کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دلایل توقف نمادها در بورس چیست؟

فارس , 16 شهريور 1399 ساعت 8:23

رشد تعداد افرادی که در بورس در حال سرمایه گذاری هستند، مشکلاتی را ایجاد کرده است که این مساله می تواند به راحتی با آموزش های ساده تا حدود زیادی برطرف شود.


به گزارش جهان نیوز، افزایش تعداد افراد حاضر در بازارهای مالی می تواند یکی از راهکارهای مناسب جهت عمق بخشیدن به این بازارها باشد. یکی از بازارهایی که سال ها طول کشید تا افراد حاضر در آن به عددی بالای 12 میلیون نفر برسد، بازار سرمایه یا بورس بوده است. این تعداد، به علاوه کسانی که سهام عدالت دارند افراد حاضر در بورس ایران را به 49 میلیون نفر رسانده است.

اما گسترش تعداد افراد حاضر در بورس مشکلاتی را هم برای این افراد و هم برای سازمان بورس و متولیان بازار سرمایه ایجاد کرده است. آموزش ندیدن این افراد بر این مشکلات افزوده است و به نظر می رسد یادگیری قوانین و دستورالعمل های موجود که بورس بر اساس آن اداره می شود، می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود و ابهامات را از بین ببرد.

یکی از موضوعاتی که در ماه های اخیر منجر به اعتراض بسیاری از سهامداران بورس شده است، به توقف و بازگشایی نمادهای بورسی بر می‌گردد.

اساسا توقف نمادهای بورسی به چند دلیل می تواند رخ دهد که در گزارش به بررسی هر یک از این موارد می پردازیم.

1- برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه
مجمع عمومی عادی سالیانه به صورت سالانه برای همه شرکت های بورسی جهت تصویب صورت های مالی و تقسیم سود نقدی بین سهامداران تشکیل می شود. 4 ماه پس از پایان سال مالی شرکت ها موظف به برگزاری این مجمع هستند. در بورس تهران نمادها 24 تا 48 ساعت کاری قبل از برگزاری مجمع متوقف می‌شوند.

پس از برگزاری مجمع نیز شرکت موظف است افشای اطلاعات را بر روی سامانه کدال قرار دهد. حداکثر 2 روز کاری زمانی است که نماد باید در بورس به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شود.

اگر در مجمع عمومی عادی به غیر از موارد گفته شده، مصوبات دیگری نیز وجود داشته باشد، بر اساس آنها محدودیت دامنه نوسان در زمان بازگشایی اعمال خواهد شد.

2- برگزاری مجمع عمومی فوق العاده
کاهش یا افزایش سرمایه شرکت ها باید در زمان برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به تصویب برسد. نمادها برای برگزاری مجمع عمومی فوق العاده یک روز معاملاتی قبل از برگزاری مجمع متوقف می شوند. سهم پس از افشای اطلاعات مجمع در کدال حداکثر تا ۲ روز بعد از افشای اطلاعات در صورتی که تصمیمات منجر به تغییرات سرمایه نشود، باید بازگشایی شود. اگر موضوع مجمع عمومی فوق العاده افزایش سرمایه به هر دلیلی مانند تجدید ارزیابی و یا آورده نقدی باشد، نماد سهم در زمان بازگشایی با کشف قیمت بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد. در غیر این صورت بازگشایی سهم بصورت حراج ناپیوسته و با محدودیت دامنه نوسان و بر اساس نظر و تایید ناظر بازار خواهدبود.

3- نوسان قیمت پایانی یک نماد بیش از ۲۰ درصد
اگر طی ۵ روز کاری متوالی، قیمت پایانی یک سهم بیش از ۲۰ درصد نوسان مثبت یا منفی داشته باشد. نماد سهم در بورس متوقف و بسته می‌شود. در این حالت نماد به مدت ۶۰ دقیقه در وضعیت سفارش گیری قرار می‌گیرد و سپس معاملات سهم از سر گرفته می‌شود.

4- نوسان قیمت پایانی یک سهم بیش از ۵۰ درصد
اگر طی ۱۵ روز کاری متوالی، قیمت پایانی یک سهم بیش از ۵۰ درصد نوسان در جهت مثبت یا منفی داشته باشد، معاملات سهم متوقف می‌شود.  در این حالت شرکت باید یک کنفرانس اطلاع رسانی بر روی سایت کدال داشته باشد. در صورت شفاف سازی درست نماد، حداکثر ۲ روز کاری بعد از توقف با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می‌شود.
در صورت بسته شدن نماد به دلیل نوسان 50 درصدی، معاملات کلیه اوراق بهادار مرتبط با آن نماد (حق تقدم سهام و اوراق مشتقه) نیز متوقف می‌شود. در این بین سرمایه گذاران و تحلیل گران می‌توانند سوالات خود را از طریق کارگزاری‌ها و مشاور سرمایه گذاری‌ها در مورد وضعیت شرکت در سایت تدان مطرح کنند و ناشر باید در این باره شفاف سازی کند.

5- افشای اطلاعات با اهمیت گروه «الف» و «ب»
اگر شرکتی قصد افشای اطلاعات با اهمیت بر روی سایت کدال را داشته باشد نماد مربوطه بسته و معاملات آن متوقف می‌شود. این اطلاعات با اهمیت می‌تواند در دو دسته اطلاعات با اهمیت گروه (الف) یا (ب) دسته بندی شوند. نحوه بازگشایی نماد پس از توقف با توجه به دلیل بسته شدن سهم، تفاوت دارد.

دلایلی که  سبب افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف خواهد شد:
1- تعلیق یا توقف تمام یا بخشی از فعالیت شرکت
2- شروع مجدد فعالیت متوقف یا تعلیق شده
3- بهره برداری از طرح‌ها و پروژه های جدید
4- اعلام ورشکستگی شرکت
5- نتایج برگزاری مناقصه یا مزایده
6- تحصیل یا واگذاری سهام شرکت دیگر
7- تغییر در ترکیب سهامداران عمده
8- تعدیلات سنواتی

دلایلی که  سبب افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب خواهد شد:
1- برگزاری مناقصه یا مزایده
2- شرکت در مناقصه یا مزایده
3- پذیرش تعهدات جدید یا اتمام تعهدات قبلی
4- تغییرات در ترکیب تولید یا فروش محصولات
5- وضعیت مشتریان یا عرضه‌کنندگان عمده شرکت
6- پیشنهاد پرداخت سود یا تغییر سیاست تقسیم سود
7- تغییر حسابرس
8- تصمیم هیئت مدیره برای بازخرید سهم یا فروش سهام خزانه

اگر افشای اطلاعات گروه «ب» باشد، سهم باید در همان روز کاری یا حداکثر یک روز پس از افشای اطلاعات با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شود.

اگر افشای اطلاعات گروه «الف» باشد، نماد روز کاری بعد از افشای اطلاعات بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد.


کد مطلب: 738902

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/738902/دلایل-توقف-نمادها-بورس-چیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com