کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مراحل ثبت برند ( علامت تجاری ) و مدارک و هزینه های آن در ایران

28 تير 1399 ساعت 16:33


به طور کلی می‌توان گفت که یک راه عالی برای تمایز بین شناخت محصولات مختلف، وجود ثبت برند است که می‌تواند تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای را در بین محصولات مشابه ایجاد کند. زمانی که یک شرکت مراحل ثبت برند را به درستی طی کند و یک برند به خصوص را برای خود ثبت ‌کند در واقع توانسته است با یک هدف مشخص به سوی رسیدن به مراحل سوددهی بیشتر گام بردارد. شرکت‌های متنوع دارای برندهای مختلف بوده که هر کدام می‌تواند دارای مزایای زیادی برای آن‌ها باشد.
در واقع برند به عنوان یک شناسه برای محصولات و خدمات شرکت است که دارای اهمیت بوده و می‌تواند به عنوان یک وجه تمایز مهم شناخته شود. ثبت برند شرکت دارای مراحل مختلف بوده و سختی‌های به خصوصی دارد که اگر اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید می‌توانید به راحتی به ثبت برند و یک علامت تجاری اقدام کنید.
برای مشورت میتوانید از مشاوره رایگان کارشناسان ثبتی هانا ثبت کمک بگیرید. کافیست در ساعات اداری با شماره ۴۴۲۸۸۳۶۰-۰۲۱ تماس بگیرید تا با کارشناسان ثبت هانا صحبت کنید.

مراحل ثبت برند در ایران
 
یکی از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام مراحل ثبت برند باید به آن توجه کنید این است که شما باید نامی را انتخاب کنید که قبلاً توسط موسسه یا شرکت دیگری انتخاب نشده باشد. برای این که بدانید نام انتخابی شما در لیست نام‌های ثبت شده است یا خیر باید به دنبال استعلام نام برند خود باشید. استعلام برند نشان می‌دهد که آیا نام انتخابی شما قابل ثبت است یا خیر. وجود سامانه استعلام ثبت برند این امکان را برای متقاضیان فراهم آورده است که می‌توانند به راحتی برندهای ثبت شده را مشاهده کنند.
پس در وهله اول استعلام نام برند انتخابی دارای اهمیت است و اگر نام انتخابی شما برای برند تجاری از قبل توسط شرکت دیگری ثبت نشده باشد می‌توانید آن را در چارچوب قوانین به ثبت برسانید. به صورت کلی می‌توان بیان کرد پس از استعلام نام برند و آزاد بودن آن می‌توانید مراحل زیر را ثبت برند دنبال کنید:

مشخص کردن اظهارنامه ثبت برند ( علامت تجاری ) در سایت اداره مالکیت
 
زمانی که شما مدارک مورد نیاز را به طور کامل آماده کرده باشید می‌توانید با مراجعه به وب سایت اداره مالکیت و با ورود به بخش ثبت نام مراحل اولیه ثبت برند را دنبال کنید. مراحل ثبت برند به گونه‌ای است که شما پس از تکمیل کردن یک مرحله می‌توانید به مرحله بعدی بروید. پس از تکمیل اولیه فرم و تأیید حساب کاربری باید به یک دفترخانه رسمی رفته و گواهی امضا جهت تأیید حساب دریافت کنید. این امر برای تأیید حساب کاربری بسیار حائز اهمیت بوده و لازم است که حتماً انجام شود.
در مرحله بعدی باید به بخش کاربری خود مراجعه کرده و مدارک شخصی مورد نیاز را در وب سایت آپلود کنید. اظهارنامه درخواست شده توسط چند کارشناس مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه‌ی آن از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود. در این مرحله مدت زمان رسیدگی به مدارک ارسالی شما بین 10 تا 30 روز کاری است.
برای مشورت میتوانید از مشاوره رایگان کارشناسان ثبتی هانا ثبت کمک بگیرید. کافیست در ساعات اداری با شماره ۴۴۲۸۸۳۶۰-۰۲۱ تماس بگیرید تا با کارشناسان ثبت هانا صحبت کنید.

پرداخت هزینه اظهارنامه ثبت علامت تجاری (برند)
برای این که مدارک بارگذاری شده توسط کارشناسان مربوطه مورد بررسی قرار بگیرید باید هزینه ثبت اظهارنامه را پرداخت کنید. پس از پرداخت هزینه ثبت برند اظهارنامه می‌توانید فرمی مخصوصی که شامل اطلاعات کاربری است را دریافت کنید. در این مرحله حفاظت از نام کاربری و رمز عبور دارای اهمیت است چرا که شما در مراحل بعدی نیاز مبرم به نام کاربری و رمز عبور خود دارید.

انتشار آگهی تقاضای ثبت در روزنامه رسمی
 
زمانی که یک پیامک مبنی بر بلامانع بودن ثبت علامت تجاری خود دریافت کرده‌اید می‌توانید درخواست خود را به صورت رسمی ارسال کنید. در این بخش پرداخت هزینه آگهی روزنامه رسمی برای آگهی درخواست ثبت برند الزامی بوده و این کار ممکن است حداکثر به مدت 7 روز کاری به طول بیانجامد. اگر در این مرحله شخص حقیقی یا حقوقی به ثبت برند شما اعتراض داشته باشد می‌تواند اعتراض خود را حداکثر تا یک ماه پس از انتشار آگهی تقاضای ثبت در روزنامه رسمی اعلام نماید.
اگر اعتراضی از طرف شخص ثالث برای ثبت برند صورت نگیرد می‌توانید مدارک مورد نیاز را به اداره ثبت برند ارسال کنید. آگهی شما در مدت معلوم در روزنامه رسمی پس از پرداخت هزینه آن منتشر می‌شود و اگر اعتراضی در مورد آن وجود نداشته باشد مجدد توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه‌ی آن اعلام می‌شود.

مراجعه به اداره مالکیت
در حال مطالعه مقاله مراحل ثبت برند هستید و توجه داشته باشید که پس از تأیید کارشناسان، شما باید به صورت حضوری به اداره مالکیت مراجعه کنید تا بتوانید مراحل بعدی کار را به صورت حضوری دنبال کنید. باید خاطر نشان کرد که اطلاعیه‌های لازم از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود و پس از دریافت پیامک تأیید می‌توانید به دنبال تشکیل پرونده باشید. بیان این نکته ضروری است که در هنگام مراجعه حضوری بهتر است تمامی مدارک خود را به صورت اصل و کپی همراه خود داشته باشید.
برای مشورت میتوانید از مشاوره رایگان کارشناسان ثبتی هانا ثبت کمک بگیرید. کافیست در ساعات اداری با شماره ۴۴۲۸۸۳۶۰-۰۲۱ تماس بگیرید تا با کارشناسان ثبت هانا صحبت کنید.
 
پرداخت هزینه ثبت برند
هزینه ثبت برند با توجه به درخواست شما می‌تواند دارای تغییرات مختلف باشد اما به صورت کلی می‌توان بیان کرد که هزینه حق الثبت برند زمانی از شما دریافت می‌شود که مدارک خود را به صورت حضوری به اداره مالکیت تحویل داده باشید. هزینه ثبت برند برای اشخاص حقیقی و حقوقی به شرح زیر است: پرداخت هزینه روزنامه رسمی برای بار دوم
 
پس از طی کردن مراحل بالا و پرداخت هزینه ثبت برند، برند برای شما به ثبت رسیده و مالکیت شما در آن مشخص شده است که این موضوع باید به اطلاع سایر مردم برسد. برای این که بتوانید آگهی خود را در روزنامه رسمی به چاپ برسانید باید هزینه روزنامه رسمی را مجدد پرداخت کنید. اطلاع رسانی برای مشخص شدن برند شما در طبقه مخصوص به خود بوده و دارای اهمیت است.

تحویل گواهی ثبت برند
 
در مرحله آخر، گواهی ثبت برند برای شما به مدت ده سال صادر می‌شود و شما می‌توانید از برند خود بدون محدودیت برای مدت ده سال استفاده کنید. در این مرحله باید یکی از نسخه‌های روزنامه رسمی را به همراه اظهارنامه‌ی خود به اداره مالکیت معنوی ببرید و گواهی برند ثبت شده را تحویل بگیرید.

مدارک لازم برای ثبت برند چیست
همان طور که مشاهده کردید مراحل ثبت برند متنوع بوده و شما برای آن که بتوانید مراحل را به درستی طی کنید باید برخی از پیش نیازها را رعایت کنید. برای طی کردن مراحل ثبت برند نیاز به مدارک مخصوص به خود دارید که این امر برای اشخاص حقیقی و حقوقی متغیر است. مدارک لازم برای اشخاص حقیقی و حقوقی برای ثبت برند به شرح زیر است:

مدارک لازم برای ثبت برند اشخاص حقیقی مدارک لازم برای ثبت برند اشخاص حقوقی برای مشورت میتوانید از مشاوره رایگان کارشناسان ثبتی هانا ثبت کمک بگیرید. کافیست در ساعات اداری با شماره ۴۴۲۸۸۳۶۰-۰۲۱ تماس بگیرید تا با کارشناسان ثبت هانا صحبت کنید.
 
اعتراض قبل از ثبت برند
زمانی که یک شخص حقیقی یا حقوقی برای ثبت برند اقدام می‌کند، پس از چاپ آگهی خود در روزنامه رسمی ممکن است توسط افراد مختلف مورد اعتراض قرار بگیرد. طبق قوانین مشخص شده افراد ثالث حداکثر ظرف مدت 30 روز از تاریخ انتشار آگهی می‌توانند اعتراض خود را بیان کنند. اعتراض اعلام شده باید با دلایل و مدارک مستند باشد. اداره ثبت وظیفه دارد در ظرف مدت ده روز به اعتراض انجام شده ترتیب عمل بدهد.

اعتراض بعد از ثبت برند

طبق قوانین ممکن است پس از ثبت برند و بنا به دلایل مختلف نظیر گمراه کردن مصرف کنندگان عادی اعتراض‌های مختلفی به برند وارد شود که در این صورت در ظرف سه سال بعد از تاریخ ثبت برند می‌توان نسبت به آن اعتراض نمود.

سخن پایانی

برند به عنوان یک اعتبار برای محصولات و خدمات یک شرکت می‌باشد که افراد می‌توانند برای تمایز محصولات خود از برندهای مناسب استفاده کنند. مراحل ثبت برند با توجه به موارد بالا متنوع بوده و اگر می‌خواهید برند خود را در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسانید بهتر است به موارد گفته شده توجه کنید. اگر از مراحل ثبت علامت تجاری واهمه دارید و یا به دلیل مشغله‌های کاری نمی‌توانید برای ثبت برند اقدام کنید می‌توانید از شرکت‌های مختلف در این زمینه کمک بگیرید.
امید است مطالب بالا شما را در رسیدن به یک نام تجاری مناسب یاری کرده باشد و بتوانید برند تجاری خود را در اسرع وقت و بدون دردسر به ثبت برسانید.
برای مشورت میتوانید از مشاوره رایگان کارشناسان ثبتی هانا ثبت کمک بگیرید. کافیست در ساعات اداری با شماره ۴۴۲۸۸۳۶۰-۰۲۱ تماس بگیرید تا با کارشناسان ثبت هانا صحبت کنید.
 


کد مطلب: 734250

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/734250/مراحل-ثبت-برند-علامت-تجاری-مدارک-هزینه-های-ایران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com