سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۲

جزئیات زلزله ۵.۱ ریشتری فیروز‌آباد ‌لرستان| تخریب چند کنگره قلعه فلک‌الافلاک/ تخریب بافت‌های فرسوده روستایی/ ۲۵ نفر مصدوم شدند

چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب: 726831
زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۱ ریشتر در عمق ۷ کیلومتری زمین ‌حوالی فیروز‌آباد در استان لرستان را لرزاند.
زمین لرزه ۵.۱ ریشتری لرستان را لرزاند
به گزارش جهان نيوز، مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد: امروز در ساعت 12:37:49 زمین‌لرزه‌ای به‌بزرگی 5.1 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ظهر چهارشنبه حوالی فیروزآباد استان لرستان را لرزاند.

موقعیت مرکز این زمین‌لرزه طول جغرافیایی 48.08 و عرض جغرافیایی 33.75 درجه و در عمق 7کیلومتری زمین گزارش شده است.

شدت زمین لرزه به حدی بود که شهرهای اطراف فیروزآباد الشتر از جمله خرم آباد و نورآباد آن را احساس کردند و باعث شد تا مردم از خانه های خود خارج شده و در خیابان ها حضور یابند.

خسارت زلزله به بافت‌های فرسوده روستایی لرستان / ۲۵ نفر مصدوم شدند
سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران لرستان با اشاره به خسارت زلزله به بافت‌های فرسوده روستایی لرستان گفت: تاکنون 25 مصدوم گزارش شده است.


 
مهدی پازوکی سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد با اشاره به آخرین گزارش‌ها از زلزله ظهر امروز استان لرستان اظهار داشت: براساس آخرین گزارشاتی که در جلسه مدیریت بحران مطرح شد خوشبختانه هیچ گونه خسارت جانی نداشته‌ایم.

وی افزود: تاکنون خسارت تخریبی گزارشی به دست ستاد مدیریت بحران نرسیده و تنها تعدادی ساختمان مسکونی که در بافت‌های روستایی بوده دچار خسارت جزیی شدند.


 
سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران لرستان عنوان کرد: عمده خسارت به بافت‌های روستایی فرسوده مربوط به روستاهای شهرستان خرم‌آباد، سلسله و دوره‌چگنی گزارش شده است.

وی بیان کرد: بر اثر زلزله ظهر امروز در استان تاکنون 25 نفر مصدوم شده و پس از مراجعه به بیمارستان به‌صورت سرپایی مداوا و ترخیص شدند. در حال حاضر کلیه دستگاه‌ها تا عادی شدن شرایط در حال آماده‌باش هستند.

سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران لرستان افزود: در حال حاضر کلیه دستگاه‌ها تا عادی شدن شرایط در حال آماده باش هستند.
 

 
کمتر از یک ساعت پس ازوقوع زمین لرزه ۵.۱ ریشتری در فیروز آبادالشتر لرستان ، دومین زلزله نیز به بزرگی ۳.۱ ریشتر در شهر سراب دوره رخ داد.

زمین لرزه فیروز آباد الشتر در عمق هفت کیلومتری زمین بوده و ساعت ۱۲ و ۳۷ دقیقه و ۴۹ ثانیه به وقوع پیوست.

زمین لرزه شهر سراب دوره در حدود ۳۰ کیلومتری خرم آباد ساعت ۱۲ و ۴۸ دقیقه و ۵۷ ثانیه و در عمق ۱۱ کیلومتری زمین رخ داده است.

خسارت زلزله به آثار تاریخی لرستان/ تاسیسات زیربنایی و جاده‌ها آسیب ندیدند
معاون عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه زلزله ظهر امروز به تاسیسات زیربنایی استان خسارتی وارد نکرده، گفت: به برخی آثار تاریخی استان بر اثر زلزله آسیب وارد شده که میراث فرهنگی در حال ارزیابی خسارت است.

گودرز امیری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، با اشاره به وقوع زلزله 5.1 ریشتری در «فیروزآباد» شهرستان سلسله لرستان، اظهار کرد: پس از این زلزله، دو پس لرزه دیگر با 3.3 و 2.8 ریشتر شهرهای چگنی و فیروزآباد را لرزاند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه وقوع این زمین لرزه‌ها خسارت جانی نداشتند، با این وجود به برخی منازل مسکونی در مناطق روستایی آسیب وارد شد.

معاون عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه زلزله ظهر امروز به تاسیسات زیربنایی و محورهای مواصلاتی استان خسارتی وارد نکرده است، افزود: به برخی آثار تاریخی استان بر اثر زلزله آسیب وارد شده که میراث فرهنگی در حال ارزیابی خسارت است.

امیری بیان داشت: همچنین به دهیاری‌ها، بخش‌داری‌ها، فرمانداری‌ها، بنیادمسکن، هلال احمر و شهرداری‌ها اعلام شده که خسارات را برآورد و گزارش کنند.

وی با اشاره به آماده‌باش نیروها جهت کنترل حوادث احتمالی زلزله، تصریح کرد: ستاد مدیریت بحران استان تشکیل و به همه نیروها شامل مسؤولان دستگاه‌های خدمات رسان و مدیران شهرستانی اعلام شده که تا عادی شدن شرایط در حالت آماده‌باش باقی بمانند.

معاون عمرانی استانداری لرستان اظهار داشت: اگرچه پس از هر حادثه‌ای تا یک ماه برای اعلام برآورد خسارت به ستاد مدیریت بحران کشور فرصت هست، با این وجود ارزیابی خسارت‌ها هر چه زودتر جمع‌بندی و گزارش خواهد شد.

زلزله به بناهای بافت تاریخی بروجرد آسیب زد
مدیرکل میراث فرهنگی لرستان با اشاره به آسیب جزیی به خانه آخوند ابو خرم‌آباد بر اثر زلزله گفت: چند ساختمان در بافت تاریخی بروجرد دچار خسارت شده است.

سید امین قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد با اشاره به زلزله نسبتاً شدید ظهر امروز در استان لرستان اظهار داشت: پس از زلزله در استان لرستان جهت بررسی خسارت احتمالی به قلعه فلک الافلاک بلافاصله در محله قلعه حاضر شدیم.

وی افزود: پس از بررسی‌های انجام‌شده چند تا از کنگره‌های برجک دچار آسیب شده است ولی خوشبختانه آسیب جدی به قلعه فلک الافلاک وارد نشده است و همچنین پس از بررسی و بازدید از خانه آخوند ابو دیدم که دیواره سالن ضلع شرقی این مکان تاریخی دچار ترک‌خوردگی و آسیب جزیی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان عنوان کرد: بر اساس گزارشات رسیده از شهرستان بروجرد در بافت تاریخی این شهرستان چند ساختمان که خشت و گلی بودن دیوارهای آنها دچار آسیب محدود و جزیی شده است.

آماده‌باش کامل اعضای ستاد مدیریت بحران لرستان / 6 تیم ارزیابی در فیروزآباد حضور دارند
مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان با اشاره به آماده‌باش اعضای ستاد بحران لرستان گفت: 6 تیم ارزیابی در کانون زلزله لرستان حضور دارند و مشغول ارزیابی خسارت زلزله هستند.

صارم رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد در رابطه با زلزله امروز لرستان اظهار داشت: در زلزله فیروزآباد خسارات جزیی بود و برخی از منازل این منطقه دچار ترک‌خوردگی شدند ولی خوشبختانه خسارت جدی نداشتیم.

وی با بیان اینکه ستاد مدیریت بحران لرستان ساعاتی پیش به‌ریاست معاون استاندار لرستان برگزار شد افزود: در این جلسه مصوب شد تا تمامی اعضای ستاد در حالت آماده‌باش کامل باشند تا اگر خدای‌نکرده مشکلی بود به‌موقع وارد عمل شوند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان عنوان کرد: هم‌اکنون شش تیم برای ارزیابی در فیروزآباد، کانون این زلزله حضور دارند.

‌زلزله 5.1ریشتری در سلسله خسارتی نداشت
فرماندار سلسله گفت: تاکنون هیچ خسارت جانی و مالی در سطح شهرستان سلسله گزارش نشده است. شریف خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد در رابطه با خسارت زلزله 5.1ریشتری امروز که در 16کیلومتری فیروزآباد به وقوع پیوست اظهار داشت: خوشبختانه در زلزله امروز خسارت کلی اصلاً نداشتیم.

وی افزود: تاکنون هیچ خسارت جانی و مالی در سطح این شهرستان گزارش نشده است و تنها برخی ساختمانهای قدیمی و فرسوده دچار ترک‌خوردگی شده است.

زلزله به قلعه فلک‌الافلاک لرستان آسیب زد
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان از آسیب زلزله به قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد خبر داد.


 
سیدامین قاسمی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد با اشاره به زلزله نسبتاً شدید ظهر امروز در استان لرستان از بررسی خسارت احتمالی زلزله به قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد خبر داد و اظهار داشت: پس‌از زلزله استان لرستان بلافاصله جهت بررسی خسارت احتمالی به قلعه فلک الافلاک در محله قلعه حاضر شدیم. در حال حاضر بر اثر مشاهده عینی خسارتی به چشم دیده نمی‌شود، ولی در حال بررسی کامل قلعه هستیم که نتایج بررسی را اعلام خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: پس‌از بررسی‌های انجام‌شده چند عدد از کنگره‌های برجک دچار آسیب شده، ولی خوش‌بختانه آسیب جدی به قلعه فلک‌الافلاک وارد نشده است.
 


مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان عنوان کرد: جهت بررسی خسارات احتمالی بناهای تاریخی سراسر این استان به رؤسای شهرستان‌ها دستور داده‌ایم با حضور در محل بناهای تاریخی خسارات احتمالی را گزارش بدهند.

زلزله مردم خرم‌آباد را به خیابان‌ها کشاند
 وقوع زمین لرزه ۵.۱ ریشتری در لرستان باعث شد تا مردم از خانه های خود خارج شده و در خیابان ها حضور یابند.




گزارش مقدماتی زمین‌لرزه

بزرگی: 5.1
محل وقوع: استان لرستان - حوالی فیروز آباد
تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: 1399/02/17 12:37:49
طول جغرافیایی: 48.08
عرض جغرافیایی: 33.75
عمق زمین‌لرزه: 7 کیلومتر
 
نزدیک‌ترین شهرها:
16 کیلومتری فیروز آباد (لرستان)
21 کیلومتری الشتر (لرستان)
21 کیلومتری سراب دوره (لرستان)
     
نزدیکترین مراکز استان:
39 کیلومتری خرم آباد
112 کیلومتری کرمانشاه
برچسب ها: زلزله لرستان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *