يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰
۸

جزئیات جدید از ساخت تا پرتاب «ماهواره نور» توسط سپاه

شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب: 726294
استاد دانشگاه عالی دفاع ملی به ۴ مرحله ساخت بدنه ماهواره تا ایستگاه پرتاب ماهواره نور۱ توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد.
جزئیات جدید از ساخت تا پرتاب «ماهواره نور» توسط سپاه
 به گزارش جهان نيوز، امیر سرتیپ محمدحسن نامی درباره تأثیرگذاری پرتاب ماهواره نور۱ به فضا بر افزایش عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: کشورها را براساس وزن ژئوپلیتیک به کشورهای فروملی، کشورهای ملی، منطقه‌ای، کروی و فراکروی تقسیم‌بندی می‌کنند.

وی افزود: کشورهای فروملی به کشورهایی اطلاق می‌شود که توان اعمال حاکمیت در چهارچوب مرزهای شناخته‌شده سیاسی خودشان را ندارند که در این خصوص باید از کشورهایی مانند افغانستان و سومالی نام برد.

استاد دانشگاه عالی دفاع ملی یادآور شد: کشورهای منطقه‌ای به کشورهای تأثیرگذار و قدرتمند در منطقه گفته می‌شود که ایران هم در این دسته قرار می‌گیرد، اما کشورهای فراکروی به دلیل وزن ژئوپلیتیکی بالا و نیز به دلیل حضور در فضا دارای جایگاه ویژه‌ای در معادلات جهانی هستند.

نامی ادامه داد: برای رسیدن به فضا لازم است چهار مرحله در دستورکار قرار گیرد؛ مرحله اول ساخت ماهواره‌بر است که خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خودکفایی دست یافته، مرحله دوم مربوط به ساخت ماهواره بوده که امروزه سازمان‌های دولتی، نظامی و دانشگاه‌ها با قدرت به این حوزه وارد شده‌اند و توانایی ساخت انواع ماهواره‌ها را دارند. مرحله سوم ایستگاه‌ها یا سایت‌های گیرنده و کنترل‌کننده است که خوشبختانه در این زمینه هم خودکفا هستیم و چهارمین مرحله که یکی از مراحل مهم محسوب می‌شود، ایستگاه‌های پرتاب است و در این زمینه هم جمهوری اسلامی ایران دارای توانایی و خوداتکاست.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در هر چهار مرحله توانایی رسیدن به فضای ماورای جو را دارد، گفت: بسیاری از کشورها از چنین توانمندی‌ای محروم هستند، البته شاید در منطقه ما کشوری صاحب ماهواره باشد، اما باید توجه داشت که آن ماهواره را کشورهای دیگر برای آنها ساخته‌اند، پرتاب آن ماهواره را کشور دیگری انجام داده و حتی کشور دارای آن ماهواره سایت دریافت یا کنترل هم ندارد؛ لذا چند کشور معدود در جهان هستند که توانایی انجام این چهار مرحله را دارند که جمهوری اسلامی ایران هم جزء این معدود کشورها محسوب می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی با بیان این مطلب که هر عمل و عکس‌العملی که در زمین رخ می‌دهد، اقداماتش در فضای ماورای جو انجام می‌شود، عنوان کرد: حضور در فضا یک الزام بود که سپاه پاسداران با پرتاب ماهواره نور توانست چرخه را تکمیل کند و این مسئله موجب ارتقای توان دفاعی ما در منطقه و جهان خواهد شد.

نامی گفت: بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران در زمره قدرت‌های جهانی قرار گرفته؛ چون در فضا حضور پیدا کرده است و با این اقدام به جرئت می‌توان گفت که در همه زمینه‌ها قدرتمند هستیم.

وی خاطرنشان کرد: پرتاب ماهواره نور در موقعیتی به فضا پرتاب شد که کشورهای بزرگ در زمینه مبارزه با کرونا تقریباً زمین‌گیر شده‌اند.

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ماهواره نور به خوبی می‌تواند از نیروهای مسلح ایران دفاع و پشتیبانی کند و حتی حملات تروریست‌ها در سراسر منطقه را شناسایی خواهد کرد و سپس به راحتی خنثی خواهد شد.

منبع:آنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهدی
در فضا و جو عملکرد دولت و پایین آوردن ارزش ملی ما با رفتارهای دولتی ها، زدن پایگاه عین الاسد، ساخت ماهواره نور واین دست اقدامات سپاه، باعث شور و شعف خوبی در درون ما می شود که جای تقدیر و تشکر دارد.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
...........
Iran, Islamic Republic of
....
🌺🌺🌺🌺🌺
Iran, Islamic Republic of
دست مریزاد دلاورمردان ""سرهنگ"" ما.خدا را شکر ......
عبا دالله
Iran, Islamic Republic of
سلام فرزندان دلیر این ملت چشم بد کور دلان را از حدقه در خواهند اورد.......
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
............
راد
Iran, Islamic Republic of
هر دستی که باعث توانمندی و عزت ایران عزیز باشد بر آن بوسه میزنیم وبرای سلامتیش دعا میکنیم