کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جدال توئیتری «پمپئو» علیه ایران بالا گرفت

13 ارديبهشت 1399 ساعت 16:06

وزیر خارجه آمریکا در جدال لفظی با یک سناتور دموکرات مدعی شد نه تنها واشنگتن با استناد به قطعنامه ۲۲۳۱ حق تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را دارد بلکه خروج از برجام، دلایل امنیتی داشته است.


به گزارش جهان نیوز، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در ادامه تلاش‌های ضد ایرانی به منظور تمدید تحریم تسلیحاتی علیه این کشور و همچنین جدال لفظی با «الیزابت وارن» نامزد سابق انتخابات ۲۰۲۰ و از سناتورهای کهنه‌کار حزب دموکرات، در پیامی توئیتری مدعی شد: با خروج از توافق ایران (برجام)، که تلاشی نافرجام در راستای دلجویی از تروریست‌ها بود، آمریکا و اسرائیل امنیت بیشتری دارند.
 


وی همچنین وارن را به تمایل برای لغو تحریم تسلیحاتی ایران متهم کرد که تاریخ انقضای آن ماه میلادی اکتبر است.

گفتنی است وارن هفته گذشته در توئیتی به ادعای دولت ترامپ مبنی بر ذی‌حق بودن برای بازگشت گزینشی به برجام واکنش نشان داده و تاکید کرده بود: بند ۱۰ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، آمریکا را به حل اختلافات در چارچوب برجام ترغیب می‌کند- همان توافقی که با خروج از آن، نه تنها گزینه‌های پیش رویمان را محدود؛ بلکه امنیت‌مان را هم کمتر کردید.

البته پمپئو که ظاهراً تاب و تحمل انتقاد سناتور دموکرات را ندارد؛ علاقه خاصی به کش دادن دعوا با وارن دارد چرا که روز گذشته نیز در پاسخ به او توئیت کرده بود: سناتور وارن، باید دوباره قانون را مرور کنی چراکه حقوق ما ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ مجزا از برجام است. اما باید شما را از بابت فروش تسلیحات چینی به ایران که توقع دارید با انقضای تحریم تسلیحاتی در تاریخ ۱۸ اکتبر عملی شود؛ دلسرد کنم. راستی چه نوع تسلیحاتی مد نظرتان است.
 

گفتنی است بند ۱۰ قطعنامه ۲۲۳۱ که سناتور وارن به آن استناد کرده از طرفین برجام می‌خواهد تا هرگونه مسئله در باب اجرای توافق را از طریق مکانیسم‌های تعیین‌شده حل و فصل کنند. همچنین در بخش دیگری از قطعنامه، تاکید شده که به هرگونه ادعا یا اعتراض باید در کمیسیونی مشترک متشکل از مشارکت کنندگان برجام، رسیدگی شود.

در واقع، خوانش غلط واشنگتن از قطعنامه نیز از باب تفسیری است که از واژه مشارکت‌کننده معادل participant انگلیسی دارند به این معنا که اگرچه آنها دیگر عضوی از برجام (member state) نیستند؛ اما خروج آنها از توافق با این اصل که در ایجاد آن مشارکت داشته‌اند منافاتی ندارد و با این حساب می‌توانند در اعتراض به پرتاب ماهواره نظامی نور از سوی ایران که به ادعای آنها ناقض قطعنامه است؛ خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی علیه این کشور شوند.


کد مطلب: 726382

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/726382/جدال-توئیتری-پمپئو-علیه-ایران-بالا-گرفت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com