اف حاضر به گفتگو با روحانی نشد و رئیس جمهور ایران اولین رئیس جمهوری شد که یکی از طرف مناقشه وی را به رسمیت نشناخت
Iran, Islamic Republic of
......