پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

تفاوت قیمت روز سهام و قیمت اسمی چیست؟

چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب: 728294
قیمت هر سهم در بورس براساس میزان عرضه و تقاضا محاسبه می‌شود.
تفاوت قیمت روز سهام و قیمت اسمی چیست؟
به گزارش جهان نيوز، آشنایی با مفاهیم متداول در بازار سرمایه کمک می کند افرادی که تازه وارد این بازار شده اند با ریسک کمتری در بورس حضور داشته باشد. در این گزارش مفاهیمی مانند ارزش اسمی و قیمت روز سهام بررسی می شود.

قیمت اسمی (ارزش اسمی) سهم مبلغی است که در اساسنامه برای هر سهم معین شده و این مبلغ روی ورقه سهم نیز قید می‌شود. تعیین قیمت اسمی و قید آن روی ورقه سهم هرگز به این معنا نیست که سهم باید به قیمت اسمی به فروش برسد، بلکه با توجه به وضع بازار و شرایط شرکت، ممکن است سهام به قیمت‌هایی بیشتر یا کمتر از ارزش اسمی آن به فروش رود. به طور کلی ارزش اسمی سهم ارتباط مشخصی با قیمت بازار آن ندارد.

در بورس ایران، قیمت اسمی تمام سهم‌ها برابر با یک هزار ریال است.

آنچه قیمت سهم در بورس را تعیین می‌کند، میزان عرضه و تقاضا برای یک سهم است. برای مثال، ممکن است به علت عملکرد خوب یک شرکت، سرمایه‌گذاران زیادی متقاضی خرید سهام آن شرکت در بورس باشند؛ بنابراین، قیمت آن در بورس براساس میزان تقاضا، افزایش خواهد یافت و حتی ممکن است این افزایش تا چندین برابر قیمت اسمی هم باشد. در نقطه مقابل، عملکرد ضعیف یک شرکت ممکن است باعث بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران به خرید یا نگهداری سهم مذکور و در نتیجه، افزایش عرضه آن در بورس باشد.

با افزایش عرضه، قیمت سهم کاهش‌یافته و اگر این روند ادامه یابد، ممکن است قیمت سهم حتی به زیر قیمت اسمی (۱۰۰ تومان) برسد. حاصل‌ضرب ارزش اسمی هر سهم در تعداد سهامی که شرکت منتشر کرده، نشان‌دهنده جمع سرمایه یا سرمایه قانونی شرکت است.

همچنین حاصل ضرب قیمت روز سهام در تعداد سهامی که شرکت ثبت کرده است، ارزش بازار سهام شرکت را نشان می‌دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *