دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۴
۲۰

چرا نباید زولبیا و بامیه بخوریم؟

چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب: 726044
زولبیا و بامیه به شکل عجیب و غریبی لذیذ است. هم ظاهر فریبنده و درخشانی دارد و هم اینکه بسیار شیرین است. این شیرینی مخصوص ماه مبارک رمضان بین کودکان بیشتر طرفدار دارد، اما بزرگسالان هم عاشق این شیرینی خوشمزه هستند.
چرا نباید زولبیا و بامیه بخوریم؟
به گزارش جهان نيوز، بسیاری از مردم آنقدر به زولبیا و بامیه علاقه دارند که حتی در روز‌های غیر از ماه رمضان هم به شیرینی فروشی‌ها سفارش پخت این نوع شیرینی را می‌دهند.

اما اکنون که در ماه رمضان هستیم عرضه و تقاضا برای زولبیا و بامیه حتی بیشتر هم شده است. شاید همه گیری ویروس کرونا تا حدودی بر روی خرید و فروش این نوع شیرینی بین مردم تاثیر گذاشته باشد، اما هنوز هم مشتریان خودش دارد.

ظاهر فریبنده و طعم شیرین این شیرینی فقط یک طرف قضیه است. در طرف دیگر قضیه واقعیت‌هایی ناخوشایند درباره آن وجود دارد. اکنون بسیاری از مردم می‌دانند که زولبیا و بامیه تا چه اندازه مضر است و تا چه اندازه بر روی سلامتی تاثیرگذار است. میزان محبوبیت این شیرینی مخصوص ماه روزه داری نباید باعث شود نکات به شدت منفی آن فراموش شود. دلایل زیادی برای نخوردن زولبیا و بامیه وجود دارد.

هاله یارمحمدی متخصص تغذیه در اینباره به جام جم آنلاین گفت: پراهمیت‌ترین نکته درباره زولبیا و بامیه این است که ارزش غذایی چندانی ندارد. این نوع شیرینی نسبت به بسیاری از شیرینی‌ها دارای قند بالا و چربی بسیار زیادی است و به شدت برای افراد ضرر دارد به خصوص برای افرادی که بیماری‌هایی نظیر دیابت و یا بیماری قلبی و یا چربی دارند.

این متخصص تغذیه عنوان کرد: هر دانه بامیه کالری بالایی دارد. ارزیابی‌ها بر روی هر دانه آن نشان می‌دهد ۸۰ کالری در هر دانه بامیه موجود است و در برخی موارد که حجم و شکر آن حین طبخ بیشتر می‌شود این کالری بالاتر هم می‌رود. زولبیا، اما بدتر است. این شیرینی لذیذ بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ کاری درون خود دارد و بسیار مضرتر است. نکته دیگری که در رابطه با زولبیا و بامیه باید بگویم این است که حاوی چربی فراوانی هستند و مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا هضم شوند. تخمین می‌زنم که حداکثر تا چهار ساعت هضم کردن آن زمان می‌برد.

این متخصص تغذیه افزود: افرادی که روزه می‌گیرند در طول روز ذخیره قندی آن‌ها مصرف می‌شود بنابراین باید در زمان باز کردن روزه این ذخیره قندی را دوباره برای بدن خود فراهم کنند، اما واقعا چه کسی به آن‌ها گفته برای فراهم کردن این ذخیره قندی بهتر است زولبیا و بامیه بخورند؟ این شیرینی به شدت مضر است. چربی اشباع شده و قند‌های تصفیه شده دارند. در هنگام طبخ این شیرینی ممکن است مواد سمی در آن‌ها تولید شود که برای سلامتی افراد به شدت ضرر دارد.

یارمحمدی تاکید کرد: نکته بسیار مهم این است که زولبیا و بامیه از روغن جامد درست می‌شود. در رابطه با روغن جامد هم به خوبی می‌دانیم تا چه اندازه مضر است. این نوع روغن سرطان زاست.

وی ادامه داد: بسیاری از شیرینی فروشی‌ها انصاف و وجدان دارند و زولبیا و بامیه را در شرایط بهداشتی طبخ می‌کنند و روغنی را که یکبار مصرف شده دور می‌ریزند، اما متاسفانه تعدادی از افراد سودجو برای طبخ زولبیا و بامیه بار‌ها از یک روغن استفاده می‌کنند که این اتفاق شدت مضر بودن زولبیا را بیشتر می‌کند.

یارمحمدی یادآور شد: زولبیا و بامیه قند افراد را افزایش می‌دهند و باعث اضافه وزن هم می‌شوند. سیری ناشی از خوردن این شیرینی پرشکر نیز اتفاق بد دیگری است که در سیستم بدنی افراد رخ می‌دهد. من نمی‌توانم به عنوان یک پزشک متخصص صحبت می‌کنم، اما به عنوان یک متخصص تغذیه می‌دانم زولبیا و بامیه باعث ایجاد سرطان‌های روده و لوزالمعده می‌شود. در ضمن ترش کردن معده عارضه دیگری است که در پی میل کردن زولبیا و بامیه ایجاد می‌شود.

وی در پایان گفت: مضرات زولبیا و بامیه را می‌توان به شکل دقیق‌تر و علمی تری توضیح داد، اما من فکر می‌کنم برای عامه مردم همین قدر توضیح کافی است. بر روی این نکته تاکید می‌کنم که خوردن زولبیا و بامیه حتی برای افراد سالم هم ضرر دارد چه برسد به افراد بیمار.

منبع:خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


...
Iran, Islamic Republic of
....
رها
United States
ولی‌من‌خیلی‌دوست‌دارم‌چکارکنم
Iran, Islamic Republic of
من قناد هستم همه ی قنادیها از روغن مایع استفاده میکنن نه روغن جامد یکی نیست به اینها بگه اول تحقیق کنم بعد نظر بدهند
Iran, Islamic Republic of
راستش من قبلا نظر بدی نسبت به زولبیا بامیه داستم اما امسال که مجبور شدم خودم درست کنم ساید باورتون نشه که این شبرینی چه قدر شکر کمی می بره من برای یه قالب کیک دو لیوان شکر استفاده می کنم اما برای کل شهد زولبیا فقط یه لیوان شکر لازم شد که نصفش هم اضافه اومد حالا قضاوت با خودتان اگه کیک روکش شکلات یا خامه هم داسته باشه
Iran, Islamic Republic of
دقیقا همینطوره
Iran, Islamic Republic of
. از روغن جامد درست میشه منو شوهرم میپزیم قنادی داریم
Iran, Islamic Republic of
من خودم چند ساله ک زولوبیا میریزم؛خدا میدونه فقط از روغن سرخ کردنی استفاده میکنم؛؛در ضمن 90%قنادها از روغن سرخ کردنی خوب استفاده میکنند؛؛چونکه مشتری ها همه راضی هستن؛؛اصلا باروغن جامد کیفیت زولبیا از بین میره.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ولی من خیلی دوست دارم نمیتونم
زهرا
Iran, Islamic Republic of
.من به شخصه خیلی دوست دارم و گاهی میخورم ولی میدونم که اشتباه میکنم.
Iran, Islamic Republic of
سلام عالی منم دوست دارم
ح
Iran, Islamic Republic of
من اونجا کار کردم روغن مایعه
روغن نمی صرفه هر دفعه عوضش کنی خیلی خوب باشه سیاهی شو میریزی دور...
زولبا
Iran, Islamic Republic of
نکنه اینم تو کشور کم شده و نمی تونن تامین کنن، که دارن از مضرات می گن
Iran, Islamic Republic of
من که خیلی دوست دارم نمیتونم نخورم
Aiida
Iran, Islamic Republic of
خب چیکاار میشه کرد لعنتی خوشمزس |:
.
Iran, Islamic Republic of
..........
عبوس
Iran, Islamic Republic of
.........
رضا
Iran, Islamic Republic of
راست میگی. من ترشم کرده بود به طور بی سابقه بعد دلدرد بدجوری گرفته بودم و داشم میمردم. اصلا زولبیا و بامیه نگیرید
Iran, Islamic Republic of
به گفته اینا باشه که هیچ نوع مواد غذایی را نباید مصرف کنیم
Iran, Islamic Republic of
من کلاً مخالف خوردن زولبیا وبامیه هستم
الان چندساله که بهش لب نزدم
میدونم اگه یکی بخورم دوباره شیرینیش وسوسه کننده است
پس کلاً قیدش رو زدم
هیج چیز مثل بدن سالم نیست
ضمناً اون قنادی که گفته بودمن ازروغن مایع استفاده میکنم بگم که هیچ ماست فروشی نمیگه ماست من ترشه
البته همه قنادها اینجوری نیستند
اونی کارش درسته نیازبه اثبات خود نداره