کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ارزیابی ویژه//

سازمان اطلاعات سپاه در بخش فارسی صدای آمریکا چقدر نفوذ کرده؟!

24 تير 1399 ساعت 0:02

نوشته تلویحی برایان هوک از نوعی نفوذ اطلاعاتی ایران در صدای فارسی آمریکا حکایت می‌کند


گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: برایان هوک، به عنوان یکی از اصلی ترین تصمیم گیران و آگاه‌ترین افراد در دولت آمریکا درباره آخرین روندهای امنیتی و سیاسی ایران، چندی قبل در یادداشتی مهم که در «نیویورک پست» نوشته می آورد: «من به عنوان نماینده ویژه درامور ایران، مرتباً شکایت‌هایی پیرامون برنامه‌های بخش فارسی صدای آمریکا دریافت می‌کنم. مردم می گویند که برنامه های آن اغلب بیشتر به «صدای آخوندها» شباهت دارد تا «صدای آمریکا». برایان هوک در ادامه با صراحت بیشتری تاکید می کند این شبکه «صدای آمریکا» نیست و «صدای ایران» است!

این در حالیست که دولت آمریکا در چند سال گذشته و طی چند مرحله بودجه صدای آمریکا را کاهش داده، و دلیل آن را هم انتشار عجیب برخی مواضع موافقان نظام جمهوری اسلامی در این شبکه دولتی بوده است.

نکته قابل تامل در مواضع برایان هوک این است که تمرکز عمده او بر نفوذ نظام جمهوری اسلامی در بین اعضای ایرانی صدای آمریکا بوده است. به تعبییر دیگر، نوشته تلویحی برایان هوک از نوعی نفوذ اطلاعاتی ایران در صدای فارسی آمریکا حکایت می‌کند. موضوعی که نه تنها دیگر پنهان نمانده بلکه ابعاد قابل توجهی نیز دارد.

بیشتر بخوانید
چرا سرویس‌های اطلاعاتی نمی‌توانند از عملیات دستگیری «روح الله زم» رمزگشایی کنند؟!
/چرا جزییات اعلام دستگیری با تاخیر رو به رو شده؟!


افسران امنیتی چگونه از چتر اطلاعاتی فرانسه عبور کردند و به زم رسیدند؟
/ چرا سرشبکه آمدنیوز می‌دانست توسط سپاه دستگیر می‌شود؟!


یکی از مراکز تحقیقاتی مهم آمریکا نیز چندی قبل به این مطلب به نوعی دیگر اعتراف کرده است. آنچه از این گزارش می‌توان برداشت کرد این است که نفوذ اطلاعاتی ایران در صدای آمریکا بقدری قابل توجه بوده که حذف برخی برنامه‌های ساخته شده در یک قدمی انتشار عمومی، تعیین پخش برخی برنامه‌های جایگزین، دعوت از برخی میهمانان و حتی منتقدین با هدایت سرویس اطلاعاتی ایران صورت می‌گرفته است!

جالبر آنکه هم این مرکز تحقیقاتی مستقل و هم دولت آمریکا معتقدند از چند سال قبل عملا میزان نفوذ راهبردی در صدای آمریکا بقدری بوده که می توان گفت این تلویزیون در راستای سیاست خارجه آمریکا عمل قابل توجهی نداشته است.

الف: نفوذ اطلاعاتی ایران در میان فعالین ضدانقلاب و همچنین برخی رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی در سالیان گذشته بارها خبرساز شده است. نفوذ عمیقی که علی رغم اخراج‌های متعدد برخی چهره های مشکوک از رسانه های همچون بی‌بی‌سی فارسی و بخش فارسی صدای آمریکا و... نه تنها سبب بسته شدن رخنه نفوذ در این رسانه‌ها نشده بلکه هر روز ابعاد تازه‌تری نیز به خود گرفته است. مهمترین شاهد این مساله نیز این است که هر چند سال یکبار تعدادی از مدیران و کارکنان رسانه‌های همچون صدای آمریکا یا بی‌بی‌سی فارسی از کار به علت هم راستایی با جمهوری اسلامی از کار برکنار می‌شوند!

ب: بر اساس گزارش‌های منتشر شده در چند سال اخیر یکی از ضعف‌های عمده صدای آمریکا استفاده از یک طیف از اصلاح‌طلبان هست که روزگاری در ایران بوده و اینک در آمریکا زندگی می‌کنند. موضوعی که ظن امنیتی را به این نقطه می‌رساند که برخی از اصلاح‌طلبان فراری از ایران در واقع همکار و یا مورد نفوذ سازمان اطلاعاتی ایران قرار داشته‌اند.

بیشتر بخوانید
چه کسی آمار روح الله زم را به سپاه داد؟/
کدام سرویس اطلاعاتی با سازمان اطلاعات سپاه همکاری کرده است؟!


مشخصات فهرست شبکه همکاران روح الله زم در داخل ایران
/کدام چهره‌های مشهور فرهنگی، سیاسی و امنیتی با آمدنیوز پیوند داشتند؟!


ج: شاید بخشی از سرنخ نفوذ اطلاعاتی ایران در صدای آمریکا را باید در پرونده روح الله زم که چندی قبل توسط سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد، جستجو کرد. او در گفتگوی اخیر با صدا و سیما گفته است: «بیشتر اوایل با صدای آمریکا و مشخصا با آقای فلاحتی- مجری ارشد بخش فارسی صدای آمریکا- کار می کردم.» این در حالیست که روح الله زم، مدت قابل توجهی قبل از دستگیری تحت نفوذ اطلاعاتی ایران قرار داشته است.
 


 
د: اینکه پس از دستگیری شاه مهره‌ای همچون روح الله زم با آن همه ارتباطات گسترده در خارج از کشور، سازمان اطلاعات سپاه تا چه میزان توانسته نفوذ پنهان خود را در میان فعالین سیاسی و رسانه‌ای ضدانقلاب گسترش دهد، یک موضوع کاملا سری است ولی رمزگشایی از اظهارات برایان هوک نشان می‌دهد که آنها برای مقابله با نفوذ اطلاعاتی سپاه پاکسازی کم سابقه‌ای از صدای فارسی آمریکا را در دستور کار قرار داده‌اند.

*مدیر مسئول جهان نيوز


کد مطلب: 733727

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/733727/سازمان-اطلاعات-سپاه-بخش-فارسی-صدای-آمریکا-چقدر-نفوذ-کرده

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com